EFQM 2001:

Tre unike hendelser i Lucerne

Igjen møttes Europas kvalitetstopper til lederkonferanse, denne gang ved Lucernesjøen i midten av Sveits, og til temaet «Interessentverdi - veien til varig fortreffelighet?». Et bredt spekter av innlegg og debatter belyste temaet med vekt på «Aksjonærverdi versus Interessentverdi».

Stein Smaaland Lucerne

Kvalitet og totalkvalitet var begreper på fremmarsj på slutten av det forrige årtusen. Det japanske begrepet Total Quality Control. Det amerikanske Total Quality Management. Men på tampen av årtusenet syntes det som om begrepets kraft, popularitet, og følgelig frekvens i faglitteraturen, var dalende. Den europeiske kvalitetsorganisasjonen, European Foundation for Quality Management (EFQM), endret også begrepet «Quality» til «Business Excellence».

I tråd med dette ble også lederforumet i Lucerne i Sveits åpnet av en leder for en internasjonal anerkjent lederskolen - IMD. Og han var ikke alene. Også andre lederskoler stilte med sine professorer - INSEAD, University of St. Gallen, Stockholms School of Economics.

Kvalitet versus ledelse

En gang snakket vi om ledelse og kvalitetsledelse, som om dette var to ulike profesjoner, to ulike fagfelt. Der ledelse var fokusert på økonomiske og finansielle emner, kanskje utdypet ned til målstyring og lønnssamtaler. Mens kvalitetsledelse fokuserte arbeidsprosesser, forbedringsarbeid og kompetanseutvikling. Mens ledelsen prioriterte vekst og lønnsomhet, prioriterte kvalitetsledelse tilfredse kunder og motiverte medarbeidere. Mens ledelse fokuserte konkurranse og individuell resultatlønn, fokuserte kvalitetsledelse samarbeid og symbolske klapp.

Nå synes det som om ledelse og kvalitet fusjonerer. Det synes som om kvalitetsledelse tar opp i seg begreper fra ledelse. Og at ledelse tar opp i seg begreper fra kvalitetsledelse. Så intet er vel mer naturlig enn at lederskolene blir stadig mer sentrale for EFQM.

EFQM

Medlemsmassen stiger jevnt og trutt, fra de 12 stiftelsesmedlemmene i 1991, til 740 medlemmer i 1998 og nå til 2100. Likevel har det vært en jevn nedgang i antall deltagere på EFQM´s flaggskip - det årlige lederforumet. Den 11. september kan kanskje ta litt av skylden for årets nedgang;

I 1998 i Paris deltok 2000 fra 49 land (ref. 1), i 1999 i Brussel 1000 fra 40 land (ref. 2), i 2000 i Istanbul 900 fra 36 land (ref. 3). På årets forum deltok 700 fra 38 land.

Vertslandet stilte som vanlig sterkest, denne gang med 170 deltagere. Andre lands deltagere ble kanskje også noe forstyrret av at Sveits hjørnestensbedrift, og EFQM´s samarbeidspartner, Swissair, overraskende satte alle flyene på bakken, i en krampetrekning foran en mulig nedleggelse.

Men. De 700 personene som fant veien til Lucerne fikk valuta for pengene.

Og så tilde tre unike hendelsene.

1: EFQM Award 2001

Av til sammen tre og tyve finalister oppnådde to EFQM´s høyeste hedersbevisning - EFQM trofeet, jfr. foto. Det var for så vidt unikt at det ikke var flere enn to vinnere som ble bedømt til å innfri EFQM´s kvalitetskrav. Vi kan i parentes bemerke at Japans kvalitetsorganisasjon JUSE deler ut ni Deming-priser i november til organisasjoner fra Thailand, India og Japan. Helt ekstremt var det, imidlertid, at begge EFQM vinnerne kom fra tjenestesektoren, og ikke bare det, men også fra to nye tjenestebransjer - en pikeskole og en tannlege!

2: Governor Commitee

Det andre unike var at EFQM´s øverste ledelse, «governor commitee», for første gang åpnet for at en av de tyve representantene skulle hentes fra Øst-Europa. For EFQM er dette grensesprengende. Landene det var snakk om var Ungarn, Polen eller Tsjekkia. Ikke så urimelig heller siden disse landene i de siste årene alltid har deltatt på EFQM´s konferanser og seminarer. På lederforumet i Lucerne var de representert med hhv. 12, 6 og 4 deltagere.

3: Norge, da!

Den siste hendelsen vi trekker frem er at Norge deltok med færre deltagere enn noen gang. Kun én deltager (undertegnede). De andre 11 norske EFQM-medlemmene valgte å bli hjemme.

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal tolke dette. Ofte er det EFQM´s samarbeid med den nasjonale kvalitetsorganisasjonen, dvs. Excellence Norway, tidligere Norsk Forening for Kvalitet og Lederskap, som er pådriver for samarbeid og utvikling av synergier. Men. Det er vel først og fremst opp til den enkelte organisasjon. Til den enkelte leder.

Til sammenligning deltok 9 fra Sverige, 16 fra Danmark, og 14 fra Finland.

Vi får se om vi kommer sterkere neste år. Da avholdes lederforumet i Barcelona. Og temaet er endring.

Referanser

---------------

er faglig ansvarlig for seksjonen «Ledelse og kvalitet». Etter sine studier på Universitetet i Oslo (cand.real.) og Bedriftsøkonomisk Institutt (bedriftsøkonom, mellomfag) ble Sentralinstitutt for Industriell Forskning (nå: SINTEF) et springbrett for mer kommersielle lederposisjoner i det private næringsliv, der han har innehatt stillinger og tillitsverv i kundefokuserte, teknologiorienterte og logistikktunge selskaper. De siste årene har Smaaland hovedsakelig arbeidet som ledelsesrådgiver, først og fremst i Norge.Stein Smaaland

epost:stein.smaaland@deming.no

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!