23948sdkhjf

Dekkhotellet til Bertel O. Steen Tønsberg:: Langt bedre arbeidsmiljø med liggende hjul

Bertel O. Steen Tønsberg var lei av både å lagre egne hjul i containere og se at kundene deres brukte eksterne dekkhotell. Med et eget tilsvarende tilbud knytter bilforhandleren kundene tettere til seg og oppnår økt salg av dekk og andre tjenester. Selskapet var det første i Norge som valgte en reoltype for liggende hjul - en løsning som krever langt mindre manuell håndtering enn om hjulene er lagret stående.

Bedre privatøkonomi, dårlig lagringskapasitet hjemme, ønske om å fylle fritiden med annet enn jekk og hjulkryss. Dette en noen av grunnene til at stadig flere av oss ikke bare velger å sette ut arbeidet med å skifte hjulene på privatbilen to ganger i året, men også å lagre dem andre steder enn i den ofte overfylte garasjen eller kjellerboden hjemme. Resultatet har vært en stor oppblomstring av dekkhotell rundt omkring i landet de siste årene. Tjenestene tilbys både av frittstående selskaper, hvorav flere etter hvert er organisert i større kjeder, eller som en tilleggstjeneste fra dekk- og bilforhandlere.

One Stop Shopping

Paul Bergh, servicesjef i Bertel O. Steen Vestfold AS og med base i selskapets avdeling i Tønsberg, forteller at kundene deres tidligere la hjulene sine på dekkhotell andre steder. Foruten å miste salg av både dekk og andre tjenester, følte den store Mercedes-Benz- og Peugeotforhandleren at de gjennom dette mistet litt av grepet på kundene.

- Vi ønsker å være totalleverandør slik at kundene våre bare behøver å forholde seg til én part. Det er visjonen vår, fastslår Bergh.

I likhet med svært mange andre bilforhandlere, hadde også Bertel O. Steen Tønsberg lagret sine egne dekk på en urasjonell måte i containere på utsiden av bygget. I forbindelse med en betydelig modernisering og utvidelse av hele forhandleranlegget for et par år siden besluttet selskapet derfor å etablere et eget dekkhotell.

Lagres liggende

Det finnes et stort utvalg av spesialreoler til hjul på det norske markedet. De aller fleste er konstruert for stående lagring. I slike må hjulene løftes helt manuelt ut og inn av reolene, og ved lagring i høyden må derfor lagermedarbeideren være med opp i en personlift eller truck.

Nordverk Norge hevder å være den eneste leverandøren på det norske markedet som også tilbyr en løsning for liggende lagring. I Alphareolen hviler hjulsettet til den enkelte kunde på to armer og de fire hjulene tas enkelt inn og ut av reolen ved hjelp av en høytløftende dekkstabler. Den kan deretter frakte hjulene helt frem til stedet hvor hjulskiftet skal finne sted eller plassere dem direkte over til en mindre dekktralle. På den måten reduseres den tunge manuelle håndteringen til et minimum.

Både Paul Bergh og daglig leder Tore Skodvin i Bertel O. Steen Vestfold syntes dette HMS-elementet var svært interessant, men var imidlertid litt skeptiske til at "fingrene" som hjulene hviler på var solide nok. Siden Alphareolen var helt ny på det norske markedet, hadde ikke Nordverk Norge noen referansekunde å vise til. Bergh og Skodvin dro derfor til Göteborg og besøkte et Vianoranlegg som hadde brukt slike reoler en god stund. Der ble de overbevist, kontrakt med Nordverk Norge ble inngått, og høsten 2011 var det første reolsystemet av dette slaget ferdig installert i Tønsberg.

Fordelt på to plan

Dekkhotellet til Bertel O. Steen Tønsberg har plass til ca. 2.400 hjul, hvorav 800 tilhører bilutleiefirmaet Avis som er leietaker i huset. De fleste hjulene er lagret i reoler som er plassert i en tidligere vaskehall. Takhøyden på seks meter er utnyttet maksimalt og gir plass til lagring av fem hjulsett i høyden.

Forhandleren har også montert inn reoler på et tidligere ubenyttet areal i annen etasje. Her er takhøyden såpass lav at det kun er plass til to hjulsett i høyden og dekkløfteren som benyttes her oppe måtte spesialtilpasses for å kunne gå under taksperrene. Hjul som skal tas ned fra annen etasje plasseres på en plattform som stikker ut av åpningen i veggen og deretter håndtert videre av dekkløfteren i første etasje.

- Opptar dekkreolene viktig gulvplass som dere helst skulle ha brukt til annet?

- Nei, jeg vil ikke si det. Plassen i første etasje kunne ha blitt brukt til bilpleie, men strengt tatt var den til overs. Annen etasje hadde nok fortsatt stått tom dersom vi ikke hadde brukt dette arealet til dekkhotell, svarer Bergh.

God investering

Det er ikke mange ledige plasser å spore i reolene og vi spør om anlegget er riktig dimensjonert. - Skal dere øke markedsandelen til Mercedes-Benz og Peugeot i området må dere kanskje utvide?

- Ja, vi må nok det etter hvert. Jeg vet ennå ikke helt hvor eller hvordan, men i annen etasje er det muligheter for å utnytte arealene enda bedre ved hjelp av traller. Vi får se når behovet er der. Foreløpig har det gått veldig greit, sier Bergh, som anslår at de ha investert ca. 225.000 kroner, inklusive to dekkstablere og tre dekktraller.

- Det har vært god investering, fastslår servicesjefen. - Fordelene for oss er for det første at hjulene bare må håndteres én gang manuelt før de er i hyllen. Det andre er at dekkene har mye bedre av å bli lagret liggende. Det er en kjempebonus som også kommer kundene til gode. Dersom hjulene lagres stående tar det litt tid etter at de er kommet på bilen før de igjen har fått tilbake den perfekte runde formen.

Dette har også salgssjef Nils Brekka i Nordverk Norge fått høre av selskapets kunder med stående lagring. Han opplyser at det imidlertid er delte meninger om dette og flere teorier ute og går.

- Flere mener blant annet at dekk uten felg skal lagres stående, mens komplette hjul skal lagres liggende, sier Brekka, og viser til en annen bilforhandler i Tønsberg som derfor valgte å satse på begge løsningene.

Brekka legger til at de også tilbyr mobile dekkreoler av begge typer. Disse er naturligvis mer kostbare enn stasjonære, men er godt egnet hvis man ønsker å komprimere og utnytte arealet maksimalt.

Full kontroll med strekkoder

Selv om dekkhotellet til Bertel O. Steen Tønsberg langt fra er blant de største her i landet, er det likevel mer enn stort nok til at man må ha et lite lagerstyringssystem for å ha full kontroll. Hjulene blir utstyrt med etiketter og legges på første ledige plass. Deretter scannes både etikett og lokasjonskode.

Det var for øvrig det tidligere Bertel O. Steen-eide selskapet Dekksenteret G8 i Oslo som utviklet denne løsningen og som avdelingen i Tønsberg fikk en versjon av før Mitt Dekkhotell overtok denne virksomheten i fjor.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063