Slik ser den nye MAN-familien ut. Nå kan de levere hele rangen. © MAN

Både Crafter og TGE blir laget på samme kjempefabrikk i Polen. En rekke modeller tilbys. © MAN

EBA (Emergency Brake Assist) er standard. Litt spennende er kanskje flåtestyringsverktøyet som MAN hevder er unikt for varebilklassen. © MAN

Uvant å se et MAN-merke på en så liten grill, synes du?

Og kanskje synes du at du nettopp har sett den samme bilen, men med et annet merke i fronten?

Javisst, men så er MAN TGE basert på et tett samarbeid med nye VW Crafter. Hensikten er naturligvis å være en totalleverandør til kundene. Både Mercedes, Renault og Volvo gjør det samme - og i dag fikk vi altså se de første bildene av MANs nye TGE også. Dermed kan MAN tilby biler hele rangen fra 3 tonn og oppover.

18,3 kubikk

Ifølge MAN er hovedfokuset rettet mot logistikk og anleggssektoren, men de vil også satse mot passasjertransport og spesialbiler. Så fås TGE også i flere utgaver fra lukket varebil og til kommunale crew-cabs. Størst lastevolum er 18,3 kubikkmeter.

Avhengig av tillatt totalvekt fra 3 tonn og opp til 5,5 tonn, kan man velge mellom forhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulsdrift, som alle kan være kombinert med enten en seks gir manuell girkasse eller en åtte girs automatkasse. Man kan totalt velge mellom to akselavstander, tre takhøyder og tre kjøretøylengder.

Motorer fra 102 hk til 177 hk

Den nye krabaten kommer - som Crafter - i fire versjoner fra 75 kW/102 hk til 130 kW/177 hk og slår seg på brystet med en svært lav CW verdi på 033 som også skal bidra til det laveste drivstofforbruket i sin klasse. Det samme hører vi forsåvidt hver gang en ny modell lanseres.

MAN TGE kommer i salg fra mars neste år og produksjonen startet en måned senere.

Det er forøvrig veldig naturlig at dataene om den nye bilen kommer nå. VW eier som kjent MAN og nye Crafter er nettopp vist. Bilene blir også produsert på samme kjempefabrikk i Polen.

Vi tipper vi ser mer av bilen på IAA om noen ukers tid. © MAN

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!