Jæger Truckimport:

Tung satsing på Mitsubishi

Da J. O. Jæger tok over agenturet for Linde, måtte firmaet etter kort tid dele en god organisasjon i to. Nå gjennomfører Jæger en fusjon av de to organisasjonene, og konsentrerer seg om kun om ett merke - Mitsubishi.

Christian Ryg

I følge daglig leder Arve Olsen vil man vinne på dette, både i form av mindre administrasjon og muligheter for større markedsandeler for truckene, som i det siste har vært nede på 8 - 9% i Norge. I første omgang tar Jæger sikte på å komme tilbake til tidligere tiders 15%.

- Vi har så og si ikke vært representert i Oslo de siste årene. Det sentrale Østlandsområdet står for nesten halvparten av markedet. Når vi allikevel ligger like under 10%, er det ikke langt fram til dette målet, sier Olsen. Han understreker at den organisasjonen som hittil har håndtert Linde i Oslo, så og si fulltallig går over til Mitsubishi. All erfaring og kompetanse samles i en enhet, og Jæger får sin egen organisasjon over så og si hele landet.

Unntaket er Stensrud i Skien. Firmaet var Lindeforhandler, men valgte å følge Jæger over til Mitsubishi, og skal bygge opp sin organisasjon som forhandler for dette merket i Vestfold, Telemark og Aust-Agder. Dermed er også denne viktige regionen, med mange store, tunge industrikunder, dekket.

I Oslo blir Jæger Truckimport ledet av Bjørn Rasmussen. Firmaet blir værende i nåværende lokaler i Brobekkveien, og får en solid stab. Det betyr at Oslo får en firedobling av salgsstaben, og en langt bedre serviceorganisasjon enn man har hatt på en årrekke. Olsen understreker at nettopp service og kunnskaper på riksbasis blir en styrke i Jæger.

- Vi har vårt eget nett fra Finnmark til Østfold. Tradisjonelt har Mitsubishi en meget sterk stilling i fiskeindustrien. Men nå skal vi inn i Østlandsområdet, der det er lite fiskeindustri. Vi får også et komplett program, med internmaskiner som produseres hos Rocla i Finland, og med muligheter for å levere tungtrucker - enten fra en europeisk produsent, eller fra Mitsubishi som er den største produsenten av tyngre maskiner i Japan. For oss betyr det mye å få internmaskiner fra en nordeuropeisk produsent som har et godt renommé. Rocla har utviklet reachtrucker som er helt i forkant teknisk og ergonomisk, sier Olsen.

Mitsubishi har et samarbeid i Europa med Caterpillar, men det er lite trolig at Caterpillar vil levere tunge gaffeltrucker til det norske markedet igjen.

En av de eldste

- Hva har Jæger som er spesielt i bransjen?

- Vi har en historie som truckimportør som strekker seg mer enn 50 år bakover. Firmaet var blant de aller første som begynte å importere trucker. Denne erfaringen ligger i bunn for alt vi gjør. Dessuten har vi kompetanse og kapasitet i vår organisasjon. Når vi nå trekker sammen to datterselskaper og skaper én organisasjon, vil vi vinne mye på det, sier Olsen, som også trekker frem lange kunderelasjoner med en rekke store firmaer. Mange av deres tidligere Lindekunder har gitt klart uttrykk for at de ønsker å følge firmaet, og ikke merket.

- Med en riksdekkende organisasjon har kundene også kort vei til servicefolk. Uansett hvor i landet de ringer fra, skal kundene treffe den servicemannen som er nærmest dem. Det betyr kortere tid og lavere kostnader. Med en samlet administrasjon skal vi dessuten spare penger, og dermed sørge for bedret lønnsomhet. I løpet av det neste året skal vi nå samme sterke stilling i markedet her i Oslo, som vi allerede har i resten av landet. På litt lengre sikt ønsker vi å konkurrere om en plass enda lengre oppe, avslutter Arve Olsen.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!