Nye motvektstrucker fra Jungheinrich

Med sin nye EFG-Vac serie elektriske motvektstrucker i vektklassen 2.200, 2.500 og 3.000 kilo, hevder Jungheinrich at de lanserer virkelige kraftpakker på markedet.

Alle modellene er utstyrt med en ny generasjon vekselstrømsteknikk, og høy-ytelsesmaskinene vil derfor være spesielt godt egnet for bruk over flere skift. Det spesielle med CAN-Open teknikken er i følge Jungheinrich at softwaredelen senere kan oppdateres og dermed aktualiseres for driftstilpasninger. Lavt energiforbruk skal være et kjennetegn for den høyeffekte transistorstyringen med strømbesparelser på mellom 9 og 19% - avhengig av modell. En nyutviklet og vedlikeholdsfri drivaksling bidrar også til energitilbakevinning. På en generatorisk nedbremsing opplyser Jungheinrich Norge AS at opptil 30% av kjøreenergien gjenvinnes. Den nye drivakselen integrerer dessuten girkassen i selve motorhuset, og denne konstruksjonen skal resultere i lav friksjon og en nesten lydløs gange.

Mange variasjoner

Den nye truckserien er basert på 80 volts anlegg, og flere kombinasjonsmuligheter av motor og chassisutførelse gjør det mulig å skreddersy maskinene til den enkelte brukers behov. Den populære 2,5-tonns klassen leveres eksempelvis i fire variasjoner; i kort eller lang utgave og hvor begge kan leveres med standard eller høy-ytelsesmotor. Drivmotoreffekten varierer fra 11 til 16 kW, og pumpeaggregatet fra 14,5 til 23,5 kW. Dette gir topphastigheter opp til 20 km/t, og løftehastigheter på underkant av 0,6 m/sek.

I følge produsenten er ytelsene konkurransedyktige med dieseltrucker. I tillegg kommer selvfølgelig miljøaspektet med en elektrisk truck.

Sikkerheten skal være godt ivaretatt, blant annet ved at kjørehastigheten automatisk reduseres når styrehjulutslaget er større enn 20 grader. Ved rampekjøring aktiveres et spesielt bremsesystem når motorene er uten strøm. Umotivert bakoverbevegelser er ikke mulig, og dermed kan trucken startes i bratte stigninger uten bruk av håndbrekk.

For øvrig er EFG-Vac modellene utstyrt med helt vedlikeholdsfrie og innkapslede lamellbremser i oljebad. Også hele elektromotoren er helt innkapslet, hvilket gjør truckene godt egnet for kjøring i fiskeindustrien og andre krevende miljøer.

Enklere betjening

Betjening av hydraulikkspaker foregår via Jungheinrichs Solo-Pilot hvor hver funksjon har sin egen ventilspak. En nyutviklet Multi-Pilot er i følge produsenten en gjennomtenkt ergonomisk joystick hvor alle kjøre- og hydraulikkfunksjoner er samlet i én og samme spak.

I utviklingsarbeidet ble det også langt stor vekt på å bedre sikten for truckføreren. Til tross for større profilåpning, hevdes masten å ha blitt mer stabil enn foregående modeller - spesielt i store løftehøyder på eksempelvis syv meter. For å skåne både last og løftesylindre, dempes løftingen automatisk ved oppnådd topphøyde.

Selve førerplassen er konstruert som en integrert modul i trucken, og den hviler på gummibuffere som effektivt tar opp støt og vibrasjoner fra underlaget. De nye modellene er også utstyrt med et komfortsete, og det skal væte rikelig med plass rundt truckføreren for papirer og småting man måtte ha behov for å ha med seg.

EFG-Vac er naturlig nok også utstyrt med et fullverdig informasjonssystem der truckføreren kan hente ut alle relevante data, samtidig som at systemet gir en komplett datatilgang for utførelse av service.

Med den nye serien som allerede er på plass i markedet, omfatter Jungheinrichs elektriske motvektstruckprogram en komplett serie 3-hjulinger fra 1.300 til 2.000 kilo, og 4-hjuls trucker fra 1.600 til 3.000 kilo.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!