Hubtex har lang erfaring med sine fireveistrucker med utskyvbar mast, men for første gang har produsenten nå utviklet en fireveis motvektstruck. FluX er tilgjengelig med løftekapasiteter på 3 og 4 tonn. © Hubtex

I forbindelse med selskapets 35-års jubileum og innvielsen av et nytt produksjonsanlegg i den tyske byen Fulda,  har Hubtex lansert de to nye elektriske modellene FluX og MaxX.

Mens flesteparten av Hubtexproduktene er skreddersydd til den enkelte kunde er dette snakk om modulbaserte og dermed relativt rimelige innstegsmodeller. Begge er designet for både innendørs og utendørs bruk, og er utstyrt med en romslig førerhytte, en multifunksjons joystick, ny generasjon infodisplay og enkelt batteribytte.

 

Fireveis motvekt

Hubtex har lang erfaring med sine fireveistrucker med utskyvbar mast, men for første gang har produsenten nå utviklet en fireveis motvektstruck.

FluX er tilgjengelig med løftekapasiteter på 3 og 4 tonn, med et 48-volts strømsystem, og egner seg både til håndtering av paller og til langgods. I tillegg til kjørehastighet på opptil 12 km/t, bidrar også produsentens patenterte HX styresystem til rask håndtering. Med dette kan man skifte mellom kjøring forover og sideveis uten å stoppe, på en måte som fører til minimal slitasje på kjøretøyet. Det har til nå vært tilbudt som en option på enkelte av produsentens andre trucktyper, men er standard på FluX. Sammenlignet med en ordinær fireveis skyvemasttruck sparer man mye tid ved lasting og lossing. Høy sikkerhet ivaretas av blant annet et system som automatisk reduserer hastigheten avhengig av styrevinkel.

Den nye fireveistrucken MaxX har utskyvbar mast og har løftekapasitet på 3 og 4,5 tonn. © Hubtex

 

 

Fleksibel håndtering av lange gjenstander

På den store logistikkutstillingen CeMAT i Hannover i månedsskiftet mai/juni lanserte Hubtex den første modellen i en helt ny serie med dieseldrevne fireveistrucker.

Nå følger produsenten opp med den nye elektriske modellen MaxX som tilbys i tre varianter; en 48-volts 3-tonner og en 48- eller 80-volts 4,5-tonner.

Trucken egner seg for bruk både innendørs og utendørs. Det hydrauliske fjæringssystemet på drivhjulene bidrar til god støtdemping og sikrer at trucken alltid har bakkekontakt.

MaxX har en maks kjørehastighet på 11 km/t og har en driftstid på mellom fem og åtte timer. Produsenten opplyser at batteriet enkelt kan byttes og at trucken derfor er godt egnet til bruk over flere skift.

Brubakken er forhandler for Hubtex i både Norge og i Sverige og produktsjef Gordon Lindseth opplyser at de er spent på de to nye maskinene.

Hubtex har utvidet fabrikken i Fulda med en ny monteringshall på 2.250 kvm. Her skal all produksjon av spesialkjøretøyer foregå og dette har frigjort kapasitet til produksjon av blant annet FluX og MaxX i det eksisterende anlegget. Investeringen på fire millioner euro inkluderer også nye lagerarealer, kontorer og sosiale områder. © Hubtex

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!