Tollpost Globe:

Inngår stor truckavtale med Toyota

For å få ensartet materiell og bedre styring med håndteringsutstyr i sine terminaler, har Tollpost Globe AS undertegnet en avtale med Toyota Truck Norge AS. Avtalen er både langsiktig og landsdekkende, og omfatter leie, anskaffelse gjennom leasing og drift av truckparken. Avtalen er verdt rundt 35 millioner kroner med tillegg for eventuell ekstra service.

Christian Ryg

I følge adm. direktør Jens Bjørn Andersen i Tollpost Globe AS får man store fordeler ved en slik landsdekkende avtale. Det betyr sentralisert styring av anskaffelse av håndteringsmateriell, med like priser for alle konsernets 32 terminaler. Det betyr også tettere oppfølging fra leverandøren, og ved at man har ulike behov og ulike slitasje på materiellet rundt om i landet, kan man også jonglere friere med materiell ved utskiftinger.

I dag har konsernet rundt 275 maskiner i drift, og rundt 100 av disse skal skiftes ut i løpet av de neste fem årene. Tollpost Globe er helt bevisste når det gjelder leasing av maskiner. Man vil ikke binde kapital i kjøp av maskiner, på samme måte som man ikke eier biler eller annet transportmateriell.

Gjensidig forpliktelse

Dessuten ser man på en slik avtale som langsiktig og gjensidig forpliktende. Den vil binde leverandør og kunde nærmere sammen, i en vinn-vinn situasjon. Tollpost Globe har sett på leveringsdyktighet og servicegrad da man vurderte leverandører foran denne avtalen. Man har brukt forholdsvis lang tid på å komme fram til ønsket leverandør, som i dag skal levere alle maskiner opp til 10 tonns løftekapasitet. For halvannet år siden begynte man med syv leverandører, og snevret det inn til fire. Meningen var at bare tre skulle vært med i siste runde, men én ekstra kom med. Det er helheten som har avgjort valget, sier Andersen og avdelingssjef Tormod Wood i Tollpost Globe. Spesielt viktig var servicegrad med to timers respons og servicenett som dekker hele landet.

De første leveransene av nye maskiner omfatter både 3- og 4-hjuls motvektstrucker i tillegg til ledetrucker. For å være sikre på at maskinene blir godt mottatt har også medarbeidere på terminalene vært med i utvelgelsesprosessen.

Toyota Truck Norge har mer enn 1.000 trucker i sin rentalflåte, og satser på storbrukere også i fremtiden. Salgsdirektør Jan Høgli sier at det er en måte å knytte seg nær til kunder, og man får god kontroll med vedlikeholdet av truckene, slik at man kjenner hele historien den dagen maskinene skal byttes ut og selges brukt. Avtalen med Tollpost Globe er en av de større man har tegnet.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!