Systemtenking:

Demings Niende Punkt

Adm. dir. Einar Johannessen og kvalitetsrådgiver Alf Svendsen er i gang med et mammutmøte for å tilpasse Dr. Demings 14 ledelsespunkter for Johannessens produksjonsbedrift. På tampen av møtet står avdelingsbarriérer og intern konkurranse på agendaen.

Stein Smaaland

Einar: Sukker? Åh, ja. Du har begynt å bruke det... Et øyeblikk...

Ja, som jeg sa, mange likheter mellom punkt 9 og 8 (ref. 1). Frykt for å mislykkes kan ikke være bra, nei. Men litt sunn konkurranse må vel være bra!? Her står det «samarbeid, ikke konkurrér». Det må være feil??

Alf: Nei, jeg tror ikke det. Jeg tror Deming mener at konkurranse mellom individer, og mellom avdelinger, kan bidra til barriérer, konflikter, mellom avdelingene. At man tenker mer på seg selv, på sin egen avdeling, og dermed ikke bidrar til at arbeidsoppgavene skal flyte godt på tvers av avdelingene. I en intern konkurransesituasjon blir jo ofte målet å vinne selv. Og å få andre til å tape. Ikke å få hele firmaet til å vinne. Blir det ikke?...

Einar: Hva sier du, nå, da!? Vi kan bryte ned barriérer mellom avdelingene med å prate sammen, kan vi ikke? Ved å diskutere de feilene som oppstår? Det er det vi gjør? Interne avdelingskonkurranser. Forrige måned vant innkjøp. Neste måned kanskje marked. Dette er vel bra!

Alf: Tja. Jeg er ikke sikker. Avdelingene er jo allerede opptatte av å nå sine mål. Dere er jo allerede organisert funksjonelt. Liksom de fleste. Avdelinger har sine egne mål, sine egne interesser, kanskje egne tradisjoner og verdier, egne «hellige kuer». Og kanskje egne språk. Ofte er det mer enn nok som styrker avdelingene hver for seg.

Og fort vekk kan man oppdage at en annen avdeling har mål som strider mot egen avdelings mål. Og dermed blir fokuset på å nedkjempe andre avdelinger. Dermed oppstår interne kriger, formelle og uformelle. Og arbeidstimer går fløyten. Og engasjementet fjernes fra det som er viktig, fra kunden.

Burde ikke de interne aktivitetene heller gå på å jobbe bedre på tvers av avdelingene? Burde de ikke? På tvers? I retning mot kundene?

Ofte er det ikke reelle forskjeller mellom avdelinger. Ofte er de innbilte. Og ofte vil en liten ting, en «takk», være alt som skal til for at barriérene skal slå sprekker...

En sånn kommunikasjon oppstår best hvis vi forstår hverandre. Og hvis ledelsen støtter opp under samarbeid. Kanskje en konkurranse på dette?

Einar: Ja, dette er idéer...

Alf: Ofte vil prosessbeskrivelser og grove rollebeskrivelser gi mer forståelse for andre avdelinger (ref. 3)...

Einar: Ja, greit dette her. Neei, ikke bare greit, forresten. Veldig forståelig. Bra det der. Men «samarbeid, ikke konkurrér» er feil. Du må si «forsøk å samarbeide», «bistå hverandre» eller noe sånt. Dette lapper forresten over med «Vinn sammen» i punkt 2 (ref. 4). Skriv noe sånt... Men, søren, nå ble klokka mye. Kan vi stoppe der? Og snakkes videre neste uke?...

Alf: OK. Da oppdaterer jeg som vanlig, og ringer mandag...

Referanser

Bibliografi

------------

Systemtenking

DEFINISJON: Et system er et nettverk av gjensidig avhengige komponenter, som arbeider sammen for å forsøke å nå systemets mål (ref. 2).

«.Konkurranse er heldigvis ofte utkledd samarbeid

Samarbeid, og samarbeidende konkurranse, er bra. Destruktiv konkurranse er farlig. I samarbeidende konkurranse følger vi reglene, og aksepterer resultatet av en rettferdig konkurranse, med både hjerne og hjerte, selv om vi taper, i vissheten om at spillet vil fortsette, at vi vil få en ny sjanse. I destruktiv konkurranse, slik vi også opplever blant ekstremister, politisk eller religiøst, for eksempel, er farlig. De snur gjerne saken om til en konkurranse med mål om å oppnå en total seier, noe som vil knekke en videre konkurranse.» (fritt etter Draper Kauffman)

------------

Demings 14 punkter

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!