Danzas Group:

Bygget ny hovedterminal på rekordtid

Danzas bygget sin nye hovedterminal på Berger nord for Oslo på rekordtid. Kommunen ble orientert om byggeplanene i mai i fjor, og halvannen måned senere var byggetillatelsen klar. 1. august begynte byggearbeidene, og i midten av desember var terminalen ferdig. - Det må være Norgesrekord i oppføring av denne type industribygg, mener adm. dir. Ketil Lundgaard.

Trond Schieldrop

Samferdselsminister Torild Skogsholm stod for den offisielle åpningen av Danzas nye norske hovedterminal på Berger mellom Oslo og Gardermoen.

- Tilgangen på effektive transport- og logistikkløsninger til nasjonale og internasjonale markeder er en viktig suksessfaktor for norske bedrifter. Det har vi nå fått gjennom åpningen av det nye transport- og logisitikksenteret på Berger, påpekte samferdselsministeren, som i sin tale både la vekt på at vårt moderne samfunn er avhengig av gode transportløsninger, og at Danzas har lagt vekt på å ivareta en god miljøprofil gjennom å kombinere bruken av bil og jernbane i fremføringen av gods.

Samfunnet styres elektronisk, og det er en rivende utvikling innenfor mobile- og kommunikasjonsmessige løsninger. Gode elektroniske kommunikasjonsveier vil gi lavere kostnader for bedrifter og kunder, men de elektroniske løsningene kan ikke veie opp for gode kunderelasjoner. Den nye terminalen på Berger styrker både de ansattes ve og vel og kontakten mot selskapets kunder. Med hovedfartsåren E6 kun noen få hundre meter fra terminalen, har Danzas lett tilgang mot både det nasjonale og internasjonale markedet.

Skreddersydde løsninger

Toppsjefen i Danzas Group, Renato Chiavi, mener åpningen av den nye hovedterminalen er med på å befeste selskapets posisjon i det skandinaviske markedet.

- For norske bedrifter kan vi nå tilby et verdensomspennende transport- og logistikknett tilpasset den enkeltes behov. Vi forventer derfor en sterk vekst i det norske markedet i tiden fremover, og det nye anlegget har stor nok kapasitet til å møte en slik utvikling, mener Chiavi.

Danzas nye hovedterminal vil ta hånd om både nasjonal og internasjonal trafikk. Det er investert nærmere 120 millioner kroner i anlegget som er på totalt 11.500 kvm, hvorav 8.000 er godsterminal. 200 mennesker vil ha sitt arbeid her.

- Anlegget signaliserer tydelig at Danzas-eier Deutsche Post ser på Norge som et viktig satsingsområde. Det nye anlegget har en meget bra beliggenhet i forhold til E6, og er strategisk plassert på aksen Oslo-Gardermoen og med kort vei til jernbaneterminalen på Alnabru slik at vi på en rask og effektiv måte kan nå våre nasjonale og internasjonale kunder. Bygnings- og utstyrsmessig er dette den mest avanserte terminalen i Norge, sier adm. direktør Ketil Lundgaard.

Gode utvidelsesmuligheter

Terminalen ble oppført på rekordtid. Kommunen ble orientert om byggeplanene 2. mai i fjor. Halvannen måned senere fikk Danzas byggetillatelse fra kommunen, og 1. august begynte byggearbeidene.

- Innen midten av desember var terminalen ferdig oppført og vi flyttet inn 2. januar i år. Det må være Norgesrekord i oppføring av denne type industribygg, mener Lundgaard.

Tomten på Berger er på 76 dekar, noe som gir Danzas mulighet til å vokse i takt med etterspørselen i markedet.

- Vi kan utvide dagens transport- og logisitikksenter med 40 til 50%, og det er også rom for betydelige utvidelser på tomten hvis det er behov for det, sier Lundgaard, som legger til at man på sikt ønsker å samle hele Danzas virksomhet i Oslo-området på Berger. Han poengterer imidlertid at det ikke er på tale å legge ned de øvrige avdelingene i Østlandsområdet som følge av den nye hovedterminalen.

Skånsom godshåndtering

For å sikre skånsom og effektiv godshåndtering, har Danzas valgt å satse på en halvautomatisk sorteringsløsning. Anlegget har 64 laste- og losseporter, og løsningen gir i følge Lundgaard stor fleksibilitet samtidig som at godshåndteringen gjennomføres på en sikrere og billigere måte.

Det halvautomatiske sorteringsanlegget på Berger har kostet nærmere 5 millioner kroner, og skal være langt billigere og mer rasjonelt å drifte sammenliknet med et helautomatisert sorteringsanlegg.

Terminalen er forøvrig helisolert og utstyrt med et godt ventilasjonsanlegg slik at man oppnår en behagelig innetemperatur hele året.

Fort inn - fort ut

Gjennomløpshastigheten på det nye transport- og logisitikksenteret er på kun noen få timer.

- Dette skal ikke være noe lager, og godset skal i prinsippet like fort ut som det kommer inn. I dag har vi 20 timers drift på anlegget, men i løpet av kort tid vil vi ha døgnkontinuerlig drift, opplyser Lundgaard.

Mellom 70 til 100 lastebiler vil ankomme anlegget mellom midnatt og klokken seks på morgenkvisten. Et tilsvarende antall biler som driver med nærdistribusjon er innom anlegget mellom 8 og 11.

Høyt sikkerhetsnivå

I og med at selskapet håndterer mye verdigods, er det satt høye krav til sikkerhet. Hele området videovervåkes med 48 kameraer, og det gjennomføres streng adgangskontroll i de ulike sonene av bygget. Securitas foretar også stikkprøver av de ansatte for å unngå svinn.

- Store kunder som Sony, Philips, Dell, IBM m.fl. forventer og krever at vi iverksetter de mest omfattende sikkerhetsopplegg. Sammen med våre sentrale sikkerhetsansvarlige i Danzas har vi satt sikkerheten i høysetet, avslutter Ketil Lundgaard.

------------

Danzas Group har hovedkontor i Basel i Sveits og har 43.000 medarbeidere i fordelt på 800 kontorer og 420 terminaler. Gruppen består av de tre forretningsområdene Eurocargo (EUCA), Solutions (SOLS) og Intercontinental (INCO), og hadde i fjor en samlet omsetning i fjor på 68 milliarder kroner.

I Norge har Danzas 14 terminaler, 740 medarbeidere, 450 innleide sjåfører og hadde i fjor en omsetning på 2 milliarder kroner. Den landbaserte virksomheten står for 1,3 milliarder kroner, mens sjø og fly samt tredjeparts lagervirksomhet står for resten. For inneværende år estimeres det en samlet omsetning på mellom 2 og 2,5 milliarder kroner. Omsetningsøkningen skyldes først og fremst tilgang til Danzas og Deutsche Post´s kontinentale kunder.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!