23948sdkhjf

CeMAT: Hannovermessens stilleste nyhet

CeMAT:Hannovermessens stilleste nyhetMindre støy, lavere dieselforbruk og bedre totale ytelser i materialhåndtering summerer raskt opp Linde 39X. Fabrikkens nye serie 2 - 2,5 tonns diesel og propantru...

CeMAT:

Hannovermessens stilleste nyhet

Mindre støy, lavere dieselforbruk og bedre totale ytelser i materialhåndtering summerer raskt opp Linde 39X. Fabrikkens nye serie 2 - 2,5 tonns diesel og propantrucker ble lansert offisielt dagen før messeåpningen, med administrerende direktør Bruno Kulick i spissen for en tydelig stolt stab fra Linde Material Handling.Division

Christian Ryg Hannover

Konsernet bruker store ord ved introduksjonen, og sier at designerne og ingeniørene bak 39X har gjenoppfunnet gaffeltrucken. De tallfester også truckmodellens fordeler i forhold til navngitte konkurrenter, for å bevise at den på de aller fleste punkter er konkurrentene overlegen.

Utseendet betyr kanskje ikke så mye, men Lindes nye modell bryter kraftig med tidligere. Allikevel er det fortsatt Porsches designstudio som står for linjeføringen, men Linde understreker at «Form Følger Funksjon» er et slagord de bruker på trucken. En fordel med designet er imidlertid klar, trucken er «slankere». Vektreduksjonen bidrar til god drivstofføkonomi.

Det kanskje viktigste skillet fra tidligere er at den fjerde generasjonen hydrostattrucker har direkte drift på forhjulene. Det finnes ikke lenger noen gir mellom motor og hjul. For det første reduserer ingeniørene på denne måten drivstofforbruket med bortimot 30% fra tidligere. Dessuten reduseres støyen, og trucken er enda mer lettkjørt.

Støyreduksjonen i forhold til tidligere modeller er også kraftig. Støynivået er 5 dB(A) lavere. Det betyr i praksis at støyen oppfattes som halvert. Koblet sammen med en sterkt forbedret ergonomi, gir dette et arbeidsredskap som setter føreren i stand til å arbeide mer effektivt og raskere.

Ergonomien fokuseres rundt Lindes kontrollsystem, med elektronisk styring av alle mastfunksjoner, og to kontrollhendler på armstøtten. Den ene betjener tilt og hev/senk, mens den andre kontrollerer alle andre betjeningsfunksjoner. Linde hevder at elektronisk kontroll av hydraulikken reduserer kraften man bruker på spakene med 85% sammenlignet med mekaniske hendler.

Myk kjøring

Trucken har fått et nytt elektronisk kontrollsystem for kjøring. LTC gir mykere skifting mellom kjøring framover og bakover, og holder motorens turtall lavest mulig i forhold til belastning. Dersom noe skulle slå feil i dette systemet, vil feilen bli vist på et display, og føreren kan øyeblikkelig kutte ut den funksjonen som en sikkerhetsforanstaltning.

For å bygge trucken så sterk som mulig, er buret rundt føreren del av rammen, og i tillegg til å virke som sikkerhetsbur og ramme, har ingeniørene fått mulighet til å feste tiltsylindrene på toppen av buret.

Denne konstruksjonen skal i følge Linde gi maksimal strukturell stabilitet og sørge for at masten ikke så lett kan vri seg. Med stivere mast, kan man også benytte slankere profiler i masten, og oppnår bedre sikt. Dessuten skal konstruksjonen gi bedre løftehøyde, med mindre støt og vibrasjoner under håndtering i store høyder.

------------

Bedre ytelser med vekselstrøm

Linde hadde mer enn 39X å vise på sin stand. Den elektriske serien E25 S - E30S får trefase vekselstrøm-motorer som ekstra tilvalg. Dermed øker ytelsene kraftig, både når det gjelder akselerasjon og toppfart.

I tillegg er motorene meget godt innkapslet og beskyttet mot støv og vann, slik at de er velegnet for utendørs bruk hele året.

Kjøre- og løftehastighet er mellom 20 og 30% høyere enn for standardserien med likestrømmotorer, noe som i følge Linde gir merkbart raskere håndtering. Økte ytelser også når det gjelder akselerasjon, gjør at truckens arbeidssyklus er vesentlig bedre. Truckserien er utstyrt med to drivmotorer på 8 kW hver. Disse er innkapslet i akselen sammen med et nytt planetgir. Resultatet er lavere støy, senket med 3 dB(A) i forhold til tidligere modeller.

Presis kontroll

Kjørepresisjonen er helt på topp også på de elektriske truckene, takket være vekselstrømmotorer og elektronisk kontroll. Linde hevder at del elektriske truckene har mer eller mindre samme karakteristikk som hydrostatdrevne trucker. Nøyaktig plassering av lasten kombinert med høy kjørehastighet og løftehastighet, gir høy produktivitet

Fordi motorene er så kraftige, er god kjøling nødvendig. Linde bruker motvekten til å ta opp varme fra motorene, i tillegg til at det er installert kraftige vifter som sørger for luftsirkulasjon.

Opptil 35 grader fungerer truckene med topp ytelser. I arbeidsmiljø der temperaturen går over dette, må alle komponenter beskyttes spesielt, og overvåkning av temperaturen ulike steder i trucken må til. Men det er mulig å utstyre trucken med slikt utstyr for arbeid i nær sagt et hvilket som helst klima.

------------

Moduloppbygging gir valgmuligheter

Linde har gjennom de siste årene gått over til moduloppbygging av sine lagertrucker. Dermed kan fabrikken tilby et 100 talls ulike modeller og skreddersy løsninger til svært ulike behov. Under Hannovermessen viste konsernet en del eksempler på hvordan systemet fungerer.

Ideen er enkel og god. Universalmoduler som drivenheter, kontrollenheter og mast- eller lastseksjoner kombineres til spesifikke truckløsninger som tilfredsstiller nisjemarkeders behov.

På den måten kan man for det første har kort responstid og høy fleksibilitet i produksjonen av ferdige trucker. Uansett hvilke modeller som etterspørres, så er komponentene de samme, bare sammensettingen varierer.

For det andre opprettholder man økonomien i produksjonen, til og med i små serier eller enkelttrucker, fordi komponentene produseres i store serier. Kundene får spesialtilpassede produkter med lite eller intet pristillegg.

To eksempler trekkes fram av Linde selv for å vise fleksibiliteten i deres produksjon. L 20 LS stabler er designet for å øke lasthåndteringshastigheten, og samtidig utnytte volumet på bil eller henger maksimalt ved å stable i to høyder. Trucken kan transportere to paller av gangen, uten av gods på den nederste pallen blir ødelagt av vekten fra pallen på øverste gafler. Den øverste pallen kan settes på et øvre plan i bil eller henger. Modellen er utviklet som svar på etterspørsel fra et forholdsvis lite, men viktig marked.

Et annet eksempel er en lavproduksjons serie med lavtløftende ordreplukktrucker, N20, som produseres med en rekke ulike gaffelaggregater, sakseløftere og førerløftende plattform.

Moduloppbyggingen omfatter lavtløftende palletrucker, stablere og lavtløftende ordreplukktrucker. Alle spesielt tilpassede trucker bruker standard betjeningshendler og den nyeste teknologien Linde anvender i sine trucker.

Se også egne artikler vedrørende;

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094