Alle UniCarriers-truckene får heretter samme lysegrå farge. Interntruckene blir fortsatt hetende ""Atlet by UniCarriers"", mens gruppens motvektstrucker fra Nissan og TCM skal heretter kun markedsføres som ""UniCarriers"". 90 prosent av UniCarriers trucker produseres nå i Europa og produsenten poengterer betydningen av lokal produksjon for lokale markeder. I januar flyttes også produksjonen av motvektstruckene i GX-serien (bildet) fra 3,5 til 5 tonn fra fabrikken i Japan til Pamplona i Spania som i mange år har produsert mindre Nissanmodeller. UniCarriers fremhever at de da vil kunne tilby et rent europeisk produkt som fullt ut imøtekommer europeiske brukerkrav når det gjelder miljø, førerkomfort, ergonomi, sikkerhet, ytelser og korte leveringstider. Foto: Henning Ivarson

Dobbeltstableren PDP 200 (t.v.) og PSP 160. Foto: Henning Ivarson

Tergo URS kan arbeide i gangbredder ned til 1.650 mm og er utstyrt med gafler som kan roteres 180 grader. URS har en løftekapasitet på 1,5 tonn opp i 10,35 meters høyde og er utstyrt med et slankere og sterkere aggregat hvor også hastigheten på sideveisbevegelsene av gaflene er blitt økt vesentlig. Fotos: Henning Ivarson / UniCarriers

UniCarriers

I 2007 ble Atlet AB i Mölnlycke utenfor Göteborg kjøpt av Nissan Forklift. I november 2011 ble UniCarriers Group etablert gjennom sammenslåingen av de tre truckmerkene Nissan, Atlet og TCM.

Gruppen er eid av Innovation Network Corporation of Japan (INCJ) med 53,3 prosent, Hitachi Construction Machinery (tidligere TCM-eier) med 26,7 prosent og Nissan Motor med 20 prosent.

I finansåret 2013 hadde gruppen 5.200 ansatte og en omsetning på 1.3 milliarder euro.

Sikkerhetssystemer

Alle UniCarriers trucker leveres med UniCarriers Truck Computer (UTC) som gjennom bruk av adgangskode forhindrer uautorisert bruk. UTC gjennomfører også en automatisk sikkerhetssjekk av alle systemer før kjøring.

Stability Support System (S3) reduserer kjørehastigheten i potensielt farlige situasjoner som ved kjøring i krappe svinger. Løftehastigheten kan også justeres etter høyden på gaflene.

Active Spin Reduction (ASR) fungerer som på en personbil og senker farten dersom ett hjul mister grepet. Systemet bidrar også til redusert dekkslitasje.

De nye truckmodellene ble nylig presentert i Göteborg - hjembyen til Atlet, UniCarriers produsent av interntrucker. I beste svenske "anda" valgte Atlet tidlig å fokusere sterkt på komfort og ergonomi og disse kvalitetene bidro til at produsenten gjennom mange år klarte seg i konkurransen mot de langt større konkurrentene. Men i 2007 var det slutt på selvstendigheten. Etter flere års produksjonssamarbeid med Nissan, valgte da selskapets grunnlegger Knut Jacobsson å selge virksomheten til Nissan Forklift Europe.

I 2011 ble UniCarriers Group etablert gjennom sammenslåingen av de tre truckmerkene Nissan, Atlet og TCM. Den siste tiden har de tre blitt markedsført med sitt opprinnelige navn, men med halehenget "by UniCarriers". Men i Göteborg ble europeisk fagpresse orientert om at gruppens motvektstrucker fra Nissan og TCM heretter kun skal markedsføres som "UniCarriers".

De svenskproduserte interntruckene skal imidlertid fortsatt brandes som "Atlet by UniCarriers". Årsaken til det er at Atletnavnet fortsatt står svært sterkt i en rekke europeiske land - på samme måte som at eksempelvis erkekonkurrenten BT fortsatt heter BT, 14 år etter at de ble kjøpt av Toyota.

Endelig en stabler som er smalere enn pallen

Den viktigste UniCarriers-nyheten for både Norge og de øvrige skandinaviske markedene er en ny stabletruck for gående og stående fører.

Torsten Eklund, UniCarriers sjef for Sverige, Danmark og Norge, forteller til Logistikk & Ledelse at mellom 60 til 70 prosent av deres stabletrucker med fellbar plattform selges i Skandinavia. Årsaken til det er at de fleste brukerne på kontinentet velger å benytte stablere uten plattform som ikke krever truckførersertifikat.

De nye stabletruckene lanseres i to modeller: PSP 125 har en løftekapasitet på 1.250 kilo og løftehøyde opp til 4.190 mm, mens PSP 160 har løftekapasitet på 1.600 kilo og løftehøyde opp til 5.400 mm.

Sammenlignet med dagens TS fremstår de med både større løftehøyde, forbedret hydraulikksystem og bedre ergonomi. Den største nyheten er imidlertid at trucken har en bredde på 770 mm og dermed er blitt smalere enn en EUR-pall. Det er ikke dagens modell, og således har hatt et stort handicap ved blokkstabling.

Kjørehastigheten er oppgitt til 6 km/t på PSP 125 og 8,5 km/t på PSP 160. Som opsjon kan de leveres med en komfortabel og enkel powerstyring. De kan også leveres med fast plattform og en modell med et beskyttelsestak som gjør at man ikke behøver å følge den ellers lovpålagte stoppen av hevebevegelsen ved 1,8 meter.

Ny dobbeltstabler

Dobbeltstableren PDP 200 for gående og stående fører er en helt ny modell som kommer i tillegg til dagens Doppio PSD som ikke har plattform. Den er primært beregnet for lasting og lossing av ulike lastbærere og til cross-docking. PDP 200 kan leveres med løftehøyder på 1.675 eller 2.090 mm pluss initialløftet, og kan transportere gods på to ganger 1.000 kilo. Karosseriet er i stål og gir god beskyttelse. Nye praktiske sidebeskyttere felles begge enkelt ned ved hjelp av høyrehånden og heves like enkelt med et lite spark med foten.

PDP 200 er utstyrt med AC-drivmotor med integrert anti-rollback funksjon og DC-løftemotor. ProVision mastutforming gir bedre sikt ved at blant annet løftesylinderen er plassert litt til venstre for senter. Den nye dobbeltstableren kjennetegnes også med enkelt batteriskifte og sikker håndtering med produsentens Stability Support System (3S) som automatisk demper farten i svinger.

Ny fireveis skyvemasttruck

Tergo UFW er benevnelsen på UniCarriers nye og fjerde generasjon fireveis skyvemasttrucker som erstatter Tergo Forte UFS.

Som navnet tilsier er den en del av Tergofamilien som kjennetegnes med både komfort og ergonomi i toppklasse. I så måte kan nevnes Atlets unike miniratt, joysticken Ergologic som styrer alle hydraulikkfunksjoner, justerbare armlener og de mange setereguleringene inklusive glide- og tiltfunksjon av seteryggen som avlaster nakken ved arbeid i store høyder. I tillegg har trucken hevbart gulv, god benplass og godt med oppbevaringsmuligheter.

Under pressevisningen ble det behørig kommentert at dagens modell er Europas mest solgte fireveis skyvemasttruck. De unnlot imidlertid å opplyse at dette i stor grad skyldes en OEM-avtale som medfører at den også selges som både Still og Linde.

Tergo UFW kombinerer fordelene med en fireveistruck og en skyvemasttruck, men selv om den dermed er en svært allsidig maskin er det likevel nisjeprodukt. Sammenlignet med dagens modell fremstår den som vesentlig mer stillegående og hevdes å være den støysvakeste i klassen.

Også denne tilbys i to versjoner: UFW 200 har en løftekapasitet på 2 tonn og en løftehøyde på 8,5 meter, mens de tilsvarende verdiene for UFW 250 er 2,5 tonn og 9,7 meter. De leveres standard med gaffelspreder fra 56 til 155 cm og som opsjon helt opp til 222 cm som i stor grad forenkler transport av lange gjenstander. Mastetilten er økt til 3,5 grader bakover slik at langgods ikke skal kunne falle av under transport.

Skifte mellom kjøring på skrå og i lengderetningen skjer i løpet av ett sekund. Ved behov kan alle hjul styres individuelt slik at trucken kan sno seg frem som en slange. Maks kjørehastighet er 13 km/t, og bremsekraften reguleres etter vekten på gaflene.

Tergo UFW er utstyrt med flere sikkerhetssystemer som standard. Som opsjon kan den leveres med Fork Safe Zone (FSZ) som forhindrer gaflene å kollidere med hjularmene. Ryggekamera er option, men blir erfaringsmessig valgt av mange.

Trucken kan utstyres med flere ulike løsninger for batteriskift, inklusiv en motorisert variant der uttak av det som skal til lading og innsetting av et nytt bare tar ett minutt.

Kombinasjonen av stort drivhjul og tractionsystem sikrer god fremkommelighet. Truckmodellen har også en stor bakkeklaring gjør at den til en viss grad også kan kjøres utendørs.

Ny smalgangstruck for mann nede

Tergo URS er en ny smalgangstruck for mann nede. Den kompakte skyvemasttrucken er det syvende medlemmet i Tergofamilien og har dermed samme høye nivå på komfort og ergonomi som de øvrige modellene i serien.

URS kan arbeide i gangbredder ned til 1.650 mm og er utstyrt med gafler som kan roteres 180 grader. Sammenlignet med forgjengeren Tergo Forte URF er URS utstyrt med et slankere og sterkere aggregat hvor også hastigheten på sideveisbevegelsene av gaflene er blitt økt vesentlig. Praktiske sidespeil gjør at truckfører har full kontroll med endene på gaflene og ytterkantene av pallen.

URS har en løftekapasitet på 1,5 tonn opp i 10,35 meters høyde. Masten er utviklet spesielt for denne trucktypen og er stivet opp med flere c-formede tverrbjelker som skal sikre maksimal stabilitet. Den har en maks kjørehastighet på 14 km/t. I smalgang styres trucken av wire eller støttehjul slik at truckfører fullt og helt kan konsentrere seg om pallen. På den måten imøtekommer trucken både kravene til en effektiv smalgangstruck samtidig som at den kan benyttes som en konvensjonell truck utenfor smalgang.

Selges gjennom to kanaler i Norge

Skandinaviasjef Torsten Eklund forteller at de nye truckmodellene har et serviceintervall på 1.000 timer, hvilket er en dobling i forhold til dagens modeller. De vil være klare for salg nå i oktober og prisene vil ligge på omtrent samme nivå som på de utgående modellene.

Her i landet selges UniCarriers-truckene både av UniCarriers Norway (tidligere Atlet Norge) og av Brubakken. Eklund slår med en gang fast at den ordningen vil bestå.

Innad i UniCarriers Norway blir det imidlertid en del endringer, både på det rent organisatoriske og forhåpentligvis også når det gjelder forhandlernettverket.

Per-Erik Mogren, salgssjef for UniCarriers i Sverige, får nå også salgsansvaret for det norske markedet. Har tidligere arbeidet en rekke år på det norske markedet som han dermed kjenner godt. Regionansvarlig Espen Bekkevold blir country manager for Norge etter at Finn Thrane Johansen nå slutter. Selskapet er allerede godt i gang med å finne en ny regionansvarlig.

Det er ingen hemmelighet at UniCarriers Norway så langt har konsentrert salget til Østlandsområdet.

- I dag er vi langt fra riksdekkende og derfor har vi problemer å være med på de store avtalene, sier Eklund, som legger til at de nå er på jakt etter flere forhandlere.

- Vi er fortsatt ganske små i Norge, så vi tar det litt forsiktig. Men vi har allerede et samarbeid med Truck Agent Bergen og ser nå etter løsninger i Trondheim, Stavanger og andre større byer.

- Hvorfor vil UniCarriers beholde det norske datterselskapet?, tillater vi oss å spørre. - Hadde det ikke vært naturlig å flagge ut alt til Brubakken som har en stor landsdekkende salgs- og serviceorganisasjon?

- Det kan du kanskje si, men da ville jo UniCarriers vært helt i hendene på en annen organisasjon. Vi vil ha et "foot print" i Norge, men samtidig vil vi ikke ta volumer fra Brubakken heller. De selger mye for oss på en veldig god måte, avslutter Torsten Eklund.

Tergofamilien er kjent for sin høye komfort og ergonomi. Her visualisert med det unike minirattet og joysticken Ergologic som styrer alle hydrauliske funksjoner. Fotos: Henning Ivarson

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!