- Vi har fått større kapasitet, og generelt sett et fremtidssikret lager som gjør oss i stand til å kunne håndtere en vekst i ordrevolumene opp til 50 prosent i årene som kommer, sier logistikksjef Audun Johnsen. Han legger til at forutsigbarhet, leveringssikkerhet, og tilgjengelighet var sentrale faktorer da Wittusen & Jensen valgte Bring som logistikkpartner. Foto: Nils Midtbøen / Posten Norge

Wittusen & Jensen

er en familieeid virksomhet som ble etablert i 1897 da Claus S. Wittusen og Paul H. Jensen åpnet en spesialforretning for kontorer med "trykksaker og protokoller" i daværende Kristiania.

Selskapet er landets nest største leverandør av kontorrekvisita og forbruksvarer til næringslivet og har en omsetning på ca. 600 millioner kroner og ca. 200 ansatte. Hovedkontoret ligger på Rødtvet i Oslo, og bedriften er etablert med salgskontorer i store deler av landet

Inngår landsdekkende avtale med Bring

Wittusen & Jensen har inngått landsdekkende distribusjonsavtale med Bring. Avtalen har en årlig verdi på 25 millioner kroner, og varer ut 2016.

Forutsigbarhet, leveringssikkerhet, og tilgjengelighet er sentrale faktorer når Wittusen & Jensen velger logistikkpartner. Sendingene går på tog og bil til Bring-terminaler rundt om i Norge. Bring kjører varene ut til de fleste kundene, men i enkelte bykjerner benyttes egne biler.

- Vi lever i en tøff bransje, og ønsket én avtale med én leverandør, og ett kontaktpunkt. Det kunne Bring imøtekomme. De når ut til våre kunder i hele Norge, sier logistikksjef Audun Johnsen.

Logistikkintensiv

Ved å se verdikjeden i sammenheng, får kundene rimeligere forbruksvarer på arbeidsplassen. Bring tar hånd om frakt av sendinger til hele landet, inkludert Svalbard. Wittusen & Jensen sender 130.000 små og store forsendelser i året fra én kilo og oppover. De fleste sendingene er på rundt regnet 70 kilo.

- Vi er veldig glade for å ønske Wittusen & Jensen velkommen som kunde hos Bring. Vi skal gjøre vårt ytterste for å levere som avtalt med høy presisjon i hele landet, sier salgsdirektør Alexandra Bjertnæs i Logistikk Norge.

Avtalen løper ut 2016 - og har en antatt årlig verdi på 25 millioner kroner.

Wittusen & Jensen er landets nest største leverandør av kontorrekvisita og forbruksvarer til næringslivet og ett av selskapets uttalte mål er å gi kundene en enklere og mer effektiv hverdag. Nettopp det har Wittusen & Jensen selv fått etter en større omlegging av lagerstrukturen og innføring av en komplett WMS-løsning fra danske Apport Systems.

- Vi har fått en bedre, mer effektiv og mer sikker distribusjonsløsning, sier logistikksjef Audun Johnsen om lageret som med 10.000 pallplasser og tre miniloadkraner med kapasitet på 25.000 lokasjoner forsyner kundene med alt fra kontorstoler til konvolutter.

Veien til målet startet i 2010 da Wittusen & Jensen besluttet samle tre desentraliserte lagre i et nytt sentrallager på Skedsmo utenfor Oslo.

- Vi hadde sett på noen moderne og automatiserte lagre, men plassen var for liten, spesielt i varemottaket, for å kunne videreutvikle virksomheten innenfor eksisterende rammer, forklarer Audun Johnsen. - Da vi bestemte oss for å etablere et nytt sentrallager, konkluderte vi også med at vi hadde behov for et fullverdig WMS i stedet for en utvidet ERP-løsning slik vi den gang hadde. Ved å frigjøre oss fra ERP-systemet, ville vi eksempelvis kunne få saldostyring på lokasjonsnivå nivå i WMS-et.

Fast pris var viktig

Etter at Wittusen & Jensen ikke fant frem til en brukbar løsning sammen med daværende leverandør, begynte de å undersøke markedet for andre muligheter. Flere leverandører var aktuelle, men Johnsen forteller at selskapet ganske raskt falt for Apports totalkonsept.

- Først og fremst fikk vi en god presentasjon av systemet der det var åpenbart at Apport har en grunnleggende forståelse av lagerdrift og kunne sette seg inn i våre behov. I tillegg besøkte besøke vi fire forskjellige selskaper som bruker Apports WMS og som var noen gode referanser, sier han.

Apport Systems arbeider med et fastpris-konsept. Det betyr at kunden helt fra starten av har et overblikk over kostnadene for hele prosjektet, og det var en viktig faktor for Wittusen & Jensen.

- Det utgjorde nok alene halvparten av beslutningen vår. Vår erfaring er at mange IT-leverandører i stor grad baserer seg på gjenbruk av eksisterende løsninger når de lager nye prosjekter, men som likevel prissettes som om det er nytt. Det gjorde ikke Apport, som i stedet sa at "Dette her er vårt produkt, vi har gjort det før, og vi vet hva vi kan levere", sier Audun Johnsen.

Stram styring av prosessen

Etter at avtalen ble undertegnet, begynte spesifikasjonsfasen hvor prosjektet ble planlagt i detalj. Johnsen forteller at de opplevde det som en profesjonell prosess med en god og stram styring og som underbygget deres tro på at de ville få en god løsning.

Implementeringen ble preget av at byggeprosjektet av det nye lageret ble forsinket, men til slutt fikk Wittusen & Jensen den lagringsløsningen de gikk etter.

- Det fungerer veldig bra og akkurat slik vi ønsket. Samtidig ser vi noen forbedringsmuligheter som kan gjøre det enda smartere og øke hastigheten, sier Johnsen, som forklarer at man kan foreta noen spesialtilpasninger uten at grunnstrukturen i systemet berøres.

Fra 38 til 25 medarbeidere

Ett av målene med det nye lageret var å øke effektiviteten, og det har Wittusen & Jensen lyktes med. Tidligere hadde selskapet 38 ansatte på lageret, men nå kan 25 medarbeidere håndtere den samme ordremengden, opplyser driftssjef Camilla Haltbakk.

- Vi har forenklet prosessene på lageret, slik at det er blitt mer oversiktlig og effektivt, sier hun og legger til at Apport WMS er enkelt å lære og å bruke.

- Vi har trent opp noen superbrukere her hos oss og som tar seg av opplæringen av nye medarbeidere. Nyansatte er oppe og går raskere enn vi har vært vant til, og det er viktig. Det betyr i praksis at vi har større fleksibilitet - vi kan holde antallet faste medarbeidere på et minimum, og leie inn vikarer ved behov, sier Haltbakk.

Unngår kostbare feil

Med Apports WMS fremholder hun at det er vanskeligere å gjøre feil på lageret, og det gjenspeiles også i statistikkene. Selv om Wittusen & Jensen også tidligere hadde en høy leveringssikkerhet, er den nå blitt økt 99,0 til 99,3 prosent.

- Det høres kanskje ikke ut som en stor forbedring, men det er faktisk det. Leveringssikkerhet er dessuten blitt et avgjørende parameter for kundene, fastslår Audun Johnsen.

- Vi må huske på at mange av våre kunder har parallelle avtaler med våre konkurrenter. Hvis vi ikke leverer som lovet, er det lett for dem å bestille et annet sted neste gang, sier han.

Fremtidssikret lagring

Da Wittusen & Jensen startet optimaliseringen av lagerstrukturen, var det viktig å få et lager som kunne vokse i takt med selskapets vekst, og i følge logistikksjefen har de fått det.

- Vi har fått større kapasitet og generelt sett et fremtidssikret lager som gjør oss i stand til å kunne håndtere en vekst i ordrevolumene opp til 50 prosent i årene som kommer, avslutter Audun Johnsen.

Tidligere hadde Wittusen & Jensen 38 ansatte på lageret, men nå kan 25 medarbeidere håndtere den samme ordremengden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!