Fritz Hansen:

Automatisk håndtering sikrer effektiv stolproduksjon

Den danske designmøbelprodusenten Fritz Hansen høster fordelene av automatisk håndtering og sofistikert programvare som gjør vareflyten på deres nye fabrikk fullstendig oversiktlig.

Fritz Hansen produserer kvalitetsmøbler for konferanserom, resepsjon, kontor, kantine og private hjem. Selskapet er en del av Skandinavisk Group, og markedsfører produkter utviklet av ledende designere i henhold til Fritz Hansens hovedprinsipper om enkelhet og minimalisme. Selskapet har 340 ansatte, og omsetter for ca. 350 millioner danske kroner. I 1999 investerte Fritz Hansen i en ny fabrikk og distribusjonssenter for stablestoler i Lynge, nær Allerød.

Produksjonen ved fabrikken er formet rundt kvalitetsstandardene som selskapet har gjort til sitt varemerke. De ulike stablestolene kommer i 26 forskjellige farger og fem forskjellige finérer. Finérproduktene og lakkerte skall under arbeid lagres i et automatisk lager som holdes mørkt, med en fast temperatur og rett luftfuktighet. Dette helautomatiske lageret er en del av det automatiske håndteringssystemet fra Swisslog.

Automatisk håndtering

Det automatiske lageret har fire 12 meter høye kraner og 1.200 palleplasser. Her lagres ferdigvare, varer i arbeid, emballasje og innkjøpte produkter. I tillegg til det automatiske lageret har Swisslog levert et autotrucksystem for interntransport i fabrikken. Fem slyngestyrte gaffel AGVer brukes til transport av delvis ferdige varer mellom trepressen, lakkering, produksjonsstasjoner og lageret, i tillegg til transport av emballasje til pakkestasjoner og ferdigvarer til distribusjon. Når en AGV henter en pallelast fra en stasjon, gir en sensor i gulvet signal om at en ny pall behøves til den lokasjonen, og en AGV leverer i sin tur denne. Med i leveransen er Swisslogs styringssystem for materialhåndtering som overvåker den automatiske håndteringen i fabrikken. Systemet er integrert med Fritz Hansens Movex MRP-system for å sikre optimal håndtering i tråd med produksjonsnivået. Stabler med stolskall blir strekkodet i produksjonen for å kunne spore fremdriften. Styringssystemet er konfigurert til å sende relevant informasjon både til Fritz Hansens intranett og til internettsidene www. fritzhansen.dk. Intranettsidene laster ned informasjon som hjelper de ansatte å holde styr på produksjonsfremdriften. Gjennom internettsiden gir systemet informasjon om lagerbeholdning til brukere med passord, som for eksempel mange av leverandørene til Fritz Hansen.

- Programvarepakken fra Swisslog har gjort slik at Fritz Hansen har kunnet implementere en veldig transparent vareflyt. Dette gir store effektivitetsgevinster både for oss og våre leverandører, sier logistikksjef Lars Christensen.

Tredjeparts distribusjon

All transport av ferdige produkter fra fabrikken i Lynge blir utført av tre innleide distributører - én for det danske markedet, og to for eksportmarkedet (70% av den totale produksjonen på 1.200 stoler per dag går til eksport). Disse distributørene samler ordrene ved sine egne distribusjonssentra, som gjør at Fritz Hansen kan sende avgårde produkter så snart de er ferdige. AGVene leverer de ferdige produktene til de forskjellige distributørers lasterampe. Distributørene kan på sin side følge forsendelsenes fremdrift gjennom produksjonen over internett.

Ved valg av leverandør for materialhåndteringen i fabrikken, var evnen til å levere en total løsning en avgjørende faktor.

- Det faktum at Swisslog kunne levere både håndteringsproduktene og programvaren for å styre det hele, var en nøkkelfaktor for oss. Med en "turn key" leverandør var integrasjon av systemet garantert. En annen viktig faktor var brukervennligheten til programvaren og muligheten for integrering mot Movex, avslutter Lars Christensen.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!