Tor Lersbryggen:

Gir seg etter 35 år i truckbransjen

Alf Runar Frydenlund har overtatt stillingen som direktør for truckavdelingen etter Tor Lersbryggen. Dermed har truckbransjens ubestridte nestor og hedersmann gått fra borde.

Henning Ivarson Hannover

Ikke en eneste Nissantruck var stilt ut på Hannovermessen i år, men Tor Lersbryggen var der. Likeledes Alf Runar Frydenlund som nå har overtatt ansvaret for den samlede virksomheten til et av Norges mest populære motvektstruckmerker.

Som nyutdannet økonom med fordypning i markedsføring kom Frydenlund til Nissan Norge AS i 1997, og har hele tiden jobbet mot ettermarkedet for bil. Ved nyttår forlot han salgslederjobben og gikk over til truckavdelingen for å gå i skole.

- Det har vært mye å lære og sette seg inn i. Jeg tror imidlertid det skal gå relativt greit å overta etter Lersbryggen siden han har bygget opp en helprofesjonell avdeling her på huset og etablert et forhandlernett som til grader kjenner sitt marked.

- Det hørtes veldig enkelt ut. Det er vel ikke til å underslå at Lersbryggen også har vært en meget habil selger?

- Det er helt sikkert, og det er et tomrom som vi må forsøke å fylle. Men vi har også sammen besøkt de kundene han har hatt størst personlig kontakt med, og forsøkt å etablere nye personlige relasjoner som kan føres videre.

- Da jeg valgte å satse på Alf Runar, var det rett og slett fordi han kjenner huset, har riktig bakgrunn og ikke minst at han er ung. Han er derfor helt sikkert mer «sulten» enn hva jeg selv har vært den siste tiden, sier Lersbryggen, som legger til at han er overbevist om at dette skal «gå veldig greit». Ikke minst takket være de gode forhandlerne.

- Ja, for du har vel hørt nestoren omtaler disse som Nissanfamilien?, spør vi Frydenlund.

- Det kan du være sikker på, og en av de viktigste funksjonene mine vil være å opprettholde det gode familieforholdet, svarer han med et smil.

- Du er ikke engstelig for at han ikke visste hva en gaffeltruck var før han kom til deg?, spør vi Lersbryggen.

- Over hodet ikke. Han tilegnet seg kunnskapen fort, og vet i hvert fall mye mer om truck nå enn både deg og meg. Det viktigste for en leder er dessuten å holde kursen, og ikke minst korrigere den ved behov. Teknisk kunnskap finnes det nok av hos andre i avdelingen vår - ikke minst hos Roar Heggnes. Hans kunnskaper om Nissans gaffeltrucker er faktisk anerkjent over hele verden.

Drevet sin egen butikk i alle år

Tor Lersbryggen kom inn i truckbransjen i 1967, og i følge ham selv har det vært moro hele tiden. Ikke minst takket være friheten Nissan alltid har gitt ham.

- Jeg har fått lov til å bygge opp virksomheten helt på egen hånd uten at noen har hengt over skulderen på meg. Jeg har i realiteten drevet den som om det var min egen butikk, og det er jeg svært takknemlig for.

Men 1. juni var det definitivt slutt, og Lersbryggen har ingen planer om å noen ny jobb, selv om han bare fyller 65 til høsten. Tvert i mot er han svært glad for at «ungdommen» overtar. Lersbryggen har stått løpet ut, men føler samtidig at enkelte ting sikkert kan fornyes og forbedres. I hvert fall litt...

Nå skal han nyte sitt otium, og kose seg med sin egen familie, den nye terasseleiligeten og ikke minst hytta i Svelvik. Han har alltid elsket å fiske, vet hvor fisken står og har alltid snøret ute. Det har han gjort i næringslivet også.

- Hva med alle trofeene dine da? Alle som har vært innom kontoret ditt vet jo at det er fullspekket med heder fra japanere som har vært mektig imponert over Nissansalget i Norge. Tar du dem med deg, eller skal de fortsatt henge som en synlig motivasjon for fortsatt innsats?

- Nei de skal henge. Jeg er ikke opptatt av slike ting, avslutter Tor Lersbryggen.

Mon tro det, tenker vi, når vi ønsker ham lykke til i sin fremtidige pensjonisttilværelse.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!