Atlet UNS Tergo

Ytterligere forbedring av ergonomien

Da svenske Atlet AB introduserte Tergo for syv år siden, var det på mange måter en banebrytende reachtruck. I samarbeid med forskningsinstitusjoner hadde man skapt en truck som eliminerte belastningsskader. Nå er arbeidsforholdene til truckføreren blitt ytterligere forbedret, samtidig med at ytelsene er økt.

Atlet hevder sogar at deres nye UNS Tergo er den mest ergonomiske reachtrucken på markedet. Elementer som miniratt, flytende armstøtte og fingertuppbetjening av hendler, er naturligvis beholdt fra den første utgaven. I tillegg har trucken fått en ny førerstol som tiltes 15 grader bakover av førerens egen tyngde når lasten stables i høyden. Alle hydrauliske funksjoner er ordnet i svakt buet vifteform, slik at fingrene ligger naturlig på hendlene. Hele kontrollpanelet kan justeres i høyde og vinkel for den beste arbeidsstilling for hånden. Førerplassen oppgis å være romslig, med god benplass og fritt for detaljer som kan forstyrre føreren. Frisiktsmast gir føreren god sikt i alle retninger.

Høye ytelser

Den siste utgaven av Tergo er nå blitt utstyrt med et 48 volts vekselstrømsystem med to kraftige regulatorer for motordrift og hydraulikk. Energi gjenvinnes til batteriet ved bremsing, noe som fører til 20% lengre kjøretid mellom hver lading.

UNS Tergo leveres med løftekapasitet opp til 2.000 kg. Løftehøyder opp til 10 meter er standard, men maskinen kan også utstyres for høyere løft, og som spesialmodeller med teleskopgafler for dobbeltlagring, fryselagerutførelse og med forvalgsmuligheter av bl.a. løftehøyde. Uavhengige tester som det hollandske materialhåndteringstidsskriftet Transport&Opslag har gjort med 14 av markedets ledende leverandører, viser at modellen har klassens raskeste akselerasjon. Den kraftige AC Power Plus motoren sørger for at reachtrucken akselerer fra 0 til 10 km/t på bare 2,5 sekunder - med eller uten last. I følge Atlet skal dette legge grunnlaget for høy produktivitet i håndteringen.

Mange programmeringsmuligheter

I følge Atlet har ingen andre reachtrucker på markedet så mange muligheter for personlig tilpasning av kjøreegenskaper. Trucken har ikke startnøkkel, men et PIN-kodesystem. Den programmeres av hver enkelt fører etter ønske, kjørestil og erfaring. Hastighet, akselerasjon, bremseeffekt, løftehastighet og følelse i betjeningshendler kan alt sammen stilles. Opptil 350 førere kan legge inn sine ønsker og tilpasning i truckens datamaskin.

Foruten muligheter for individuell programmering, har trucken fire forprogrammerte innstillinger, gradert etter førernivå. Disse innstillingene kan bare endres av autoriserte personer i bedriften. Datamaskinen samler en mengde informasjon som kan avleses eller lastes ned på en PC for å administrere f.eks. vedlikehold og bruk av truckparken.

For Atlet var det viktig å konstruere en reachtruck med lavest mulig livslengdekostnad. Selv hevder produsenten at de har skapt en truck som er effektiv, har god ergonomi og med overvåkningsutstyr som ivaretar truckens funksjoner for å minimalisere stillstandstid. Trucken varsler eksempelvis selv om servicetidspunkter og eventuelle feil som oppstår.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!