23948sdkhjf

Industridagene: Vellykket flytting og gjennomføring

Industridagene:Vellykket flytting og gjennomføringVaremessens flytting til Lillestrøm og årets messe «Industridagene 2002» falt omtrent sammen. Det nye messesenteret fungerte så vidt vi kan skjønne ut...

Industridagene:

Vellykket flytting og gjennomføring

Varemessens flytting til Lillestrøm og årets messe «Industridagene 2002» falt omtrent sammen. Det nye messesenteret fungerte så vidt vi kan skjønne utmerket, med luftige og store områder. Årets messe trakk 12.000 besøkende. For de som var interessert hovedsaklig i lagring og håndtering fantes en del godbiter og en del nyheter.

Christian Ryg og Henning Ivarson

Utstillerne har stort sett vært positive til det nye anlegget, og i følge prosjektleder for Industridagene 2002, Per E. Wessel, har allerede flere utstillere sendt meldinger der det understrekes at messen fungerer bedre enn tidligere. Den trakk 12.000 besøkende, og for de som hovedsaklig var interessert i lagring og håndtering fantes en del godbiter og en del nyheter. På trucksiden var det få verdensnyheter. For den som var i Hannover under vårens stormønstring var det mest reprise, mens andre selv kunne se maskinene som vi rapporterte om i nummer 5. Linde stilte selvsagt ut sin nye dieselserie hos Hesselberg, og Still viste sin nye supervanntette el.truck, som tidligere er vist på fiskerimessen i Trondheim, i tillegg til en rekke andre modeller for innendørs kjøring. Optispeed systemet som ble vist i Hannover var kanskje viktigste nyhet på internsiden.

Mer interessant for hjemlige forhold var endringer og utvidelser i produktspekter, nye agenturer og nyopprettede firmaer. Det fantes også enkelte modellnyheter som ble vist for første gang i Norge. Men mange av importørene hadde sviktet messen. Toyota, Nissan, Komatsu og Clark glimret med sitt fravær, i likhet med tungtruckprodusentene Kalmar og SMV. Likeledes BT på internsiden. Om dette er et tegn på en framtidig utvikling, eller mer tilfeldig, er vanskelig å si. Generelt er stadig flere industribedrifter skeptiske til nytteverdien i forhold til kostnadene ved deltagelse på messer og utstillinger. Vi har hørt det i Hannover og vi hørte det i forbindelse med Industridagene 2002.

Endelig Cat i Norge

Atlet Norge AS har nå fått fullt sortiment innen trucker, etter at man har overtatt agenturet for Caterpillar. For den som er kjent med situasjonen i Sverige er dette ikke uventet, her har Atlet AB vært representanter for Caterpillar i over ett år. Situasjonen i Norge var mer uklar, og det har tatt litt tid. Nå kan Øivin Nordstrøm og hans stab tilby komplett program med motvektstrucker i tillegg til Atlets eget produktprogram.

- Det betyr mye for Atlet Norge at vi nå er totalleverandører av trucker, og kan dekke våre kunders behov for motvektstrucker både innen elektrisk og dieselmaskiner opp til 5,5 tonn for el-trucker og 15 tonn for dieseldrevne trucker. Det er rundt halvparten av totalmarkedet, sier Nordstrøm.

Caterpillar har produsert trucker i mer enn 35 år, og produseres i dag i Almere i Holland. Fabrikken legger vekt på at truckene skal holde samme høye standard som anleggsmaskinene. En driftsstans er like alvorlig for lagerdriften som for entrerprenørvirksomhet. Det gjelder også service og reservedelssiden, som er av meget høy standard. Delelevering over natten er en garantisak for store deler av Europa. Ergonomi er høyt prioritert i dagens produktprogram, med fingertuppkontroll som standard. Eltruckene har et meget enkelt og oversiktlig kontrollpanel som gir de viktigste informasjonene og også har indikatorer for gjenstående driftstid før lading, indikatorer for kullbørsteslitasje, bremsenivå, overoppheting og feildiagnostikk. Dieseltruckene har motorer som oppfyller normen Euro Normer 2001 når det gjelder utslipp og støynivå. Også disse truckene har et såkalt Smart display som gir hurtig og grei oversikt over feil og driftsforhold. Alle truckene skal få skandinavisk hytte.

Mistubishi mer inne

Jæger Truckimport velger å legge større vekt på internmaskiner enn tidligere. Firmaet har et bredt tilbud, som for en stor del er produsert av finske Rocla etter Mitsubishi- og NYK-spesifikasjoner. Ifølge Jægers dynamiske leder Arve Olsen har firmaet vært for passive tidligere på dette markedet. I tiden med Linde i stallen, var det naturlig å konsentrere innendørs aktiviteter om det merket.

Markedet for innendørs maskiner, særlig i sentrale deler av Østlandet er mer enn halvparten av det totale trucksalget, og her ønsker man å være med. På messen viste Jæger både skyvemasttrucker, stablere og mindre maskiner. Skyvemasttrucken er gjennomført vekselstrømdrevet, ikke bare for hovedmotor. Trucken er konstruert for allveis kjøring.

30 års suksessfullt samarbeid

Som tidligere meldt er det i år 30 år siden de første Mitsubishitruckene kom til Norge. Jubileet ble behørig markert på Jægers stand under Industridagene.

I løpet av årene som har gått har Jæger Truckimport AS i Bergen lagt sten på sten, og byttet opp et solid forhandler- og serviceapparat som har resultert i at Mitsubishi innehar en klar andreplass på statistikken over motvektstrucksalget i Norge.

Selv om totalsalget her i landet er lavt i europeisk sammenheng, kan ingen andre land vise til like høy markedsandel. Den er i følge konsernsjef Per Jæger jr. på ca 20%, og over dobbelt så høy i her i landet som det Mitsubishi har for resten av Europa.

Under 30-års markeringen på Jægers stand under Industridagene var derfor Mitsubishi´s regionsjef for Skandinavia, Jan-Joost G. den Baas svært ydmyk for innsatsen i Norge. Han trakk spesielt frem Jægers superselger Snorre Emilsen som alene har solgt over 1.000 maskiner.

Per Jæger jr. takket på sin side for et svært godt samarbeid, og fremhevet at det norske importselskapet hele har fått all nødvendig støtte og backing fra Mitsubishis europeiske hovedkontor

Plukktrucker med ratt

Jungheinrich viste sine nye utgaver av støttebenstrucken ERC og plukktrucken ECE som nå kan leveres med ratt (Jetpilot på Jungheinrichspråket) i stedet for den tradisjonelle styrehendelen. Salget av de nye maskinene er allerede godt i gang, og ASKO Øst har blant annet bestilt et 60-talls ECE til sitt nye lager i Vestby.

Produsenten utstyrer forøvrig nå alle snilene med et patentert støttehjulsoppheng som kalles Pro-Trac-Link. I stedet for faste støttehjul og avfjæret drivhjul, er de to støttehjulene blitt avfjæret ved hjelp av torsjonsstaver og hydraulikk, mens drivhjulet står fast. Dette skal forhindre at støttehjulene hekter seg opp i kanter og karmer ved kjøring over eksempelvis ramper. I tillegg oppnås vesentlig bedre traksjon.

Støttebensstableren ERC har fått bedre stabilitet ved at avfjæringen av maskinens ene støttehjul nå låses avhengig av last og løftehøyde.

På motvektssiden fremhevet Jungheinrich at alle de elektriske modellene nå trenger vesentlig mindre vedlikehold og ettersyn enn tidligere ved at de er nå utstyrt med lamellbremser og AC-motorer.

Nytt styringssystem til Stills smalgangstrucker

Optispeed er navnet på det nye styringssystemet som Stills smalgangstrucker utstyres med og som i følge produsenten skal akselerere all funksjoner maksimalt.

Det er gjennom bruk av moderne CAN-BUS teknologi at maskinen skal være sikret optimale ytelser. Enhver arbeidsfunksjon skal således kunne bli uført raskest mulig, eksempelvis akselerasjon, bremsing, eller en synkron svinggaffelbevegelse samtidig med senking av førerkabinen med last på gaflene.

Som et eksempel trekker Still frem flaggskipet MX 15-3. Denne kombitrucken har en håndteringshastighet som er 30% bedre sammenlignet med tidligere modeller.

Daewoo med eget selskap

Norman Olsen Maskin skiller nå ut truckvirksomheten i eget selskap. Daewoo Truck Norge AS er etablert i Hamar nær sentrum av byen, og her skal man foruten de koranske truckene også ha med Manitou motvektstrucker. De firehjulsdrevne reachtruckene blir fortsatt å finne hos morselskapet å Vøyenenga i Bærum, fordi denne typen maskiner hører mer hjemme sammen med entreprenørmaskiner.

Ny Linde

Selv om Lindes nye 39X dieseldrevne motvektstruck hadde en sentral plass på standen, er det interessant å merke en annen norgespremiere. Det var en lavtløftende stabler, med muligheter for to-palls håndtering. Denne trucken har i et par år vært bygget om hos Milenz i Sverige. Pripps bryggerier ønsket en stabler der føreren har oversikt over pallene mens han kjører. Derfor har den svenske importøren bygget om maskinene og snudd førerplassen. Nå har bryggerigiganten fått gjennomslag for en maskin, bygget opp slik de ønsket den, direkte fra Lindes egen fabrikk.

Moffett for terreng

Materialhåndtering som nå er tilbake utelukkende som leverandør av spesialmaskiner, viste en ny Moffett modell. Den irske produsenten har forlenget hjularmene på sin medbringer truck, og gitt den større hjul med terrengdekk. Dermed er trucken i stand til å kjøre i bratte bakker og utenfor områder med fast dekke. Den har også fått økt kapasitet og større motor. Trucken er konstruert for fireveis kjøring, og bør egne seg for entreprenører, anleggsgartnere og sagbruk, der det er behov for transport av langgods på ujevnt underlag. I likhet med «lillebroren», kan også M2503 fraktes hengende bak på en lastebil.

Materialhåndtering viste dessuten maskiner fra både Sichelschmidt og Irion, fra en liten ledestabler til større fireveis modeller.

Lagerautomater stadig viktigere

Ulike utforminger av lagerautomater ble vist hos flere leverandører. Det er stadig flere brukere som ser fordelen av disse automatene som rommer store mengder smådeler og små høyverdi produkter i lukkede lagre, og som utnytter takhøyden i lokalene. At styringssystemene for automatene også effektiviserer plukkefunksjonen og kan benyttes til styring av hele lageret, gjør sitt.

Lager & Industrisystemer viste Kardex Shuttle XP, som vi kort beskrev i forhåndsomtalen av messen i forrige nummer, og som vi kommer tilbake til i forbindelse med installasjon av det første anlegget hos en industrikunde. Shuttle XP har maksimal utnyttelse av plassen, med forhåndsdefinert lagringshøyde for hvert enkelt brett ut fra brukerens behov. Alle varer høydemåles elektronisk, for å finne den beste lokasjonen. Dette i tillegg til tannremdrift og stor hastighet, skal gjøre maskinen vesentlig mer effektiv.

Effektiv lagerstyring

Hos Arkiv & lager viste man frem det nyeste styringssystemet for Magamat og MegaLift lagerautomater. MegaMaster 3.0 kan i tillegg til å styre maskinene også ta over styringen av konvensjonelle plukklagre og varemottaket. MegaMaster 3.0 kan kommunisere med bedriftens administrative system. Programmet er meget omfattende og kan styre varemottak, plukking i hele lageret, sammenstilling pakking og plassering av varer til uttransport. Det kan også foreta fysisk definisjon av lageret. For arbeidsleder i lageret finnes også funksjoner som gir oversikt over arbeidsmengde, tidsfrister og ulike statistikker som forteller om volumutnyttelse varetelling etc.

Lagerstyringsprogrammet kan også brukes til å kjøre ut etiketter med strekkode i plukkrekkefølgee, eller lokasjonsetiketter av forskjellige typer ved innlagring, plukklister og pakksedler eller avvikslister.

I følge Karl-Erik Gustafsson i Arkiv & lager er dette et meget brukervennlig system som medarbeiderne raskt kan sette seg inn i bruken av. Selv om programmet utfører en lang rekke oppgaver, forlanges ingen store omfattende endringer i eksisterende administrative systemer. Man kan også benytte håndterminaler og scannere for ytterligere kvalitetssikring i innhenting av data i varestrømmen.

For arbeidsleder gir MegaMaster mulighet for en rask oversikt over ordresituasjonen og hvilke ressurser som er tilgjengelig. Dermed kan arbeidsleder beregne hvor mye som kan plukkes innen neste uttransport, og eventuelt foreta omprioriteringer for å overholde leveringstid eller for å få ute en hasteordre utenom køen.

Enda raskere med Twin

Nordverk Norge kunne vise den nyeste utviklingen fra Compact lift, Twin. Produsenten hevder at denne lagerautomaten utfører 50% mer arbeid på samme tid, sammenlignet med tidligere anlegg. Oppfinnelsen er verdenspatentert. Denne maskinen gjør det mulig å plukke flere ordrerader samtidig etter plukklisten. Når operatøren starter på en liste, henter Compact Twin den første bestilte kassetten med ønsket artikkel. Mens plukk fra denne kassetten foregår, henter maskinen neste kassett og plasserer den i venteposisjon på ledig plass i heisen. Så snart første plukk er kvittert, kjøres første kassett tilbake i lagerautomaten og neste kjøres fram direkte fra venteposisjon. Slik fortsetter maskinen å arbeide til plukklisten er ferdig kjørt.

Også Nordverk Norge har styrt materialhåndtering via pc i tilknytning til sine lagerautomater. Systemet man benytter kalles Compact Light/Bas, og inneholder alle funksjoner som kreves for effektiv og sikker plukking. Systemet har mange av de samme muligheter som MegaMaster, og kan kjøre ut statistikker etiketter og pakksedler. Det kan også knyttes opp mot administrative systemer i skreddersydde løsninger.

Automaten kan leveres i ulike modulhøyder opp til 16 meter, og kan enkelt tilpasses hvert enkelt lokale. Med moduloppbygging kan man f.eks. bygge inn flere maskiner med ulik høyde i lokaler med skråtak, eller der store takbjelker gir ulik takhøyde.

Flere nyheter og aktualiteter fra Industridagene følger i neste utgave av bladet (red. anm).

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094