Jürgen Dirr (t.v.) og Peter Brenner fra KAMAG hadde tatt turen til Norge i forbindelse med leveransen av landets første Wiesel. Tommelfingerregelen til selskapet er at maskinen er lønnsom dersom man har mer enn 50 rangeringer per dag. © Henning Ivarson

Coop Norge Handel AS er et datterselskap av Coop Norge SA og er ansvarlig for innkjøp, sortiment, kjededrift, markedsføring og distribusjon til alle Coops 1.200 butikker her i landet. Faghandel holder til på Langhus utenfor Oslo og håndterer alt av "non food" som eksempelvis byggevarer, elektro, sport, bolig, tekstil og sko. Etter en betydelig utvidelse i år 2000 har lageret en samlet grunnflate (inkl. mesaniner) på 36 000 kvm og som rommer rundt 9 000 varenummer.

Lagersjef Stian Jørgensen forteller at de har opptil 100 rangeringer av lastbærere per dag, og spesielt hektisk har de det i perioden mars til juni.

- Det skyldes at vi blant annet er store på hagemøbler og griller. I den perioden forhåndsproduserer vi rundt 1 000 containere i tillegg til den ordinære produksjonen.

På grunn av disse store volumene gikk Faghandel allerede for syv år siden til anskaffelse av en Terberg rangeringsmaskin. Jørgensen forteller at denne maskintypen er vesentlig mer effektiv til rangering enn innleide lastebiler og at de på gjennom dette har spart millioner av kroner.

I fjor høst startet prosessen med å erstatte både rangeringsmaskinen og en SMV reach stacker som benyttes til å håndtere de opptil fem hundre 40 fots containerne som Faghandel også har lagret på Langhus.

 

Ekspansiv leverandør

Den opprinnelige leverandøren av begge maskinene som Faghandel ønsket å skifte ut - Brubakken AS - er inne i en svært ekspansiv periode med betydelig satsing både i Norge og i Sverige. Selskapet hadde i mange år en distributøravtale med Terbergs skandinaviaimportør N.C. Nielsen i Danmark og har levert et stort antall terminaltaktorer i tillegg til et tyvetalls rangeringsmaskiner til norske brukere. Men som mange vet, fikk aldri Brubakken den importørstatusen som de lenge hadde ønsket seg. For et drøyt år siden sa Brubakken opp Terbergavtalen og tok i stedet over som importør av Mafi. Det er imidlertid mange år siden denne produsenten valgte å konsentrere seg om terminaltraktorer, og for fortsatt å kunne tilby rangeringsmaskiner på det norske og svenske markedet inngikk Brubakken i fjor høst en avtale med KAMAG Transporttechnik i Tyskland.

Denne avtalen var imidlertid langt fra noen nødløsning for Brubakken. Gordon Lindseth har jobbet med Mafi siden 1989 og kjenner de ulike terminalhåndteringsproduktene på markedet svært godt. Etter hans mening har KAMAGs rangeringsmaskin lenge vært i en divisjon for seg hva gjelder både komfort og effektivitet.

Selv om Brubakken ikke lenger representerer Terberg, har imidlertid selskapet fortsatt god kontakt med mange av brukerne gjennom løpende serviceavtaler. Etter hvert som at maskinene skal skiftes ut gjør de naturligvis sitt ytterste for at brukerne også skifter merke. Og det var nettopp det som skjedde med Coop Norge Handel, Faghandel.

 

Leverandørforholdet betød mye

KAMAG ble etablert i 1969 og var i mange år eid av Kögel. I 2004 kom denne store tyske tilhengerprodusenten opp i betydelige økonomiske problemer og KAMAG ble solgt ut. Selskapet er i dag en del av TII-group (Transporter Industry International) som inkluderer selskapene KAMAG, Nicolas og Scheuerle og som er global markedsleder av en rekke ulike typer kjøretøyer for spesialtransport. KAMAG Transporttechnik GmbH produserer også terminaltraktorer, men 90 prosent av produksjonen er rangeringsmaskiner som er markedsledende i Europa.

I forbindelse med anbudsrunden i fjor høst, forteller assisterende logistikksjef Stian Bye i Coop Norge Handel, Faghandel at de raskt ble informert av Brubakken at de ikke lenger representerte Terberg, men at de i stedet kunne tilby en rangeringsmaskin med blant annet en helt annen komfort enn de hadde vært vant til. Under et besøk på fabrikken fikk de både prøvekjøre maskinen og rikelig med informasjon. Både Bye og Jørgensen fremhever at det var spesielt betryggende å høre at KAMAG har en spesielt sterk posisjon i Tyskland, Østerrike, Sveits og Nord-Italia der brukerne ikke har hatt noen utfordringer med drift under de samme klimatiske forholdene vi har her i landet.

- Vi fikk derfor raskt tro på maskinen. Prisen var fornuftig og ikke minst betød det mye for oss at den skulle leveres av Brubakken siden vi har samarbeidet godt med dem i syv år. Beslutningen om å bytte merke ville utvilsomt ha sittet lengre inne dersom vi også hadde vært nødt til å bytte leverandør, poengterer Bye.

Ass. logistikksjef Stian Bye (t.h.) i COOP Norge Handel AS, Faghandel har stor tiltro til Brubakken. – Beslutningen om å bytte merke ville utvilsomt ha sittet lengre inne dersom vi også hadde vært nødt til å bytte leverandør, sier han til Gordon Lindseth, produktsjef i Brubakken AS. © Henning Ivarson

Lagersjef Stian Jørgensen er svært tilfreds med komforten i førerhuset. © Henning Ivarson

 

 

Samme komfort som i en lastebil

KAMAG Wiesel er et multikjøretøy som kan håndtere alle typer vekselflak. Ved hjelp av den hevbare svingskiven kan maskinen også flytte semitrailere og blir den utstyrt med et ordinært hengerfeste er den også godt egnet til å trekke tilhengere.

KAMAG har et nært samarbeid med Mercedes-Benz. Wiesel er utstyrt med et standard Atego førerhus med all den førerkomforten og gode ergonomien det byr på.

- Maskinen vil være i drift stort hele tiden fra seks om morgenen til ti om kvelden. Da sier det seg selv at komfort og ergonomi teller mye. Førsteinntrykket fra "gutta" var overveldende, og de var nærmest i ekstase da de forstod at de snart skal gå over fra en enkel industrimaskin til å sitte i et fullverdig lastebilførerhus, sier Jørgensen.

I tillegg til komfortaspektet, trekker han også frem de store vindusflatene som sammen med hele seks speil og en god ryggekameraløsning gir svært god sikt i alle retninger.

 

Rask og smidig

Mercedesmotoren er montert midt i chassiset - godt bak det lavt monterte førerhuset med et svært enkelt innsteg. Det sørger også for en langt bedre vektfordeling enn på dagens rangeringsmaskin som ofte må utstyres med kjettinger for å forhindre at den spinner på glatt underlag.

Rangeringsmaskinen har hydrostatisk drift, og motoren driver kun en kraftig hydraulikkmotor. Det bidrar til et lavt drivstoffbruk som oppgis til mellom fem til seks liter per time, eller omtrent det halve til en lastebil i samme drift. Men ikke minst bidrar hydrostaten til en høy akselerasjon og at maskinen kan kjøre like fort i begge retninger. Topphastigheten er 50 km/t, men kan enkelt begrenses til det halve som er det gjeldende kravet inne på området. I flere land har rangeringsmaskiner tillatelse til å kjøre på offentlig vei, og Brubakken undersøker nå mulighetene for dette også her i landet.

- Foreløpig har vi ikke tenkt så mye over det, men siden vår hovedtransportør PostNord Logistics nå bygger en ny terminal på Fugleåsen rett her borte er det ikke utenkelig at vi kan bruke den til å flytte lastbærere dit dersom det blir lovlig, forteller Bye.

 

Høy sikkerhet og enkel betjening

To andre punkter Stian Jørgensen trekker frem som svært viktige for dem er sikkerhet og enkel betjening.

På sikkerhetssiden trekker han frem at låsene som holder vekselflakene fast til chassiset betjenes fra førerplass. Dermed er det ingen grunn til å unngå å sikre lastbærerne under kjøring. Siden førerhuset er det samme som benyttes på lastebiler er det ikke like solid som det man finner på en ren industrimaskin.

- Rangeringsmaskinen er derfor utstyrt med et ekstra tak som skal ta i mot is som faller av lastbærerne, og en kufanger skal bidra til å redusere skadeomfanget ved mindre påkjørsler etc.

På betjeningssiden trekker han frem den lille joy-sticken rett til høyre for førerstolen. I tillegg til å være en kjøreretningsvelger benyttes den også til hev og senk av containerrammen. Likeledes til den hevbare svingskiven - eller femtehjulet som det gjerne kalles på rangeringsmaskiner og terminaltraktorer. Betjeningen av containerlåsen skjer ved hjelp av en liten knapp på toppen av joy-sticken.

 

Fullservice med responstid

Til tross for de mange bruksområdene er ikke Wiesel noe komplisert kjøretøy, og er i stor grad bygget på standardkomponenter fra anerkjente produsenter. Foruten førerhuset og motoren, kommer også forakselen fra Mercedes-Benz og er den samme som benyttes på lastebilmodellen Actros. Den drivende bakakselen er levert av anerkjente Kessler og hydraulikkmotoren produseres av Bosch Rexroth.

Reservedeler vil kunne bli levert av KAMAG over natten, og Brubakken vil naturligvis også bygge opp et opp lager av slitedeler her i landet.

Både på den nye rangeringsmaskinen og den nye reach stackeren som skal leveres senere i år er det tegnet fullserviceavtale med responstid. Stian Bye forteller at de stoler fullt og helt på Brubakkens servicetilbud.

- Erfaringsmessig har de vært her på flekken. I går fikk vi eksempelvis girkassehavari på reach stackeren vår og det er jo ikke akkurat noen hyllevare. Likevel står de her nå og monterer inn en ny.

 

Gleder seg til mai

Til tross for omfattende rangering benytter ikke Coop Norge Handel, Faghandel noe terminalprogram. Jørgensen forteller at styringen av både rangeringsmaskin og reach stacker skjer helt manuelt, men at de nå vurderer å få litt it-støtte til dette. I så måte er det en fordel at Atego-førerhuset både er forberedt for montering av terminal og at det selvfølgelig er mer enn romslig nok til å få montert en slik.

Rangeringsmaskinen som kom til Langhus i midten av januar er en demomaskin som Brubakken i tiden fremover skal stilles til disposisjon for potensielle kunder i både Norge og Sverige. Faghandel skal disponere den i to måneder fra 1. mars, og får på den måten god anledning til å foreta eventuelle endringer av spesifikasjonen på sin egen maskin som vil bli levert i mai.

De fleste gleder seg til at våren gjør sin anmarsj. Mon tro om ikke "kom mai du skjønne milde" synges med ekstra høy røst hos enkelte på Langhus.

Til tross for de mange bruksområdene er ikke Wiesel noe komplisert kjøretøy, og er i stor grad bygget på standardkomponenter fra anerkjente produsenter. Foruten førerhuset og motoren, kommer også forakselen fra Mercedes-Benz og er den samme som benyttes på lastebilmodellen Actros. © Henning Ivarson

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!