23948sdkhjf

Økt kapasitet og trivsel: Håg stolte på at ITO satt på løsningen

Økt kapasitet og trivsel:Håg stolte på at ITO satt på løsningenHåg på Røros er i særklasse i møbelindustrien når det gjelder produktutvikling. Bedriften har beliggenhet på Røros - langt fra de viktigs...

Økt kapasitet og trivsel:

Håg stolte på at ITO satt på løsningen

Håg på Røros er i særklasse i møbelindustrien når det gjelder produktutvikling. Bedriften har beliggenhet på Røros - langt fra de viktigste markedene og i et område med mangel på arbeidskraft. Dermed er automatisering av produksjonen svært viktig.

Den siste installasjonen er en kombinert pakke- og montasjelinje fra ITO Interntransport, som har gitt mye bedre kapasitet og økt trivsel.

- Vi har utviklet en stolserie som heter H-03, og ved planleggingen av produksjonen av denne serien fant vi ut at vi ville endre fabrikklayouten. Vi valgte ITO Interntransport som leverandør og har dimensjonert anlegget for fremtidig vekst, forteller fabrikksjef Helge Lien hos Håg.

Fikk en uke på seg

Utfordringen for ITO var at anlegget skulle implementeres med flere eksisterende maskiner og anlegg, samt at både produksjons- og montasjetiden var meget kort.

- Et av kravene var at anlegget skulle monteres, prøvekjøres og ferdigstilles i løpet av en uke. Det var nemlig planlagt stopp i produksjonen, og forsinkelser ville få meget store konsekvenser, forteller Steinar Haugseth i ITO.

Anlegget kjørte perfekt fra dag 1 etter installasjonen, noe Haugseth for en stor del tilskriver den positive innstillingen hos Hågs operatører.

- Jeg har aldri opplevd maken, fastslår han.

Ombyggingen ble fra Hågs side kjørt som et prosjekt, der nabolinjen ble bygget om samtidig.

- Dette krever streng prosjektstyring fra vår side. Samtidig vil jeg si at ITO er en profesjonell leverandør som viste stor evne til å forutsi alle eventuelle problemer, kvitterer Lien.

Effektivisering

Målet med den nye linjen var å effektivisere produksjonen. Forut for installasjonen reduserte Håg antall eskestørrelser fra fem til to. Den nye banen innebærer automatisk transport av stolens komponenter gjennom montasjelinjen og frem til de er emballert i eske. Etter ombygging av eksisterende eskereiser blir ferdige esker ledet mot en sjakt som senker eskene ned fra etasjen over. Sjakten fungerer også som en buffer slik at det hele tiden ligger esker i systemet.

Ut fra sjakten blir eskene hentet av operatørene og plassert på en bane. Her blir ferdige komponenter, samt deler som skal viderebehandles, lagt i eskene. Anlegget har totalt fire montasjeplasser. Eskene føres automatisk frem til montasjebordet, hvor montørene plukker ut deler som skal behandles. Det kan for eksempel dreie seg om trekking av stolrygg eller behandling av spesielle armlener, med mer.

Fokus på ergonomi

Det blir lagt stor vekt på ergonomi ved denne prosessen. Helning og høyde på bordet, samt plassering av betjeningsorganer er nøye gjennomtenkt.

Etter montering legges de ferdige delene tilbake i esken som transporteres

videre ut på lageret, hvor det automatisk legges lokk på den. Et conveyorsystem leverer også andre esker ut på det samme anlegget. Her ble det montert en spesialkonstruert vinkelveksler, fordi det ikke var plass til konvensjonelle avskyvere.

Før ombyggingen av pakke- og montasjelinjen ble det benyttet traller og bord. Foruten å øke kapasiteten og frigi plass, har den nye linjen også ført til bedre arbeidsforhold, noe de ansatte har uttrykt stor tilfredshet med.

- Vi tenkte på ergonomi og arbeidsmiljø ved prosjekteringen av anlegget og bygde den nye layouten slik at dette skulle være vel ivaretatt. Trivselen har økt, fastslår Lien.

Finurlige løsninger

Den nye linjen er i stand til å produsere 1.200 stoler om dagen med to skift, altså 200 enheter per time. Investeringen er beregnet å være nedbetalt i løpet av 1,8 år.

- Dette er ikke et avansert teknisk anlegg, men det inneholder en rekke finurlige løsninger. Dessuten greide vi å holde en ekstrem kort leveringstid. Blant finurlighetene kan vi nevne sjakten, som egentlig skulle vært en sklie.

I tillegg til å senke eskene en etasje, fungerer sjakten som en buffer, forklarer Haugseth.

- Anlegget ligner mye på det som ble levert til TrioVing, sier Lien, som både leser fagblader og har besøkt bedriften.

Utvikling i særklasse

Håg legger 5% av den årlige omsetningen i produktutvikling. Dette er ekstremt i møbelbransjen, hvor gjennomsnittet er 0,8%.

- Vi har tenkt fleksibilitet i forhold til nye stolmodeller og skal ha 2-3 nye serier årlig. Det er viktig å begeistre kunden, sier Lien.

Selskapet har hatt en eventyrlig vekst på 15% årlig gjennom hele 90-tallet, men også Håg fikk seg en smekk etter den 11. september i fjor. Lien tror veksten kommer tilbake i slutten av inneværende år. Bedriften leverer 260.000 stoler i året og plasserer seg med dette blant de 10 største stolprodusentene i Europa. Utfordringen er beliggenheten på Røros.

- Vi møter situasjonen ved å investere i fleksibilitet. Vi prioriterer funksjon, design og miljø. Det brukes kun resirkulerbare materialer i våre stoler og vi tar tilbake brukte stoler, sier Lien. Fra Røros kan han skilte med en gjennomsnittlig leveringstid på 5,6 dager, hvor all produksjon er basert på Just-in-time.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062