Linde i Basingstoke:

Tysk modernisering ga resultater

- I dag produserer vi kun til ordre ved fabrikken i Basingstoke, i alle fall når det gjelder reachtrucker og elektriske motvektstrucker. Med 87% av produksjonen øremerket for eksport over hele verden, går allikevel hjulene for fullt, og de fleste uker snakker vi om overtid ved flere avdelinger, sier eksportdirektør Bob Helbert ved Lindes divisjon i Basingstoke.

Christian Ryg Basingstoke

Produksjonen i Basingstoke automatiseres forøvrig mer og mer. De 11 årene som Linde har vært eier, har stått i moderniseringens tegn på mange områder. Fabrikken er totalt ombygget, modernisert og effektivisert, og produktiviteten er økt. I følge fabrikkens ledelse har nedbemanningen ikke skapt noen problemer i Basingstoke, der arbeidsledigheten er rekordlav for tiden.

Da Linde tok over Lansing, ble Basingstoke utpekt som senter for produksjon av elektrisk drevne motvektstrucker og reachtrucker, i tillegg til at man her også skulle utvikle mindre trekktrucker. Lansing hadde alltid hatt et stort og vel anerkjent spekter av elektriske trucker, mens Lindes egne dieseldrevne modeller var teknisk overlegne de engelske modellene.

I tillegg til produksjon av trucker og mindre trekktrucker for bagasjehåndtering o.l., produseres også automatisk styrte trucker (AGV) og kraner i Basingstoke. Fabrikken er Lindes spesialister på internt håndteringsmaskineri.

Spesialisering av produksjonen i de enkelte produksjonsenhetene, med tyngre modeller i Wales, elektriske i Basingstoke og lettere dieseldrevne i Tyskland, foruten lettere håndteringsutstyr hos Fenwick i Frankrike, har også gitt rasjonaliseringsgevinster.

Suksess med ny reachtruck

Den nye reachtrucken Active - som ble introdusert på Hannovermessen i fjor - har vært en stor suksess. I følge ledelsen ved fabrikken er det denne modellen som har gjort det nødvendig med overtidsarbeid i stor utstrekning hele høsten i fjor. Det er også denne modellen som gjør at man utelukkende produserer mot ordres.

Når vi går gjennom produksjonshallene, ser vi tydelig den ordrestyrte produksjonen. Langs linjen finner vi trucker med tre ulike farger, og med flere ulike navn, etter hvor truckene skal leveres. I Storbritannia lever fortsatt Lansingnavnet i beste velgående, mens trucker som skal til andre deler av verden får Linde stemplet i motvekten eller malt på chassiset. I Frankrike heter samme trucken Fenwick, fordi navnet har en god klang på hjemmemarkedet. Trekktrucker for bagasjehåndtering kan hete både Linde, Still og Fiat, alt etter hvor de er bestilt. Disse truckene står i vilkårlig rekkefølge på båndet.

Sterkt automatisert

Selv om fabrikken ikke ser ut til å ha en spesielt god layout ved første blikk, understreker man at med ombyggingen og moderniseringen er flyten i produksjonen vesentlig bedret. Alle materialer og komponenter kommer inn i underetasjen, der nødvendig bearbeiding også finner sted, automatisk utskjæring av profiler utføres og en del sammensetting gjøres. Svært lite kjøpes inn som ferdige komponenter eller delvis sammensatt. Automatiseringen, som ble startet da tyskerne tok over "gamle" Lansing, er nå bortimot fullført. For produksjon av profiler betyr det at man utelukkende benytter automatisert utstyr. En fordel er at profilene kommer ut så og si uten behov for etterbehandling som sliping og rengjøring av kantene.

Med heiser bringes så materialene opp i selve samlebåndsproduksjonen. Chassiser settes sammen og punktsveises med sveiseautomater, før de blir manuelt helsveiset. Under vårt besøk så vi flere sveiseautomater i ferd med å bli installert, slik at også helsveisingen skal utføres av roboter. Når chassiset så er klart for installasjon av komponenter på hydraulikk- og el-siden, gjenstår bare en operasjon, lakkering.

All lakkering foretas før delene går til samlebåndet, slik at styring av produksjonen må være nøyaktig; man kan ikke bruke deler i feil farge til den enkelte trucken! Forskjellen fra automatisert produksjon av personbiler er ikke stor, variantene og mulighetene er mange, og ordrene ligger klare i datamaskinene som styrer materialflyten til samlebåndet. På båndene er det fortsatt mest manuelt arbeid i Lindes fabrikk i Basingstoke.

Etter produksjon blir hver enkelt truck testet, før den går til siste hall der merking og en del ekstra tester utføres, trucken blir utstyrt med nødvendig dokumentasjon og klargjort for utskiping til kunder over hele verden.

--------------------------

Linde AG består ikke bare av truckprodusenten Linde, med fabrikker i Tyskland, England, Wales og Frankrike. Konsernet eier også Still GmbH og Wagner i Tyskland, som begge produserer trucker for ulike formål foruten den italienske Fiat OM truckprodusenten. I tillegg har konsernet store interesser i produksjon av kjøle- og fryseutstyr, industrielle gasser og sveiseutstyr, gjennom oppkjøp av svenske AGA AB, og innen leveranser av nøkkelferdige prosessanlegg til en rekke ulike virksomheter som oljeraffinerier, kunstgjødselproduksjon og kjemisk industri.

Totalomsetning for konsernet er rundt 6,2 milliarder Euro. Truckproduksjon er overlegent størst, med rundt 30% av konsernets totalomsetning.

Se forøvrig omtale av Lindes produksjon av tungtrucker i Wales i forrige utgave av bladet (red.anm)

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!