Unifaun startet opp i Sverige allerede i 1997, men har senere vokst kraftig og ekspandert til Danmark, Finland, Polen og på tampen av fjoråret også til Norge.

Selskapet tilbyr en 100 prosent skybasert tjeneste som ifølge selskapet knytter sammen transportkjøpere og transportører på en effektiv måte. Hver dag håndterer systemene over 800.000 forsendelser fra mer 100.000 selskaper.

Transportkjøpere får mulighet til å booke og administrere all transport i én og samme løsning, mens transportørene mottar bookinger i et format som lar dem håndtere ordren raskt og uten behov for manuelt arbeid.

 

Lang erfaring med skyløsninger

Nå satser Unifaun i Norge, med lanseringen av tjenesten Unifaun Online som er oppdatert og tilpasset det norske markedet.

– Etableringen her i landet er en naturlig ekspansjon for Unifaun. Handelen blir stadig mer internasjonal, og det å kunne tilby transportadministrasjon i et paneuropeisk perspektiv er ofte helt nødvendig for å gi kundene våre en effektiv hverdag, sier Gaute Tosterud som er ansvarlig for den norske virksomheten.

Han viser til at det her i landet fortsatt er vanlig å benytte lokalt installerte applikasjoner for å håndtere transport. Unifaun har imidlertid satset 100 prosent på skyløsninger helt siden 1997.

– Den gang var nok mange skeptiske til idéen om en ren nettløsning, men nå er dette en hovedgrunn til at selskaper kommer til oss. Ikke bare slipper man lokal installasjon og vedlikehold, man får også langt bedre integrasjonsmuligheter og kan håndtere transport direkte fra hovedsystemet sitt, sier Tosterud.

Unifaun samarbeider med de største transportørene i Norge, og listen over tilgjengelige transporttjenester utvides fortløpende. Selskapet henvender seg primært til tre kundegrupper; transportkjøpere med normalbehov, transportkjøpere med avanserte behov og transportører.

Handelen blir stadig mer internasjonal, og det å kunne tilby transportadministrasjon i et paneuropeisk perspektiv er ofte helt nødvendig for å gi brukerne en effektiv hverdag, hevder Unifaun. Illustrasjonsfoto © Henning Ivarson

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!