23948sdkhjf

Tar tak i "luftproblemene" i transportbransjen: Schenker prøver ut miljøpall i lokalt pilotprosjekt

Helge R. Olsen & Sønn har på eget initiativ startet utprøving av IP-Groups Miljøpall-konsept på distribusjonsrutene de kjører for Schenker i Hallingdal og Valdres. I tillegg til lav egenvekt kan plastpallene med karmer og lokk enkelt stables tre i høyden. Dermed utnyttes skaphøyden maksimalt – en relativ sjeldenhet i distribusjonssammenheng.

Geir Vidar Persen, salgsdirektør i IP-Group Norway AS, er klar i sin oppfatning: transportbransjen har store luftproblemer. Det kan være mange årsaker til at paller ikke kan dobbeltstables, men resultatet blir det samme – til dels elendig utnyttelse av skapet eller containeren.

Det er langt fra uvanlig at opptil 80 prosent av skaphøyden over en pall bare er luft.

Og Persen får god støtte fra solid faglig hold. Trond Pålerud, markedssjef i Helge R. Olsen & Sønn AS, har jobbet i bransjen i en mannsalder. Han er klar på at mange transportører selger luft og at mange kunder frivillig betaler for det, selv om det naturlig nok ikke er så mange som innrømmer det.

Bedre økonomi og mindre miljøbelastninger

Svenske Intelligent Packaging Group (IP-Group) har i snart 20 år fokusert på å redusere kundenes transportkostnader gjennom smarte og miljøvennlige emballasjeprodukter. Mest kjent er selskapet for sin prisbelønte "Miljøpallen", som i likhet med det meste i IP-Groups brede produktsortiment er produsert i resirkulerbar plast. Den veier 16 kilo og er dermed vesentlig lettere enn en trepall som veier 28 kilo og ofte langt mer enn det når den er våt. Miljøpallen leveres standard med RFID-brikke og den kompletteres ofte med vegger i plast som tilbys i ulike høyder og som er utstyrt med en åpning på den ene siden. Boksen lukkes med et topplokk med låsespor som gjør dobbeltstabling av slike pallecontainere (eller Miljøpack som IP-Group kaller produktet) både enkelt og sikkert.

For det er som kjent ikke alltid så enkelt. Påleruds erfaring er at emballasjen er blitt dårligere med årene og at pappkartongene rett og slett tåler mindre belastning enn tidligere. Dårlig og slurvete oppbygging av gods på pall kan også medvirke til at de blir like skjeve som et kjent byggverk i Toscana.

Miljøpallen er konstruert for å kunne stables kompakt og i en standard lastbærer er det plass til 24 tompaller i høyden sammenlignet med 17 trepaller. Ved returtransporter oppnår man dermed en effektivisering på rundt 40 prosent og en like stor prosentuell reduksjon av CO2-utslippene. IP-Group har regnet ut at deres Miljøpallbrukere, som blant annet omfatter Clas Ohlson og den store svenske bakerikjeden Pågen, så langt har bidratt til å redusere dette med over én million tonn.

Persen opplyser at rundt regnet 70 prosent av alt godset transporteres på en lastbærer, og at en standard EUR-pall veier i snitt mellom 300 og 400 kilo.

– Inkludert pall og pallekarmer kan emballasjen veie opp mot 40 prosent av totalvekten av en pall. Ved å gå over til pallecontainere i plast vil man med en fullastet semi kunne spare opp mot 800 kilo på hver eneste transport, hevder han, og er forundret over at ikke flere er opptatt av dette.

Allsidig transportbedrift

To og et halvt år etter at IP-Group etablert seg på det norske markedet, inngikk i selskapet på vårparten et samarbeid med Helge R. Olsen & Sønn (HRO) om å drifte og håndtere poolen av Miljøpaller som skal etableres i Norge.

HRO markerte nylig sitt 80-års jubileum.

– Det er ikke mange privateide transportselskaper som opplever det, men det har alltid vært kjent for finne løsninger som ikke alle andre driver med, sier Trond Pålerud som kan forteller om en svært allsidig bedrift som dermed gjør dem mindre sårbare for konjunktursvingninger.

Foruten stykk- og partilaster tilbyr selskapet også ulike spesialtransporter. I tillegg har selskapet utført chassistransporter for en rekke lastebilprodusenter i over 50 år og som nå er skilt ut i Olsen & terra Transport Skandinavia (OTT). HRO er også engasjert i tanktransport i både Norge, Danmark og Sverige og har eget toll- og spedisjonskontor på Svinesund.

I 2002 kjøpte HRO Ringerike Transportkontor (RTK) som Pålerud både hadde vært med å bygge opp og var disponent for, og etter det har all logistikk- og terminalvirksomhet blitt utført på Hensmoen nord for Hønefoss. Han fulgte med over til HRO som disponerer i alt 12.000 kvm lager under tak i tillegg til store uteområder. Her utfører selskapet omfattende virksomhet, både internt og i form av 3PL-tjenester i ulike varianter i tillegg til ren utleie av lagerarealer som driftes av kundene selv. Mye av virksomheten foregår i store haller som både er raske å sette opp og ta ned. Pålerud forteller om et langvarig og meget godt samarbeid med Hallmaker som bidrar til å gjøre dem svært fleksible.

Den største hallen eier de selv og med et spenn på 50 meter og innvendig takhøyde på 11 meter var det også den største Hallmaker hadde satt opp. I den finner man blant annet et smalgangslager med 4.600 pallplasser, hvorav rundt halvparten er fylt opp med varer til Huhtamaki Norway som er HROs største 3PL-kunde. Én av flere andre 3PL-kunder som Pålerud trekker frem, er ITO/Pall-Pack som bør være godt kjent blant våre lesere. For dem lagres og distribueres både strekkfilm og komplette strekkfilmmaskiner.

Knyttet bånd under militær logistikkonferanse

Om ikke alt dette skulle være nok, trekker Pålerud frem ytterligere en virksomhet som HRO er involvert i:

– På Eggemoen rett i nærheten har vi en egen avdeling som supporterer Forsvaret og som har totalansvar for det aller meste av utstyr som benyttes i utlandsoperasjoner. Her drifter vi et tollager B, pakker utstyr som skal ut og foretar reparasjoner, vedlikehold og serviceoppfølging på det som kommer tilbake, forteller Pålerud, som legger til at de også støtter Forsvaret på kvartermateriell rundt omkring i de ulike garnisonene.

Og det var nettopp i en militær sammenheng at han og Geir Vidar Persen første gang kom i kontakt med hverandre. For to år siden var begge selskapene deres utstillere og deltakere på den årlige konferansen som Norsk Militært Logistikkforum avholder for leverandører til Forsvaret.

– Jeg så fort at de løsningene som IP-Group presenterte kunne være aktuelle for oss i forbindelse pakking av containere for Forsvaret. Jeg ba dem komme med et forslag til et system som bare går på plast og som kunne forenkle losseoperasjonene i felt, og IP-Group tente på ideen. I den forbindelse var Miljøpallen med helt fra starten av. Deretter kom deres ønsker om en samarbeidspartner i Norge på banen og nå utvikler samarbeidet seg hele tiden, sier Pålerud.

Både kunde og partner med Schenker

HRO har et svært uvanlig forhold til Schenker: etter å ha vært en stor kunde som har kjøpt landsdekkende transporter i en årrekke, er de nå også en leverandør av distribusjonstjenester for Schenker.

– Det er vel ikke mange andre som samarbeider slik i begge retninger?

– Nei, det er veldig spesielt og jeg vet i hvert fall ikke om noen andre slike konstellasjoner, sier Pålerud med et smil.

Etter at Valdres Last gikk konkurs i 2013 gikk Schenker først inn med både egne biler og ansatte for å drifte terminalene på Gol og Fagernes. 1. mai i fjor ble transporten og distribusjonen i Hallingdal og Valdres overtatt av HRO til som drifter alt fra Hensmoen.

Pålerud forteller at de nå i samarbeid med Schenker går aktivt ut og markedsfører seg som en lokal leverandør av transport-, lager-, toll- og spedisjonstjenester, med daglige ruter til Hønefoss, Oslo, Drammen, Jevnaker, Hallingdal og Valdres.

– Vi kjører både Drammen og Oslo på natten og som returnerer hit med fire containere som vi tømmer her og splitter på distribusjonsbilene til Hallingdal og Valdres på morgenen, sier Pålerud, som legger til at de er den eneste distribusjonssentralen på hele Ringerike som kan ta imot sendinger.

Lokalt pilotprosjekt i Schenkersystemet

Samarbeidet som opprinnelig startet med et prosjekt til Forsvaret og som ble utvidet med en partneravtale om drifting av en norsk pool for IP-Group, har nå utvidet seg ytterligere.

Pålerud synes at de tilbyr en unik løsning, og på helt eget initiativ har HRO nå startet å distribuere pakker til utvalgte kunder i Miljøpack. Strekkfilm og emballasjeavfall er en stor praktisk utfordring i mange varemottak og som det dessuten koster mye å få kjørt bort. Når pakkene leveres i pallecontainer er dette problemet helt eliminert. I tillegg vil det være langt enklere for sjåførene å sortere varene som dessuten ligger godt beskyttet. Pålerud forteller at mange kunder gransker ytteremballasjen med lupe etter eventuelle skader og som bidra til å forrykke sjåførenes svært stramme tidsplan.

– Etter at vi begynte som distributør for Schenker ser vi hvor mye jobb det er å få sortert alle forsendelsene. Jeg er overbevist om at man kan oppnå store besparelser ved å gjøre dette enklere, sier Pålerud.

IP-Group har i dag bare vareeiere som kunder, og Geir Vidar Persen er derfor mildt sagt overbegeistret over at de nå, i hvert fall delvis og indirekte, har fått en fot innenfor en ren transportbedrift.

– Også for samlasterne representerer våre løsninger et stort potensiale for å redusere kostnadene, og denne utprøvingen kan gi store signaleffekter, sier han engasjert.

Egenutviklet RFID-system

Sporbarhet blir stadig viktigere og som nevnt er alle Miljøpallene utstyrt med en RFID-brikke. Persen forteller at IP-Group har utviklet et webbasert trackingsystem der man også kan legge inn kundenes egne lastbærere som for eksempel rullebur.

Han mener scannere både er et uromoment og ofte en feilkilde når kanskje 40 prosent av dagsvolumet skal pakkes i løpet av et par timer på ettermiddagen.

– RFID-tagen legges inn i selve etiketten, og løsningen kan kutte ut alle scannere. I konsolideringsområdet for sammenstilling kan det bygges opp spesiell båser hvor vi legger inn RFID i boksene. Lastbæreren knyttes opp mot tagen på den ruten som skal ut og da skyter man ingen varer der i det hele tatt. Hver gang man legger godset opp mot riktig kjørerute får man et grønt signal. Legges det inn på en feil lastbærer så lyser det rødt, forklarer Persen, som legger til at IP-Group nå også lanserer en ny app som skal gjøre hverdagen enklere for kunden. Den vil gi en oversikt over alle produktene som brukerne benytter og blant annet gjøre det enkelt å bestille paller, sende ut meldinger når det skal hentes, når transporteres ut og booke møter med leverandør.

Mener pappeskene vil forsvinne

Både Persen og Pålerud er overbevist om at det på sikt vil bli innført så strenge miljørestriksjoner og høye emballasjeavgifter at pappesker og plastfilm vil forsvinne helt.

– Produktene vil i stedet kunne bli lagt direkte ned i plastkasser som igjen legges i pallecontaineren. De kan enkelt inndeles i etasjer og rommene kan tilpasses kundenes produkter. Kassene har standard euromål slik at de eksempelvis kan gå rett inn i et miniloadsystem, forklarer Persen.

– IP-Group er vel neppe alene om å tilby slike løsninger?

– Nei, selvfølgelig er vi ikke det. Det er svært mange som utvikler og produserer plastkasser, men vår oppgave er ikke å selge produkt. Vi tilbyr helhetlige løsninger ved å gå inn på arenaen til kunden og støtte dem med innføringen av et nytt totalsystem som gir dem gevinst.

Må våge å ta fatt i utfordringene

IP-Groups største utfordring er imidlertid at løsningen er så vidtomspennende at det i svært stor grad vil kreve store omlegginger hos kundene.

Selv bidrar selskapet med omfattende rådgivning i form av blant annet analyser, beregning av behov og kalkyler og kalkyler der kundene selv kan legge inn data.

– Den største utfordringen er å få de til å ta tak i problemene. Ofte har de mer enn nok med den daglige driften og har rett og slett ikke kapasitet til å ta tak i utfordringene som dessuten kan være så store og komplekse hvor skal sjefen begynne.

Etter snart tre år på markedet har IP-Group Norway fått én kunde og den avtalen er fortsatt så fersk at Persen ikke kan gå ut med navnet. Han legger imidlertid raskt til at det jobbes med seks store prosjekter her i landet, i tillegg til et stort prosjekt i Danmark som omfatter seks land, inkludert i Norge.

Selv om Trond Pålerud kan håpe at poolen av miljøpaller som skal etableres på Hensmoen blir stor og inntektsbringende også for Helge R. Olsen & Sønn, er han likevel nøktern.

– Jeg tror nok at IP-Group må fortsette å overbevise markedet en god stund til. Samtidig vet jeg at målet deres ikke er å ta volumer og begynne å konkurrere med NLP. I stedet konsentrerer de seg om å komme inn til de kundene som ser besparelsene i systemet. Jeg har selv vært med på møter hvor det har blitt sagt at de har eiere som har midler og er villige til å satse hvis det gir besparelser. Det er nettopp slike de konsentrerer seg om, avslutter Trond Pålerud.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079