CargoNet på Alnabru:

800 containerløft pr. dag

Godsterminalen på Alnabru i Oslo er stor i europeisk sammenheng. Det er Norges desidert største godterminal, der mer enn 275.000 containerenheter (TEU) passerer gjennom terminalen hvert år. I tillegg kommer alle transitteringsløftene som finner sted. Det betyr rundt 800 løft hver eneste dag året rundt. Da er det helt nødvendig at vi kan stole på truckene og at leverandøren følger opp i hele maskinens levetid, sier terminalsjef Hans Petter Bråthen.

CargoNet (tidligere NSB Gods) er en av Svetrucks viktigste kunder i Norge. Avdelingene i Oslo og Trondheim har tre trucker hver, mens Bodø, Åndalsnes og Stavanger har to hver. I tillegg finnes trucker på flere andre terminaler. I løpet av det siste året har Svetruck levert fire containertrucker til CargoNet.

- Vi har også andre typer håndteringsmaskiner her på Alnabru, sier terminalsjef Hans Petter Bråthen (bildet), og viser til både kraner og reachstackere. Gaffeltruckene utfører imidlertid en meget stor del av containerhåndtering, og når selskapet ser på innkjøp av nye trucker trekkes det selvsagt konklusjoner ut fra de erfaringene som er gjort. Svetruck er ikke billigst, men når man ser på livstidskostnader og kvalitet, føler Bråthen at de er best.

- Vi får også innspill fra førerne og vurderer deres syn og erfaringer, og legger stor vekt på hva de mener. Det er særlig førermiljø, sikkerhet og utstyr vi ønsker innspill om fra disse. Deretter ser jeg på leveransedyktighet, samarbeidet med leverandøren og servicekostnader. Vi er ikke nødt til å velge ut fra pris på maskinen. Totalvurdering av produktet gjennom hele levetiden er viktigere, sier Bråthen, og understreker at momenter som kvalitet, leveranse og serviceapparat spiller en vesentlig rolle for valg av maskiner. CargoNet er avhengige av lite stillstand på truckene, og høy håndteringskapasitet.

Langlivet truck

Med så mye som 800 løft hver dag, må man ha maskiner som er stabile og har høy kapasitet, og i tillegg kan holde høyt tempo. I tillegg til mange løft, blir det også mange kilometers kjøring daglig. Terminalen har over 700 meter lange spor der blokktogene blir lastet og losset. Dessuten utføres en god del arbeide på den nedre delen av godsterminalen. Bråthen har faktisk gått til det noe uvanlige skritt å montere kilometerteller i truckene. Han ønsker å registrere kjørt distanse og sammenholde det med slitasje på dekk og slitedeler i truckene for å bygge opp kunnskap om kostnader gjennom truckenes levetid.

CargoNets terminal på Alnabru har kanskje rekord når det gjelder antall timer for én truck, som fortsatt er i full drift. Den første Svetruckmaskinen som ble levert til selskapet i 1993, har nå gått i over 27.000 timer. Den fikk ny motor ved 26.000 timer, og Bråthen understreker at man mente det var verdt å spandere ny motor fordi det fortsatt var mye å hente ut av maskinen i flere år til.

- Den trucken har selvsagt vært en god referanse for Svetruck. Vi føler også at leverandøren har vært en god samarbeidspartner når det gjelder oppfølging av truckene gjennom hele livsløpet, avslutter Hans Petter Bråthen.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!