Ni år med forskning på noen av verdens aller mest suksessrike bedrifter har gjort Morten T. Hansen sikker i sin sak: Det populære bildet av hva som skal til for å bli en vellykket leder er feil.

Disiplin

- De beste lederne har fanatisk disiplin. For dem er ord det samme som handling, og de skaper en besluttsomhetskultur rundt seg. Slike selskaper leverer resultater hvert eneste år, fortalte Hansen til de fremmøtte på Power of Sharing-seminaret til konsulentselskapet Steria.

Kreativitet

Dernest er lederne for de aller mest suksessrike bedriftene i verden kreative. Men ikke vanlig kreative.

- Alle kan være kreative. Det er ikke noen suksessfaktor. Men er du kreativ på bakgrunn av solide data og grundig testing, da har du en egenskap mange mangler. Empirisk kreativitet er en klar suksessfaktor, sier Hansen.

Produktiv paranoia

Til sist er de aller beste lederne slett ikke optimister, men de er heller ikke negative. Morten T. Hansen kaller det produktiv paranoia.

- Det handler om å ha antennene ute. Lederne for de aller beste selskapene er hyperårvåkne. De håper ikke på det beste, men planlegger i stedet for neste krise, forteller professoren.

Les mer om hva Hansen uttalte på Steriaseminaret i Logistikk & Ledelse nummer 7.

Har du ikke abonnement?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!