Clarks nye importør:

Vi skal over 10 prosent på to år

Thorstein Bjerke overtok importen av Clark motvektstrucker i sommer. Da var det bare et drøyt år siden Materialhåndtering AS hadde gått inn som importør etter BT. Nå satser imidlertid Materialhåndtering utelukkende på spesialtrucker, der de har sin kompetanse og kjenner markedet. Clark skal ikke importeres av AL Maskin AS, men av E Mohn Maskin AS. I praksis betyr det ingen ting, ettersom firmaet skal holde til i samme lokaler, og stort sett drives av samme stab.

Christian Ryg

Målet til den gamle Clarkselgeren Thorstein Bjerke og til Clarks toppsjef Dr. J. Frithjof Timm er helt klart; Clark skal over det nivået man var fornøyd med hos BT. Bjerke mente at på halvannet år bør E. Mohn Maskin selge seg opp til 10% for at Clark skal være et interessant produkt å arbeide med. Hvor høyt man vil nå i en fjernere framtid, ønsker han ikke å spekulere i, men at firmaet skal være i stand til å konkurrere med de store, sees som en absolutt mulighet.

Clark samarbeidet med svenske BT, og hadde opparbeidet seg en bra andel av markedet i Norge gjennom mange år. Toyotas oppkjøp av BT var begynnelsen til slutten for dette samarbeidet og for Clarks stilling i Norge. Før Materialhåndtering overtok i fjor, var det en tid temmelig stille omkring merket. Nå er man imidlertid igjen representert over hele landet, og har en sterk og forholdsvis stor organisasjon. Dessuten kjenner AL Maskin folk motvektsmarkedet godt.

Clarks filosofi går ut på å samarbeide med lokale private selskaper i stedet for å opprette egne datterselskaper. Disse selskapene skal være sterke i sitt hjemmemarked. Med en omsetning på rundt 90 millioner kroner i fjor, og resultat før finanskostnader på 3,5, er AL Maskin solid. Firmaet har rundt 40 ansatte. Bjerke kan vise til positive resultater i de siste 12 årene.

Ny generasjon inn

- De produktene som ble introdusert på årets Hannovermesse skal bidra sterkt til å nå målet, sa Bjerke.

Clarks såkalte Gen2 er en helt ny generasjon diesel og elektriske trucker. De kommer i utgangspunktet i vektklasser fra 2 til 7 tonns kapasitet, og dieseltruckene kan leveres enten med hydrostatisk eller hydrodynamisk drift. Blant disse modellene finnes også verdens mest kompakte 7 tonner med massive dekk.

De første seriene er allerede i produksjon, og etter hvert utvider man. Det vil ta rundt fem år før samtlige modeller i produktspekteret er skiftet ut. Dr. Timm understreker at det er vesentlig kortere tid enn forrige gang man skiftet hele spekteret. Den neste serien som blir fornyet, vil være dieseltrucker fra 8 - 20 tonn.

Alle nye modeller produseres i Tyskland i fabrikken som ble anlagt i 1952 i Mühlheim. Her investeres det for tiden store ressurser i utvikling av trucker som holder høy standard, spesielt tenker man ergonomi og sikkerhet for føreren. De truckene som i første omgang er aktuelle for det norske markedet kommer herfra, og vil være komplette med Clarks egne førerkabiner. Designfirmaet Fitch har hatt en sikker hånd i utformingen. På den første serien som er fornyet, er tyngdepunktet lavere enn tidligere, motvekten nyutformet og hele trucken er slankere og lavere.

De tidligere modellene produseres fortsatt, men utelukkende i Korea. De er rimeligere enn sine tyske fettere, og E. Mohn Maskin kommer muligens til å importere også disse modellene. Da har man alternativ til andre billigtrucker i det norske markedet.

I tillegg til egne motvektstrucker, har Clark et nært samarbeid i Tyskland med Sichelschmidt som produserer spesialmaskiner og som importeres til Norge av Materialhåndtering. Gjennom dette samarbeidet har man også fått fram 24 volt AC-motorer til alle elektriske Clarktrucker, noe Timm hevder at Clark er alene om i markedet.

Clark har imidlertid en klar policy om å være uavhengige og eksklusivt ett merke produsent. Det kommer ikke trucker med andre navn produsert under lisens fra Clark, slår Timm fast.

Mange maskiner

Bjerke regner med at det er mer enn 1.000 Clarktrucker ute i markedet. E. Mohn Maskin får ansvaret for salg og service også til tidligere kunder av Clark, og det ettermarkedet er selvsagt interessant. I mange år var Clark godt innarbeidet bl.a. i papirindustrien i Norge. For å sikre tilgang til reservedeler også for tidligere brukere, skal man selge til tidligere kunder og til verksteder som har vært knyttet til de tidligere importørene. AL Maskin og E. Mohn har avdelinger i Stavanger, Trondheim og Tromsø, i tillegg til at man har ansatt en mekaniker for å betjene Vestfold. Alle avdelingene er knyttet opp online til Skedsmo for hurtigere bestilling av deler. Slik internettoppkobling vil man også tilby til BTs avdelinger.

Clark har vært på det norske markedet i mange tiår. Fabrikken produserte verdens første gaffeltruck, allerede i 1917. Den gangen var Clark en amerikansk bedrift. Den fabrikken er nå nedlagt. Konsernet feirer sitt 100 års jubileum neste år, og man håper å finne nye investorer, slik at også den opprinnelige bedriften kan starte produksjon på nytt.

Skal bygge ut

AL Maskin har nok plass å ta av til å huse det nye firmaet og merket på sitt område på Skedsmo. Men man må bygge ut arealet med verksted og kontorbygg. Det skal man i gang med snart, og de 15 målene vil etter hvert bli fullt utnyttet av AL Maskin, E. Mohn Maskin, AL Utleie og AL Maskin Eiendom.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!