Trine startet å jobbe i Drammen havn 1. februar og opererer de to mobile gigantkranene på Kattegatkaia på Holmen; Odin og Frigg. Sistnevnte er landets største mobile containerkran med en løftekapasitet på 144 tonn. Sammen med nabokranen Odin, som kan løfte 104 tonn, håndterer de to kranene bortimot 50 containere i timen.

Og bak "spakene" sitter altså blant andre Trine Therese Berntsen, havnas første kvinnelige kranfører. Hun deler kranfører-oppdragene med syv menn.

På spørsmål om hvordan det er å arbeide i et så mannsdominert miljø og yrke, kommer svaret kjapt;

– Jeg vet ikke om noe annet. Har alltid jobbet i mannsdominerte yrker, sier 29-åringen som også var første kvinnelige kranfører da hun startet i samme yrke på Oslo havn for fem år siden. Før det jobbet hun i byggebransjen.

Utfordrende

– Det er et godt miljø blant kranførerne her i Drammen, smiler Trine som stortrives med å kjøre havnekranene. – Det er rett og slett gøy å kjøre kran, og så er det veldig utfordrende. Målet er å hele tiden perfeksjonere kjørestilen, sier kranføreren som opprinnelig er fra Nittedal. Nå har hun konkrete planer om å flytte til Drammen.

– Det var en av årsakene til at jeg skiftet jobb. Etter mange år i Oslo har jeg lyst til å bo i en ny by, og Drammen virker spennende, sier Trine Therese Berntsen som har blitt godt tatt godt imot av de andre gutta og "fadder" Alexander Bonath.

Bra for miljøet

– Trine er veldig rolig og tålmodig, og det er viktig når du er kranfører. Og så tror jeg det er bra for miljøet at vi gutta får en kvinne blant oss. Da må vi skjerpe oss litt, smiler Bonath.

Også havnedirektør Einar Olsen er fornøyd med å ha fått en kvinnelig kranfører med på laget.

– I tillegg til at vi har fått en ny, dyktig kranfører inn i staben, er det jo veldig hyggelig at vi også får inn flere kvinner i de mannsdominerte yrkene her på Drammen havn, sier Olsen.

Trine Therese Berntsen har en upåklagelig utsikt fra arbeidsplassen sin. © Drammen havn

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!