– At Boozt nå har valgt Element som systemintegrator på automatisering er en tydelig anerkjennelse av oss som en av de ledende systemintegratorene i det nordiske markedet, sier Håvard Hallås, salgsdirektør i Element. Arkivfoto © Henning Ivarson

Siden oppstarten i 2009, har Boozt vokst seg til å bli en av de ledende motebutikkene på nett. I takt med den sterke veksten, vokser kravene til stordriftsfordeler, og presset på lager og logistikk øker. Nå igangsettes etablering av et topp moderne och helautomatisk lager på cirka 42.000 kvadratmeter, som skal sikre markedets hurtigste levering og returbehandling. Som en sentral del av dette lageret skal Element Logic levere det automatiske lager- og plukkesystemet AutoStore. Med sine 130.000 kasser og 130 roboter blir det den største installasjonen i Skandinavia, og skal håndtere omtrent 90 prosent av varestrømmen gjennom lageret.

 

Kraftig vekst

Boozt sender hver måned ut 400.000 produkter til kunder og regner med at antallet kommer til å øke drastisk. Derfor investerer de kraftig i AutoStore og EWMS. Automatiseringen hos Boozt betraktes som første skritt til å optimere lagringskapasiteten, produktiviteten, samt en reduksjon av produksjonskostnadene på lageret 

– AutoStore kommer til å gi oss muligheten til å komprimere nåværende lagerareal ned til en tredjedel av den plassen det krever i dag. Samtidig forventer vi en økning på 100 prosent i effektivisering av plukk- og pakkprosessen ved implementering av 130 nye roboter, sier COO Niels Hemmingsen i Boozt Fashion AB.

Automatiseringen etableres i Boozts nye lager i Ängelholm, hvor det er mulighet for en ytterligere utbygging av AutoStore-løsningen.

 

Ledende systemintegrator

I likhet med Boozt, har også Element Logic hatt sterk vekst de siste årene, spesielt med AutoStore, og spesielt innen retail og e-handel.

– At Boozt nå har valgt Element som systemintegrator på automatisering er en tydelig anerkjennelse av oss som en av de ledende systemintegratorene i det nordiske markedet, sier Håvard Hallås, salgsdirektør i Element.

– Vi er selvfølgelig ekstremt stolte og ydmyke over å få muligheten til å samarbeide med en så toneangivende aktør som Boozt. Vi konkurrerer begge i tøffe markeder med sterk internasjonal konkurranse. Men med vår felles dedikasjon for effektiv logistikk er vi særdeles motivert for at dette samarbeidet skal øke begge selskapers konkurransekraft og ta oss begge til nye nivåer innen lagerlogistikk og e-handel, avslutter Hallås.

Boozts valg av AutoStore baseres i høy grad på god utnyttelse av lagerplass, høy kapasitet samt gode muligheter for å bygge ut systemet i tråd med deres høye vekstrater. Videre har den korte monterings- og igangkjøringstiden av AutoStore samt integrasjonsmulighetene mellom systemene (WMS og EWMS) vært avgjørende for valget. © Hatteland

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!