Snoren ble klippet av varaordfører i Trondheim kommune, Hilde Opoku (mdg) og administrerende direktør i PostNord, Robin Olsen. © PostNord

Den nye terminalen på Torgård er på 5.800 kvadratmeter, hvorav 900 er kontorarealer. Dermed har PostNord fått mye bedre plass og større portkapasitet enn de hadde tidligere. Den nye terminalen har 63 porter og et betydelig stort uteareal som gir gode depoter for lastebiler og containere.

 

Bedre kvalitet

– Etter mange år nede på Nyhavna, har vi nå forlatt en gammel og sliten terminal, og flyttet inn i et splitter nytt lokale, som er et av de mest moderne i Norden, sa avdelingsleder Leif Jarle Christensen til de mange inviterte gjestene.

Med den nye terminalen vil PostNord i Trondheim både levere en bedre kvalitet til sine kunder og bli mer effektive.

– En ny terminal vil gjøre oss rustet for fremtiden, hvor vi vil kunne ta imot fremtidens volumer, sa Leif Jarle Christensen, og pekte spesielt på det nye og moderne sorteringsanlegget som kan gi dem nye produkter ut fra Trondheim.

– Vi får mye større forutsigbarhet med nytt utstyr. Vi vil få en bedre ruteplan på sikt, ankomstfasene vil bli bedre, og kundene kommer til å oppleve en større forutsigbarhet og bedre kvalitet.

 

"Bygg jernbane ut hit"

Ole Hagen, PostNords kommunikasjons- og markedsdirektør, oppfordret varaordføreren til å gripe muligheten de har nå til endelig å konkludere hvordan godspolitikken i Trondheim skal være.

– Etter mange år med forvirrende godspolitikk i Trøndelag og Trondheim, har logistikkbransjen selv tatt spaden i egne hender, og bygget terminaler her. Politikerne klarte aldri å bestemme seg, og vi kunne ikke vente lenger. Så oppfordringen min er ganske enkel: Bygg jernbane ut hit, sa Ole Hagen.

Regiondirektør i NHO Trøndelag, Merethe Storeødegaard, la i sin tale vekt på hvor handlingslammede politikerne i Trondheim har vært opp igjennom årene når det kommer til å ta en avgjørelse for hvor godsterminalen skal ligge.

– Men dersom jeg har hørt riktig vil de gå for Torgård. Og ja, det er flott med jernbane, men for all del ikke glem tilgjengeligheten til og fra E6. Godset skal også frem på vei, og da kan man ikke stampe i kø.

– En ny terminal vil gjøre oss rustet for fremtiden, hvor vi vil kunne ta imot fremtidens volumer, sa Leif Jarle Christensen, og pekte spesielt på det nye og moderne sorteringsanlegget som kan gi dem nye produkter ut fra Trondheim. © PostNord

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!