BT Norge:

-Vi skal være totalleverandør av trucker

- Dagens moteord er one-stop shopping. Det vil også BT Norge tilby sine kunder. Samtidig ser vi det som stadig viktigere å bygge ett merkenavn. Selv om vi i mange år har hatt et utmerket samarbeid med Clark, så betyr det noe annet for alle ansatte i organisasjonen å ha motvektstrucker med BT-stemplet i motvekten, sier adm. direktør Erik Wolff Larsen og markedssjef Roy Svendsen i BT Norge. BTs egne maskiner leveres opp til 5 tonns kapasitet. I tillegg vil BT Norge levere DanTruck opp til 16 tonns kapasitet.

Christian Ryg

De nye BT-truckene produseres hos Cesab i Italia og hos Toyota i Frankrike. Fra begge fabrikkene kommer det både elektriske og forbrenningsmotordrevne trucker. Truckene heter BT Cargo, uansett hvilken type motvektsmaskiner det dreier seg om. Utvending er det lite som skiller fra eksisterende maskiner fra de to fabrikkene. Intet negativt i det, flere modeller leveres bl.a. med våte bremser som standard, enkelte av eltruckene har vekselstrømsdrift og Toyotas aktive sikkerhetssystemer er allerede vel kjente.

Truckene skal i utgangspunktet leveres med fabrikkmontert originalhytte, dersom ikke kunden spesifiserer en annen, og dyrere konstruksjon. Det er i følge Roy Svendsen svært få som føler behov for luksusutførelser fra Skandinavia i dag. Originalhytter har i løpet av de siste årene fått en langt høyere standard og bedre ergonomi, slik at de fleste førere finner seg godt til rette.

For det skandinaviske markedet vil motvektstruckene bli klargjort i FLK klargjøringssenter i Danmark. For den som ønsker ettermontert hytte, vil slike komme fra Sverige.

Landsdekkende

- Blir det en deling av landet mellom Toyota og BT, eller vil dere konkurrere på linje med andre leverandører?

- Vi tar sikte på å være en landsdekkende organisasjon, og kommer ikke til å ha noen deling av markedet. Vi skal utnytte vår egen sterke organisasjon, som er bygget opp gjennom en rekke år. Sannsynligvis har BT Norge den største serviceorganisasjonen i Norge, med bl.a. 65 utstyrte servicebiler med mekanikere, hevder Wolff Larsen.

I forbindelse med nye motvektstrucker og en sterkere konkurranse over hele landet, vil selskapet styrke sin egen organisasjon ytterligere, fra de 120 ansatte man har i dag.

En annen sak når det gjelder konkurranse, er at Toyota ikke har full range BT-produserte maskiner. De benytter seg av en rekke egenproduserte internmaskiner, og har i tillegg en serie ledestablere som produseres på lisens i Sverige. Det blir altså ikke snakk om to identiske produktspektre, utelukkende lakkert i to ulike farger.

Ettermarkedet viktig

Nettopp service og ettermarked er meget viktige pilarer i driften, understreker BTs ledelse i Norge. Selv om man skal profilere sitt eget merke, finnes det et stort antall kontrakter for rental av Clarktrucker, som man ønsker å ivareta på best mulig måte. Det er altså ikke snakk om å forlate disse kundene. Clark har vært motvektsmerket for BT siden 1946. Merket har betydd mye for utviklingen av det svenske konsernet, både i Norge og utenlands, og man vil sørge for å få en myk overgang. Men salget av Clark stoppet helt fra april i år.

Imidlertid ønsker man ikke å miste gamle kunder, selv om man har fått sitt eget truckmerke også på motvektssiden.

- Etter hvert som kontrakter nærmer seg sin avslutning, ønsker vi selvsagt å opprettholde kontakten med disse kundene. Da vil det bli snakk om å gå over til BT Cargo i stedet for Clark. Det viktigste er at kunden fortsetter å være fornøyd med oss som totalleverandører. Vi har også tidligere skaffet de truckene kundene er best tjent med, enten det var våre egne maskiner, BT og Clark, eller i en del tilfelle andre, tyngre trucker. For mange industrikunder vil trucker med over 5 tonns kapasitet være svært aktuelle. Da kommer Dan Truck inn i bildet. Trucken er kjent fra rundt 10 år tilbake som en meget god maskin.

Framtidens truckmarked vil bli preget av stadig mer rentalløsninger, mener Wolff Larsen og Svendsen. Dette er løsninger som BT Norge kjenner fra tidligere, og som de ønsker å utvikle i større grad med totale løsninger der Cargo selvsagt inngår. Selv om ingen av de to vil indikere nøyaktig hvor stort dette markedet er i øyeblikket, eller hvor raskt det vil vokse, er det grunn til å tro at nær halvparten av nysalget skjer gjennom ulike former for finansieringsløsninger. Ikke mindre viktig er det å binde kunden opp mot en form for serviceavtale som sikrer ettermarkedet.

BT Norge hører til blant de aller største når det gjelder internmaskiner i det norske markedet, og en komplettering av produktspekteret med egne motvektstrucker vil neppe svekke stillingen i markedet. Man sikter derfor på en økning i omsetningen allerede fra 2001. Ledelsen i BT Norge budsjetter med en omsetningen i år som vil ligge rundt 220 millioner kroner.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!