- Ja, det er riktig. Vi ønsker å vokse og i Norge har vi ikke så mange ekspanderingsmuligheter innen hva vi allerede har. Vi letet derfor etter noe som kunne være like nyttig som tilbudet mot last var da vi ble etablert.

Poenget er å finne løsninger der både vi og kunden kan tjene penger. Dermed ble det buss. Rune Holtan i Pluss er ivrig når han forteller om bedriftens nye satsningsområde. For dette er helt nytt.

Trekker veksler på kompetansen fra last

Pluss Truck Sales & Rental er sterke på last. I år er de trolig Scanias største enkeltkunde av den nye serien. Den nye modellen ruller ut fra Borgeskogen fra mai og tar vi ikke riv ruskende galt (og det skulle jo tatt seg ut) så hadde de omkring 130 biler og hengere i porteføljen da Volmax kjøpte selskapet i 2015.

Man skulle kanskje tro at buss- og lastebilmarkedet er to vidt forskjellige verdener. Det er de forsåvidt også. Men det er mange en- eller fåbusseiere som sitter på hver sin tue og har stor yrkesstolthet.

- Dette er noe vi kjenner igjen fra lastebilmiljøet. Og her kommer kompetansen vår til sin rett. Vi har lang erfaring med kalkulatoren og kan mye om finansformer, restverdi og alt rundt økonomien. - Du må huske på at en turbuss gjerne er en investering på 3-4 millioner. Det er jo mye penger. Her kan vi spille på lag og lempe på risikoen, mener Holtan og forteller at de bare for et par dager siden la ut noen annonser via Mascus som de allerede har fått stor respons på.

Vil møte både selskaper med en buss og flåter

- Betyr dette at det er fåbuss-eiere som er primærmålet for dere?

- Jeg bruker å si at ingen er for små eller for store. Vi er like interessert i for eksempel Boreal eller Nettbuss. For å kunne drive fornuftig må vi kunne drive fornuftig. Det er klart at vi ikke kan revolusjonere prisbildet for de store; til det er de minst like profesjonelle som oss. Men vi kan tilby buss på kort varsel og dermed dekke hastebehov som vil kunne oppstå, mener Holtan.

- Dessuten tenker vi fremtid der vi kan sparre med leverandører som har nyere brukte busser. Hvorfor ikke kjøpe en seks-syv måneder gammel turbuss istedet for å vente seks-syv måender på at din egen skal bli produsert? spør han retorisk og tilføyer igjen at her vil de kunne bidra med 20 års kunnskap om restverdi og liknende.

14-metere i første omgang

Nå har bedriften allerede handlet fire 14-metere. To Volvo og to Setra. På Volvo betyr det 59 seter, mens Setra har 57 seter. - Spesielt de store turoperatørene vil gjerne ha flere seter. Da kan de få inn for eksempel to skoleklasser i en buss istedet for å leie to busser, mener han. Standarden er høy utvendig og medium innvendig. - Det er viktig at ingen skal sitte og gnisse kneskåler, fortsetter Holtan.

Det er ingen impulside. Bedriften har i lang tid sjekket markedet. De har henvendt seg til reisebyråer og andre aktører for å lodde stemning og få innblikk i økonomi og drift. - Det viktigste vi har å fare med, er at vi kan tilby et konsept kundene vil tjene på, avslutter Holtan.

Ikke hver dag man får hilse på "Zorro". Volvos dyktige bussmann Zoran Cvijanovic kalles nemlig det på fleip av flere i egen organisasjon. Og da må vel vi også få lov? Her trykkes det i hender etter kjøp av to Volvo-busser.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!