Toril Gulbrandsen i Nordverk Norge AS, har god grunn til å være stolt av leveransen som totalt har bestått av 6.500 pallplasser til K. Ekrheim, 3.700 pallplasser til BAMA Trading og 2.000 til BAMA Storkjøkken. - Vi er kjempefornøyde med leverandørvaghet, fastslår Håvard Thelle. © Foto: Henning Ivarson

BAMA har stor glede av Jungheinrichs flåtestyringssystem ISM Online som bidrar til å gi brukerne full kontroll over truckparken som består av 25 nye plukktrucker, syv skyvemasttrucker, elleve sniler og fire ledestablere © Foto: Henning Ivarson

BAMA

BAMAs historie går tilbake til 1886 da Christian Marius Emil Matthiessen startet med trelast. Den foretaksomme sørlendingen ble imidlertid best kjent for å være den første i Skandinavia som startet med import av bananer. Det skjedde i 1905. I 1981 endret Chr. Matthiessen AS - populært kalt Banan-Matthiessen - navn til BAMA Gruppen.

BAMA Gruppen omsetter og produserer frukt, grønnsaker, bearbeidede produkter samt andre produkter med begrenset holdbarhet fra ca. 1.500 produsenter i inn og utland.

I 2012 omsatte BAMA Gruppen for 10,7 milliarder kroner og hadde en varestrøm på nær 500.000 tonn, tilsvarende 25.000 semitrailere. I fjor endte driftsinntektene på 12,5 milliarder kroner.

Håvard Thelle, prosjektleder i BAMA Logistikk 2015, kommer oss hastig i møte i den elegante foajeen i det nye bygget til BAMA Gruppen i Nedre Kalbakkvei i Oslo.

- Beklager at jeg er ti minutter forsinket, men vi hadde en utfordring med et par tusen kasser med druer som bare måtte løses først, sier han unnskyldende.

Thelle har tidligere arbeidet hos blant annet flere dagligvaregrossister, og sier at han syntes det gikk fort der. Det er likevel ingen ting mot det han har opplevd i BAMA Gruppen de siste årene. Han anslår at de daglig mottar mellom 100 og 120 semitrailere, og bortsett fra et mindre område hvor epler blir lagret i forbindelse med tolloppgang er det i all hovedsak snakk full gjennomstrøm fra den ene dagen til den andre.

Nye driftsmodeller gjennom samlokalisering

Det nye bygget på Nyland Syd, omtrent midtveis mellom Alnabru og Kalbakken, ble tatt i bruk i mars i år. Hele grunnflaten på 33.000 kvm, tilsvarende fire fotballbaner, benyttes til lager- og terminalvirksomhet. Området på midten benyttes av BAMA Trading, gruppens grossistvirksomhet, og som har tre store varestrømmer: én til det heleide datterselskapet BAMA Dagligvare som forsyner NorgesGruppen med frukt og grønt, en annen til Bare AS som på sin side forsyner Rema 1000 og en tredje som går via Bama Storkjøkkens avdelinger over hele landet.

Bare AS er leietaker i den ene enden av bygget. Den andre enden av bygget leies ut til dagligvaregrossisten K. Ekrheim som er deleid av NorgesGruppen. Den fjerde aktøren i bygget er BAMA Storkjøkken som leverer frukt og grønt til horeca-markedet, i tillegg til offentlig sektor og bedriftsmarkedet.

- Samlokaliseringen åpner for nye driftsmodeller og samarbeidsformer. Det sier seg selv at det er langt mer effektivt å flytte varene internt gjennom en port med truck enn det er å flytte dem med lastebil fra ett lager til et annet. Dessuten vil vi oppnå store gevinster gjennom å drifte ett stort lager fremfor mange små og dessuten ha en stor grad av automasjon, sier Thelle.

70 prosent kjøl og 30 prosent sval - 80 prosent i automatlager

Lager- og terminalområdet til BAMA Trading som er delt i to: et for kjøl (0 til 4 grader) hvor 70 prosent av varene lagres, og et for sval (10 til 12 grader) hvor de resterende 30 prosent lagres. Her finner man i tillegg et eget inndelt område for tomater og avocado som både må ha en egen temperatur og dels lagres under undertrykk for å unngå at andre varer påvirkes av etylengass som skilles ut fra produktene og dermed forringe kvaliteten til andre varer som lagres.

Midt i soneinndelingen mellom kjøl og sval finner man et 15 meter høyt automatlager som er levert av Swisslog. Det har plass til 4.000 paller med den samme prosentuelle 70/30-fordelingen mellom kjøl og sval og håndteres av åtte kraner.

Stor pallreol- og hylleleveranse fra Nordverk

Målet er at flest mulig av varene lagres i automatlageret, men Thelle forteller at de har kalkulert med at ca. 20 prosent ikke kan gå inn i det. Årsakene til at de i stedet må lagres i manuelle lagre i begge soner kan blant annet være at de leveres på paller som er for dårlige til at de tar sjansen på å kjøre dem inn i kranlageret, at det er for stort overheng på dem eller at de er for tunge.

Nordverk Norge er vel kjent som landets største leverandør av lagerautomater. Slike er det ingen av i det nye BAMA-bygget, men til gjengjeld har selskapet stått for leveransene av alle pallreoler og hyllesystemer.

Salgskonsulent Toril Gulbrandsen har god grunn til å være stolt av leveransen som totalt har bestått av 6.500 pallplasser til K. Ekrheim, 3.700 pallplasser til BAMA Trading og 2.000 til BAMA Storkjøkken.

Reolene er produsert av franske Feralco og på grunn av den høye luftfuktigheten på lageret til BAMA Trading er stigene galvaniserte og bjelkene varmgalvaniserte. Både BAMA og K. Ekrheim har dessuten valgt ekstra kraftige stige- og stigebensbeskyttere i 8 mm godstykkelse. Øvrig sikring av anleggene inkluderer nettinghyller i kjøregang og høyere stiger med nettingrammer i alle ytterender i alle og netting som sikring i rygg i doble pallreoler.

I tillegg til reolene har Nordverk også levert ca. 1.000 hyllemeter superreol fra italienske Metalsistem som benyttes av BAMA Trading og Flowrack kartonggjennomløp med i alt 566 plukkplasser til BAMA Storkjøkken.

Les mer i Logistikk & Ledelse nummer 7.

Mens BAMA Trading plukker og sender helpaller til andre lagre, er driften på lageret til BAMA Storkjøkken helt annerledes. Her blir det ofte plukket i kilo og stykk til et stort antall kjøkkener over hele landet. © Foto: Henning Ivarson

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!