EPM og EPH utvider produktserien som fra før består av EPM 100. Med denne kan man plukke opp til andre hyllenivå. © UniCarriers

Med EPM 100 og EPH 125 introduserer nå UniCarriers ytterligere to plukktruckmodeller i produktserien som fra før omfatter EPL 100.

Med disse tre modellene hevder produsenten å tilby skreddersydde løsninger til både lave, middels høye og høye plukkhøyder. Takket være det ergonomiske førerkurven og moderne sikkerhetssystemer, tilbyr truckene en ideell arbeidsplass for vareplukking.

 

Nyutviklet chassis

De nye ordreplukkerne har et helt nyutviklet og stabilt chassis. Styringselementene utgjør en del av det moderne kabindesignet som kan tilpasses individuelt til de kravene føreren har til høyde og posisjon. For å sikre maksimal produktivitet og ergonomi i alle arbeidsretninger, kan EPM og EPH styres via betjeningselementer som befinner seg på både mast- og gaffelsiden.

EPH 125 har en kraftig 48 volts motor og en løftehøyde som når inntil 12 meter, noe som gjør dette til en ideell truck for travle bedrifter. Trucken har inntil 1.250 kilo løftekapasitet, og med en topphastighet på 12 km/t kan den raskt forflytte seg på lageret.

EPM 100 har 24 volts drift og kan nå inntil 9,85 meter. Den kan ta en last på inntil 1.000 kilo og har en topphastighet på 11 km/t. Modellene er med på å komplettere utvalget av ordreplukkere, og de inngår i en serie som også omfatter EPL 100 som kan plukke fra andre hyllenivå på inntil 3,4 meter.

 

Trygt lagerarbeid

Av sikkerhetsgrunner kan truckene kun bevege seg dersom det befinner seg en fører om bord. For å sikre dette, er alle modellene i EP-serien utstyrt med en sensor som dekker hele førerplattformen. Ifølge UniCarriers er dette en ergonomisk løsning, fordi betjening av hånd- eller fotpedal ikke lenger er nødvendig for å starte. Føreren kan innta en komfortabel posisjon i trucken og trenger ikke å ta hensyn til plasseringen av en dødmannsknapp. Ved arbeid i høyden sikres brukeren ved hjelp av sidebeskyttelse grinder som må lukkes fra og med en høyde på 1,2 meter. Dersom det ikke skjer, er det ikke mulig å kjøre trucken. Den integrerte datamaskinen legger til rette for rask håndtering av alle innstillinger og inneholder også tilgangsdata og brukerprofil for autoriserte førere.

 

Eco-Mode

I tillegg til standardmodus kan EPM og EPH også arbeide i et Eco-mode som reduserer batteriforbruket med tolv prosent og legger til rette for energieffektivt arbeid. EPM og EPH oppgis i tillegg å være svært lydsvake underveis med henholdsvis 66 og 65 desibel. Modellene kan enten bevege seg fritt på lageret eller benyttes sammen med skinner eller induksjon i smalgang. For å øke sikkerheten i smalgangen, kan trucken også eventuelt utstyres med et personbeskyttelsessystem. Da vil trucken kjenne igjen andre personer eller maskiner i gangen ved hjelp av laser og stoppe for å unngå kollisjon.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!