Direktør i ProPartners AS har studert Just-in-time inngående i over 20 år, og har skrevet bøkene: "Just-in-time. Kundeorientert materialadministrasjon" og "Materialadminstrasjon. Kapital- og produksjonsstyring" (NKI-forlaget).Oddvar Eikeri

Kontoradresse: Postboks 16, 1306 Bærum Postterminal

E-post: Internett:eikeri@propartners.nowww.propartners.no

På linje med de fleste produsentene i USA og Norge hadde Omark Industrier Inc. drevet i mange år uten å gjennomgå produksjonssystemet. Maskinene ble kjørt så mye som mulig. Antall deler, som ble produsert i en serie, måtte tilfredsstille lange omstillingstider. Operasjoner av lik karakter ble samlet i en avdeling. De ansatte ble mer og mer spesialiserte. Lagerbeholdningene ble holdt på det nivået som man antok var nødvendig for å løse problemene med underleverandører eller kundebehov. Filosofien kokte ned til «La oss produsere mer, hurtigere og med færre ansatte». En visitt til Japan gjorde at ledelsen i Omark Industrier drastisk revurderte sin mening om hva som var god standard for sin bedrift.

Oddvar Eikeri

Vi skal se på et bedriftseksempel om innføring av JIT. Bedriften, Omark Industries Inc. har sitt hovedkvarter på USAs vestkyst - i Portland, Oregon. Omark konstruerer, produserer og markedsfører et vidt spekter av produkter som selges over hele verden.

Produktspekteret spenner over skogbruksutstyr for felling av trær, spesielle gripe- og kutteverktøy, og sports- og jaktutstyr - alt fra ammunisjon til regulær sportsutrustning.

Omarks 18 bedrifter i 5 land har en årlig omsetning på ca. 2,5 milliarder kroner og om lag 4.000 ansatte. Den er organisert i fem divisjoner - hver betjener definerte markeder.

Situasjonen i bedriften har vært vekst og god fortjeneste også før JIT-filosofien ble innført. Omark bruker mer enn det gjennomsnittlige for amerikanske konsern på forskning og utvikling, og ca. 25 % av salget skriver seg fra produkter som er lansert i de siste fem år.

På en studietur til Japan ble konsernledelsen klar over at JIT-filosofien var fremtiden for bedriften.

Viljeserklæring om filosofi

I startfasen for iverksettingen av JIT gikk Omarks ledelse gjennom bedriftens erklærte filosofi og reviderte den slik at den omfattet og støttet JIT-prinsippene. De nye formuleringene gjenspeiler den nye kulturen som var effektiv til å få frem det riktige miljøet. Her er noen eksempler fra disse erklæringene:

De første resultatene

Omark Industrier Inc. regnes i USA som et stjerneeksempel på innføring av JIT. Resultatene kom også raskt - men ikke smertefritt.

Mange endringer ble gjort og mange flere planlagt. Akseptering av forandringer, særlig som en livsform, fortonte seg vanskeligst for ledelsen og ansatte på gulvplanet.

Mange i ledelsen og blant arbeiderne hadde trodd at det bare ble noen uker med forandringer, og at de så kunne gå tilbake til den daglige rutinen.

Det skulle bli ganske annerledes. Hver ny dag brakte med seg nye muligheter til forbedringer. Nye forbedringer åpnet nye muligheter, og forbedringer kom bare gjennom endringer. Disse ble overvåket nøye, fordi de kunne endre seg igjen eller gå tilbake til en tidligere tilstand. Oppfølgingen av viljeserklæringene og endringene som det førte med seg det følgende året, var:

Det krevde hardt arbeid, forpliktelser, forståelse og selvtillit å overvinne problemene og gjøre fabrikken til en JIT-produsent. Resultatene ved slutten av det første året omfattet:

Det andre og det tredje året viste enda større forandringer på alle felter i produksjonen.

Konklusjoner

Just-in-time er blitt en livsform hos Omark Industrier. En atmosfære der man alltid forsøker å oppnå noe nytt, er helt følbar gjennom hele bedriften. De daglige utfordringene er akseptert og forventet.

Det er mange fremragende resultater å vise til i alle Omarks bedrifter. Det er ingen tvil om at investeringene i JIT-filosofien var vel anvendte penger. Det mest imponerende resultatet er likevel den medvirkningen man finner hos personalet på alle plan - og deres åpenhet og villighet til å takle nye jobbroteringer kreativt og entusiastisk. Forbedringer av prosessene er en hovedting i JIT. De fleste ideer til forbedringer kommer vanligvis fra personalet gjennom arbeidet i forbedringsgrupper. Medvirkningen er stor i alle personalkategoriene. For første gang tar personalet på produksjonsgulvet avgjørelser som berører deres egen daglige arbeidssituasjon. De blir vinnere på områder de ikke turde nærme seg før JIT ble innført som styringsfilosofi. Ordene «gruppe, kvalitet, produktivitet og endringer» blir brukt daglig for å formidle veien mot JIT.

Omark går fullt og helt inn for JIT-konseptene. Det er det beste systemet for å sikre konkurranseevnen gjennom produksjonsstyrke. Det optimaliserer det beste fra både personalet og utstyret, samtidig som det har innebygd mekanismer som sørger for kontinuerlige forbedringer. Omark trenger ikke lenger å bry seg med å legge til rette rasjonaliseringsprogrammer. Man bare lar JIT gå sin gang. Mulighetene for forbedringer er uendelige, fordi JIT er en uendelig reise - ikke et reisemål.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!