Sigurd Hesselberg ny Lindeimportør:

- Denne sjansen får du bare en gang!

- Du får bare en sjanse i livet til å bli Linderepresentant. Samtidig er vi overbeviste om at tiden er inne for posisjonering i truckmarkedet i Norge. Derfor valgte vi å gå inn i markedet nå. For Hesselberg blir det en rekke fordeler. Vi kan oppnå synergieffekter overfor industrimarkedet i Norge. Vi oppnår stordriftsfordeler ved at anleggsmaskin og truck kan dele administrative tjenester. Vi har allerede et sterkt nett over store deler av landet, som vi kan styrke ytterligere. Vi får et prestisjemerke i tillegg til de vi allerede har. Og vi har ambisjoner om å bli store i truckmarkedet også, og tjene penger på virksomheten.

Christian Ryg

Slik oppsummerer direktør Finn Corwin i AS Sigurd Hesselberg tankene bak overtagelsen av Lindeagenturet for Norge. Fra april i år har Linde AG inngått forhandleravtale med firmaet. Hesselberg er et selskap som i en årrekke har vært importører av anleggsmaskiner, bl.a. Komatsu gravemaskiner og hjullastere. I tillegg har konsernet et produksjonsanlegg for industrielt gulvbelegg, foruten en eiendomsdivisjon.

Etablerer eget selskap

Nå blir det opprettet et datterselskap som skal ta seg av Lindetruckene og service for disse. Leder for selskapet er Arild Ådalen, med mange år bak seg i bransjen hos Brubakken Truckservice.

- Og det skal hete?

- Har du noe godt navn, skyter Corwin meget raskt tilbake, før han noe mer alvorlig fortsetter:

- Vi ønsker å profilere Linde, men samtidig vil vi ha Hesselberg fram i navnet. Derfor må vi tenke grundig gjennom navnevalget. Jeg er overbevist om at merkenavn er viktig for kundene. Samtidig er det klart at dette blir et heleid Hesselbergselskap, selv om Linde AG vil ha representasjon i styret. Det sier sitt om hvor mye Linde ønsker å satse i Norge framover. Det gir oss en stor styrke i markedet at vi har så nær og god kontakt med produsenten, på samme måte som vi har til Komatsu.

- I løpet av det siste året har mange i bransjen spekulert i om ikke Linde AG ønsket å opprette eget datterselskap i Norge, i likhet med i enkelte andre land. Hvorfor ble ikke den løsningen valgt?

- Linde har en delt policy. Det er riktig at i de store markedene har man egne datterselskaper. Men i en del mindre markeder er selvstendige forhandlere en fordelaktig løsning. Norge er et lite marked i denne sammenhengen. Selvstendige forhandlere er mer "sultne" og mer orientert mot markedet. Vi har samme forhold til Komatsu, og det har fungert meget godt gjennom alle år. Vi har dessuten fått solide forsikringer fra Linde AG om at så lenge vi driver en solid butikk er vi Lindes forhandler i Norge, opplyser Finn Corwin.

- Hva med overgangsperioden? Jæger skal avvikle Linde som sitt merke, men over hvor lang tid?

- Dette året vil preges av overgangen fra dem til oss. Jeg vil understreke at vi har et meget godt forhold. Vi har fått presentere firmaet overfor deres ansatte, og vi vil i løpet av forsommeren bygge opp vår egen organisasjon. Interessen har allerede vært stor i alle de distrikter der vi har søkt etter folk. Hvor raskt Jæger avvikler og vi blir eneforhandlere, er litt usikkert. Jeg ser imidlertid ingen problemer for noen av oss.

Kjøpt servicefirma

Sigurd Hesselberg har kjøpt seg inn i firmaet Serviceteknikk AS i Østfold. Firmaet har rundt 400 servicekontrakter med tungindustri i Østfold, Vestfold og Akershus, og blir en interessant partner, sier Corwin og Ådalen.

- Vi skal lære av Serviceteknikk hvordan man bygger opp en slik organisasjon. Samtidig skal vi benytte tjenester fra en fiks ferdig organisasjon i den utstrekning vi har behov for mekanikere og servicefolk for trucker i områder der det er naturlig. De kan yte oss uvurderlig støtte i en oppbyggingsfase for vårt eget nettverk i deler av landet.

Corwin understreker også at med tanke på rentalløsninger er det en stor fordel å få inn en daglig leder som har erfaring fra denne delen av truckmarkedet. For mange av de store industrikundene blir rental og outsourcing stadig viktigere. At man i denne sammenhengen også kan tilby f.eks. hjullastere som del av "pakken" er også viktig, Dess mer komplett produktspekter, dess større sjanse for å lykkes i markedet, understreker begge to.

Hvor raskt stiger Linde?

Tidligere importør har de siste årene ligget under 10%, nærmere 7% siste år. I følge Corwin og Ådalen må salget opp en god del, før man kan si seg fornøyde. Det gjelder både Hesselberg og Linde. Men ting tar tid understreker de. Inneværende år blir det neppe noen stigning av betydning, men i løpet av et par år vil konsernet totalt sikte mot en 50% stigning i omsetning totalt, og der skal truckene utgjøre en vesentlig del.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!