Fyldig rapport fra årets CeMAT:

Mange nyheter, men ingen revolusjon

Årets Cemat ble en spennende rundtur mellom en rekke nye truckmodeller. Samtidig var det siste gang messen skulle arrangeres hvert annet år. Neste messe blir i 2005. Om det innvarsler at arrangørene i de tre store europeiske utstillerbyene innen materialhåndtering er blitt enige om en deling, fikk vi ikke vite.

Christian Ryg og Henning Ivarson Hannover

Det var slett ikke alle som stilte. Blant de mest kjente merkene var imidlertid alle tilstede. Enkelte mindre merker var fraværende, noe som nok reflekterer de stadig økende kostnadene ved store messer.

Imidlertid fant man også merker som har vært fraværende i mange år. Den tidligere storprodusenten Balkancar fantes for eksempel med en rekke motvektstrucker, med langt bedre finish enn hva vi husker fra tidligere. Dessuten var også andre, og for de fleste ukjente produsenter fra Øst-Europa tilstede. Om dette innvarsler nye produsenter av billigtrucker, som tar over etter hvert som asiatiske land, vil vel markedet få se i løpet av få år.

De store tyskerne dominerte truckavdelingen på messen, slik de alltid har gjort. Både satsingen i størrelse, show og nye modeller trakk publikum og viste at Hannover er deres sterkeste satsing på messesiden. Men også svenske produsenter la bredsiden til.

Jungheinrich med rattstyring på plukktruckene

Som ett av de store hjemmemerkene, var Jungheinrich som alltid en av de mest dominerende truckprodusentene på årets CeMAT. Nyhetene var først og fremt å finne på plukktruck og stablersiden.

Den nye generasjonen horisontale plukktrucker heter fortsatt ECE 20, men bortsett fra navnet finnes det få likheter med dagens modeller. Carl-Heinz Breuer fra Jungheinrich Norge fremhever spesielt elektronikken, og ikke minst den nye styringsutformingen som representerer det viktige berøringspunktet mellom menneske og maskin. Plukktrucken kan nå leveres med «Jet-Pilot» - et ratt i stedet for den tradisjonelle styrehendelen. Dette er naturligvis utstyrt med stoppbryter, knapper for hev og senk av gafler, og hastighet/kjøreretning reguleres med tomlene på en av de to vippebryterne. Trucken kan lett kjøres med en hånd, og på bakveggen finnes også hev/ senk-knapper i tillegg til et display for ytelseprogrammering og PIN-kodelås. Til tross for alle nyhetene, opplyser Breuer at de ikke vil bli dyrere enn dagens modell. Faktisk kan den svakere Euroen gjøre sitt til at de kan bli litt rimeligere. ECE 20 er utstyrt med en 2,5 kW AC-motor, hvilket gir den en kjørehastighet på 8,5 km/t med full kapasitet på 2.000 kilo.

Til sammenligning kan vi trekke frem en av Jungheinrichs kuriositeter - i hvert fall sett med norske øyne. Det var en horisontaltransportør beregnet på store lagre, og som kan frakte 3 paller på tilsammen 3.000 kilo i 20 km/t. Men så var da også denne trucken utstyrt med to drivmotorer man vanligvis finner i skyvemasttrucker.

Jungheinrich viste også en helt ny generasjon ledestabler for stående fører. ERC er blitt kortere og smalere, har fått en bedre panoramamast, blitt mye raskere, og hvor servostyring er standard på de største modellene (option på de mindre). Også her finner man et programmeringsdisplay med kodelås, og et nytt og patentert motoroppheng skal gjøre maskinen meget stabil. Avhengig av høyde og vekt gir dette enten behagelig fjæring eller blir helt stivt. ERC kan leveres med kapasiteter på 1.200, 1.500 eller 1.600 kilo, og maks løftehøyde er 5,8 meter.

Forøvrig er motvektsprogrammet utvidet med en AC-modell for deres populære 3-hjuling. EFG-DFac har løftekapasitet fra 1,3 til 2,o tonn, og produsenten hevder at dette er den sterkeste batteridrevne 3-hjulingen på markedet.

Når vi først er inne på motvekt, kan det også nevnes at Jungheinrich har besluttet at alle deres motvektstrucker nå kun skal selges som Jungheinrich. Det betyr at både Steinbock og Boss forsvinner som produktnavn. For Norges del resulterer dette i at AL Maskin har måttet stoppe Boss-salget, og således mistet et populært truckmerke.

Jungheinrich hadde som vanlig bygget opp en rekke reolganger for å kunne demonstrere sitt smalgangsprogram. Fler av disse maskinene har fått finpusset enkelte komponenter, blant annet på elektronikksiden. Jungheinrichs Drive in System (DIS) er også blitt modifisert, hvor blant annet vognen som går inn i dypstablingsreolen er selvforsynt med strøm fra et lite plasskrevende batteri. Det betyr at skyvemasttrucken kan benyttes til annet arbeid mens vognen henter frem en pall.

Still under vann!

Om du ønsker det, kan den nye Still R20 - 15 I kjøre under vann. Den elektrisk drevne 1,5 tonns gaffeltrucken har vekselstrømmotor kombinert med forseglet motordrivverk. Dessuten er alle elektriske kabler vanntett forseglet.

Nå er det vel ikke mange som kommer til å bruke trucken som undervannsfartøy. Men for fiskeindustrien, slakterier og meierier har ekstremt god isolasjon mot fuktighet stor betydning for driftssikkerheten.

Med kraftige vekselstrømmotorer akselerer R20 - 15 I 33% raskere enn likestrømdrevne trucker, og har toppfart på 16 km/t. Det er ytelser som kan sammenlignes med dieseltrucker i samme kapasitetsklasse. I motsetning til dieselmotorer støyer den elektriske truckene langt mindre, og forurenser heller ikke.

Vekselstrømteknologi alene er ikke så interessant, sier sjefen for Still Scandinavia, Gerner Hoppe. Den må kombineres med tette drivverk og vanntette kabelforbindelser for å skape en truck som egner seg overalt i næringsmiddelindustri med fuktig atmosfære, og spesielt for utendørs kjøring i kystklima, understreker han. Still har gjennom mange år lagt stor vekt på beskyttelse mot fuktighet, og nettopp fiskeindustrien langs vår kyst har vært et viktig segment for fabrikken når det gjelder det norske markedet.

Still hadde mer enn undervannstrucken å vise fram på sin stand. To nye høytløftende plukktrucker med et nytt overvåkningssystem som optimerer håndtering og kjøring/løft. Systemet er basert på teknologi fra bilindustrien, og Still hevder at dette er teknologi for framtidige generasjoners interntrucker, fordi systemet overvåker alle funksjoner og bevegelser, og sørger for at truckene opererer innen optimale ytelser til enhver tid. Arbeidsoperasjoner blir utført betraktelig raskere fordi truckene automatisk justerer akselerasjon, nedbremsing, løft og senk til hurtigst mulig nivå. Alle bevegelser skjer helt kontrollert, også om det er flere samtidig, som f.eks. sving inn i en reolgang og løft samtidig.

Still kaller systemet for Optispeed, og regner med å benytte det i stadig flere truckmodeller. På messen viste produsenten høytløftende plukktrucker, MX 13 - 3 / 15 - 3 og plukktruckene EK 11/12.

Toyota med ny skyvemasttruck

Toyota hadde en svært stor stand på Hannovermessen i år, og var blant de største ikke-tyske produsentene. På den mest fremtredende plassen stod en førserieutgave av den nye elektriske 4-hjuls og 80 volts motvektstrucken 7FB MF som vil bli introdusert senere i år. Toyota har hatt stor suksess med dagen 7FB, som blant annet er utstyrt med både AC-drift og produsentens stabilitetssystem SAS.

Toyota Truck Norge har et solid grep på det norske motvektstruckmarkedet. Det skal derfor bli svært spennende å se hva man klarer å gjøre ut av Toyota nye skyvemasttruck 7FBRE. I følge salgsdirektør Jan Høgli skal den imøtekomme alle de mangeartede brukerbehov som finnes rundt om i bedriftene. Skyvemasttrucken - som i utgangspunktet er en BT Reflex M-serie, men modifisert på 300 forskjellige områder - er moduloppbygget og kan således nøyaktig tilpasses alle individuelle bruksområder når det gjelder kombinasjon av chassis, mast og batteri.

Den nye serien har kapasiteter fra 1.200 til 2.500 kg med løftehøyder opp til 10,5 meter for den største modellen. Truckene kan også utrustes slik at de gir en effektiv, pålitelig drift i kjølelager, drive-in reoler og for andre spesialoppgaver.

- I alle tilfelle sikres optimal ytelse, sikkerhet og totaløkonomi av Toyotas Proreach-system, sier Høgli, som forklarer at ordspillet på Proreach; produktivitet, programmerbar ytelse, progresjon innen ergonomi, profitabel investering og profesjonelle valg.

Toyotas nye skyvemasttrucker er utstyrt med kraftige AC-kjøremotorer for å gi topp ytelse, inkludert større hastighet og raskere akselerasjon. Disse gir også effektiv elektronisk nedbremsing av trucken, slik at bremsestrekningen reduseres og arbeidet går raskere. De største modellene har også AC-løftemotorer som standard, noe som gir økt løftehastighet. Disse har også tiltbare gafler som reduserer bevegelsen av lasten i store høyder, og gir føreren en god følelse samtidig som det øker produktiviteten ved stabling og henting av gods i høye reoler.

Brukeren kan programmere truckens ytelser, og som dermed kan skreddersys til de krav brukerne stiller og de arbeidsoppgaver som skal utføres. Det skjer ved hjelp av tre knapper på dashbordet, og inkluderer både maksimal hastighet og akselerasjon, følsomhet for styring og bremsing, og innstilling av automatisk bremsing (når gasspedalen slippes opp).

En elektronisk nøkkel (ekstrautstyr) kan også kobles til systemet. Denne gir brukertilgang og gjør det mulig for arbeidsgiver å låse parametrene. Via denne kan det også legges inn PIN-koder, og dermed begrense bruken av trucken til godkjente personer. Opp til ti forskjellige PIN-koder, med hver sin innstilling når det gjelder ytelse, er mulig. Skulle behovet være enda større, kan antallet utvides til hele 600. Hendelser og aktiviteter slik som kjøretid, løftetid og kollisjoner kan også loggføres for hver PIN-kode.

Førerplassen er i følge Høgli både effektiv og komfortabel, med en typisk lenestolfølelse med en justerbar konsoll som sikrer at styring og spaker er korrekt plassert for hver enkelt bruker. Setet og pedalene kan selvfølgelig også justeres. Den elektroniske 360 graders styringen arbeider progressivt, og gjør skyvemasttrucken lettkjørt.

Også sikkerheten er satt i høysetet, med bl.a. god stabilitet, høydeindikator og mulighet for forvalg av høyde for de største modellene.

- For truckføreren har vi laget en komfortabel, ergonomisk arbeidsplass som gir økt effektivitet ved å redusere både fysiske og mentale belastninger. For økonomiansvarlig som ser etter å få mest mulig igjen for investeringen, eller logistikkansvarlig som søker etter best mulig produktivitet, tilbyr vi forbedret driftseffektivitet for både operatør og truck - sammen med høy driftssikkerhet og reduserte vedlikeholdskostnader, avslutter Jan Høgli.

På standen fant vi også den nye palletrucken Easymover, med typebetegnelsen PP13. Denne ble omtalt hos oss i nummer 2 i år, og er en motorisert jekketralle som kan benyttes nær sagt over alt.

Atlet med nye trucker og simulering

Atlet viste to nye trucker, og sitt nye tredimensjonale lagersimuleringsprogram. Den nye ståstableren til Atlet kommer ikke i produksjon før til høsten. Atlet AB utenfor Göteborg, var blant de første som utviklet denne maskintypen, for 40 år siden. Den trucken som ble vist i Hannover er en idé- eller konsepttruck, men vil med små endringer komme i serieproduksjon. Mens ledestableren dominerer markedet på kontinentet, er ståstableren mer populær i Norden. Små ytre mål kombinert med støtteben, resulterer i en truck som kan arbeide i smale ganger og har kapasitet til å løfte både tungt og høyt med stor stabilitet. Lageret kan dermed utnyttes maksimalt. Atlet mener at ståstableren er et godt, økonomisk alternativ til ledestablere og skyvemasttrucker i mange tilfeller.

Den nye modellen har sterkere drivmotorer og høyere batterikapasitet enn tidligere, helt opp til 2 kW med 24 volt vekselstrøm, og batterikapasitet 600 Ah. Kjørehastighet på 10 km/t og løftehastighet 30 cm/sek. Trucken har 180 graders styring. Løftekapasiteten er opptil 1600 kg til 6,3 m.

Med Atlets velkjente moduloppbygging er alle komponenter lett tilgjengelig for service. Alt kan svinges ut, slik at mekanikeren kommer til.

Kontinuerlig samarbeid mellom fabrikken og kunden har ført til flere nyheter på ergonomisiden. Førerplassen er designet for å gi førere god arbeidsstilling, uavhengig av kroppslengde. Armstøtte og kontrollkonsollen er justerbar også i høyden. Rattet kan enkelt flyttes både i sideretning og høyde. Elektrisk servo er standard for å få lett styring og kjøring på trange områder, og løft/senk er servoassistert og betjent med fingertuppkontroll. Gulvet i førerplassen er gummiopphengt og fjærende for å hindre belastningsskader. Innstegshøyden er bare 23 cm på den nye modellen.

Atlet legger vekt på at føreren i ståstableren er helt beskyttet mot klemskader. Dersom man ønsker det, kan truckens akselerasjon og styrehjulutslag begrenses. Det samme kan hastigheten ved tunge løft eller store løftehøyder.

Atlet har meget lang erfaring innen simulering av lager- og logistikkløsninger. Fabrikken har gjennom mer enn 20 år utviklet sine egne programmer, fram til dagens løsning Atlet Logistics Analyser - ALA 2000 Advanced. I motsetning til generelle simuleringsprogram for vareflyt, er dette et ekte logistikkprogram som tar hånd om hele vareflyten gjennom lager og produksjon. Det arbeider eksakt og hurtig, og når løsningen presenteres får man resultatet i tredimensjonal presentasjon på skjermen.

Det nye programmet simulerer virkeligheten så nær som mulig. Hele flyten gjennom fabrikken simuleres samtidig, og med alle trucker, transportbånd og mekanisk utrustning i drift. Trafikkintensitet i ulike avdelinger vises grafisk og varierer avhengig av belastning i området. Det betyr at man lett og effektivt finner flaskehalser og kan modifisere logistikken for å finne bedre løsninger.

Fordi enhver bedrift har sine spesielle forutsetninger og muligheter, er ALA 2000 Advanced utstyrt med en benchmark fil. I denne kan man bygge opp og finne fram til de optimale forutsetningene for sin bedrift.

Nye dieseltrucker fra Clark

Også hos Clark fantes flere nyheter på årets messe. Den største er nok det forestående importørskiftet i Norge.

To nye egenproduserte serier dieseltrucker i de populære segmentene 2,5 - 3,5 tonn og 4 - 5 tonn, og en 8 - 20 tonns serie produsert i Italia av ZV srl, var de største nyhetene. Dessuten leverer fabrikken i Mülheim nå trehjuls elektriske trucker med vekselstrømmotorer.

- Dynamisk utvikling, og ikke revolusjon, sier Clarks europeiske toppleder Dr. Frithjof Timm om den nye 2,5 - 3,5 tonns modellen. Lettere innsteg, bedre plass for føreren og bedret sikt er blant de viktigste endringene. Clark GEN2 har dessuten nye instrumenter, ikke lenger analoge, men arrangert i en halvsirkel rundt rattstammen med visning på et kontrollpanel.

Truckserien kan leveres med hydrostatdrift eller hydrodynamisk kobling.

4 - 5 tonns modellen er litt lengre enn tidligere (14mm) og har fått større motvekt, og lavere tyngdepunkt. Dessuten er hjulene noe større dimensjon. Alt sammen bidrar i følge produsenten til en mer stabil og behagelig kjøring.

Den nye serien trucker fra 8 - 20 tonns kapasitet er utviklet og produsert for Clark i Italia. For trucker opptil 12 tonns kapasitet leveres de også med hydrostatdrift, mens trucker over dette kun leveres med konverter og girkasse. Clark kaller den nye serien C, og den finnes i 10 ulike kapasiteter. For Clark betyr samarbeidet med ZV at forhandlerne får tilgang til tyngre containertrucker og reachstackere opp til 52 tonns kapasitet.

Det er en dårlig bevart hemmelighet at Clark kommer til å skifte importør i Norge fra sommeren. Den nye importøren blir et større firma, med en bedre mulighet for landsdekkende serviceapparat. Navnet er foreløpig ikke offentliggjort, og verken Clark eller de aktuelle firmaene i Norge ønsker å kommentere saken nærmere.

Hyster lanserer ny skyvemasttruck

Hyster var med på Hannovermessen for første gang, og størst interesse vekket nok en ny serie skyvemasttrucker. R1.4 - 2.5 omfatter 9 modeller, og som betegnelsen tilsier, har de en løftekapasitet fra 1.400 til 2.500 kg, og med løftehøyder opp til 11,4 meter.

Serien er helt nyutviklet, har AC, fly-by-wire-styring, ny mastkonstruksjon og betjening enten med joystick eller spaker. Førerplassen er romslig, med ekstra god plass til bena. Rattstammen er justerbar, og setet tilpasser seg automatisk etter førerens vekt. Et multifunksjonsdisplay gir føreren tilgang til mye informasjon, samtidig som at det kan benyttes til personlig innstilling av ytelser etter egen preferanse, lastetype eller bruksområde. Styrekonsollen har dessuten en sikkerhetsfunksjon med passord, som kontrollerer tilgang, samt høyde- og vektindikator, i tillegg til forhåndsvalg av høyde med minne for lagring av opptil 20 ulike høydenivåer. I følge salgssjef Bent Isaksen i Fortuna Truckservice, vil prisen på skyvemasttruckene til Hyster ligge omtrent midt på treet.

På motvektssiden lanserte Hyster en ny serie fra 8 til 16 tonn med lastsenter kun 600 mm. De er utstyrt med både nytt chassis, motor, og en kraftig automatkasse. Også den BMW-designede førerkabinen er helt ny, og kjennetegnes med svært god sikt.

På uteområdet viste Hyster frem også sine nye tredjegenerasjons reach stackers, med blant annet ny førerkabin og hvor det dessuten er blitt foretatt flere modifiseringer av chassis og andre komponenter.

Nytt Hawkerbatteri

Salgsdirektør Sören Carlsson i Hawker AS viste oss det nye tette, og vedlikeholdsfrie batteriet Evolution. Gjennom BT Norge har Hawker nylig levert 32 slike batterier og 16 ladere til Linjegods AS på Alnabru i Oslo. Evolutionbatteriet krever ikke vannpåfylling gjennom hele levetiden, og har en ladetid på kun åtte timer. Det leveres med en startkontroll, hvorfra man kan ta ut langt flere statistiske og historiske data enn tidligere, og som fremkommer i et vanlig Excel regneark. Batteriene leveres med en garanti på 1.500 sykler.

Elektrisk TCM Acroba

Den største nyheten på TCM-standen var at Acrobamodellen nå kan leveres i elektrisk utførelse. Acroba-E kan leveres med løftekapasiteter på 1.5, 2.0, 2,5 og 3.0 tonn. Det spesielle med modellen er at også forhjulene kan svinge, slik at den også kan benyttes til oppdrag som vanligvis krever en 4-veis-truck. TCM er representert i Norge av NorTruck AS i Larvik.

Flere Daewoonyheter

Daewoo har den siste tiden fornyet mesteparten av sitt produktprogram, og hadde derfor mye nytt å vise frem. Her kan nevnes B20T - en ny elektrisk 3-hjuling i 2-tonns klassen. Den utvider serien av 3-hjulinger som fra før dekker 1,3 til 1,8 tonns segmentet. Tore Bjølverud i Normann Olsen Maskin avdeling Hamar opplyser til Logistikk & Ledelse at Daewoo benytter så mange vestlige underleverandører til denne maskinen, at den nesten kan hevdes å være europeisk.

På el.trucksiden introduserer Daewoo en ny serie 4-hjuls motvektstrucker. B25X har kapasiteter fra 2,2 til 3,0 tonn, og som drives av en 80 volts drivmotor på 15,5 kW. Daewoo kan fortsatt ikke tilby AC på sine elektriske trucker, men i følge Bjølverud vil disse bli introdusert i løpet av et par års tid.

På forbrenningsmotorsiden er 4-hjuls dieseltruckene fra 2,0 til 3,0 tonn blitt modifisert på en rekke områder, og kan blant annet nå leveres med joystick. Propantruckene utstyres nå mer og mer med Mitsubishimotorer, og leveres med 3-veis katalysator som standard. Propantrucker er fortsatt aktuelle i Norge, spesielt for fiskeindustrien i Nord-Norge der kombinasjonen av elektrisitet og saltvann ikke alltid er den beste.

Alle Daewoo´s dieseltrucker leveres i Norge med den anerkjente Tepashytten fra Trysil, og snart vil aktuelle el.-trucker kunne bli levert med samme.

Bjølverud poengterer forøvrig at alle Daewootrucker leveres standard med våte bremser, og fiskeriutførelsene kommer ferdig fra fabrikk der det kun er behov for mindre modifiseringer i Norge.

- Vi kan dessuten nå levere originalmontert sideshift/sprederaggregat fra fabrikk, og dette vil garantert bli en prisbombe, sier Bjølverud som har arbeidet med Daewoo helt siden merket ble introdusert på det norske markedet i 1994. Han legger til at produsenten hadde et svært godt år i fjor, og snart kan være blant verdens ti største produsenter. Forsatt er Asia det viktigste markedet, med USA på andreplass. I Europa er merket på full fremgang, med en foreløpig markedsandel på ca. 5 prosent.

Intelligent papirtruck fra Kalmar

I samarbeid med både kunder og utstyrleverandøren Auramo, har Kalmar utviklet en papirtruck som skal gi korrekt klemmetrykk til enhver tid, samtidig som papirrullene ikke blir skadet. Stefan Johansson, sjefen for utviklingsavdelingen i Kalmar, hevder at automatisering av flere funksjoner, bedre førermiljø og raskere håndtering er mulig. Trucken har betegnelsen DCD 80 har løftekapasitet 5,2 tonn med påmontert Auramoaggregat. Standard løftehøyde er 5,5 meter. Det skulle være tilstrekkelig for de fleste produsenter.

Det er første gangen Kalmar og Auramo har utviklet en komplett pakke for papirhåndtering, der alle systemer er integrerte. Aggregatet åpner seg automatisk, og griper papirrullen med optimalt trykk, uten å klemme så hardt at rullen skades. Rullen må heller ikke gli under løft og transport. Derfor benyttes følere som sjekker at rullen ikke beveger seg, og eventuelt justerer trykket. Ved løfting blir først rullen løftet et lite stykke, før trykket justeres etter vekten på rullen. Det er også mulig å hindre at papirklemaggregatet åpner seg ved et uhell. Samtidig åpner klemmen automatisk når rullen er satt på plass.

Trucken kan automatiseres når det gjelder hastighet og forhåndsvalgte løftehøyder, og dessuten for turtallsøkning når det kreves mer trykk i hydraulikksystemet.

Kalmars nye papirtruck leveres med komplett utrustning, aggregat og datamaskin montert i Spirit Delta hytten. Den er klar til innsats i det øyeblikk kunden får trucken inn på fabrikken. Alt installert utstyr er da testet og det foreligger dokumentasjon på alt utstyr.

Forut for utviklingen av denne trucken foregikk en omfattende studie blant store kunder i papirindustrien, for å finne ut eksakt hva kundene ønsket og hvilken håndtering de hadde. Det viste seg at fra papirproduksjon, via lagre, transport og omlasting i terminaler til den endelige sluttbruker, hender det at en papirrull opptil 20 ganger. Det innbærer ofte raske transporter over korte tidsperioder. Ruller veier opptil rundt 5 tonn, har en diameter på 1800 mm og høyde på over 3000 mm. Hver gang en rull løftes, er det muligheter for skader som gjør at rullen ikke kan brukes i rotasjonspresser, med høye ekstra kostnader og merarbeid som følge.

Kalmars nye tunge truck for papirindustrien, er eksempel på nært samarbeid mellom truckprodusent, utstyrprodusent og brukeren, for å komme fram til den best mulige håndteringsmaskinen. Alle systemer er integrert.

Svetruck satser i USA

Svetruck fikk ros av den svenske ambassadøren i Tyskland for sin hjemmekoselige stand med både svenska flaggan, rødmalt stuga, och snygga flickor. Den hadde også plass til en miljøoptimalisert 26,5-tonner som det skal leveres to stykker av til Nexans i Tyskland. Ingen revolusjonerende nyheter på Svetruck heller, men enkelte justeringer er det selvfølgelig blitt det siste året. Det gjelder blant annet på drivlinjen. Volvo er standard, men maskinene kan også leveres med motorer fra både Cummins og Scania. På akselsiden erstattes Arvin nå av Meritor.

Svetruck har for alvor gått inn i USA, og har stor tro på suksess her. Som kjent kjøpte Svetruck for et par år siden Kaldnes. Produksjonen i Norge er forlengst lagt ned, og de siste truckene ble bygget hos Svetruck i Sverige. Nå er det helt slutt, og Svetruck sitter i praksis igjen med rettighetene til varemerket. Kaldnes Americas Inc i Ohio solgte imidlertid godt i USA, og dette selskapet har nå skiftet navn til Svetruck Americas Inc.

I Norge gjør Svetruck det fortsatt godt, spesielt gjelder dette maskiner over 15 tonn. Gunnar Erichsen legger imidlertid ikke skjul på at det går vesentlig tyngre med de mindre maskinene.

SMV med fokus på Spectra

Det var ikke mange som ga Olle Österlund høye odds da han og flere kollegaer i 1994 sa opp sine trygge jobber i Kalmar og i stedet skulle forsøke å blåse liv i Silverdalens Mekaniska Verkstad. Så feil kunne man ta. Åtte år senere har SMV Lifttrucks AB produsert over 1.000 maskiner, og Österlund kan stolt fortelle at de er markedsleder på reach stackers i Sverige. Merket er nå representert i 50 land, og her i landet har AL Maskin solgt en rekke SMV-maskiner de siste årene.

Årsproduksjonen fra den kraftig utvidede fabrikken i Markaryd ligger på ca 200 maskiner i året. Halvparten av disse er trucker mellom 10 og 16 tonn, mens trucker fra 18 til 53 tonn og reach stackers står for omlag 25% hver. På messen hadde SMV valgt å vise frem sin Spectamodell. Den har masten montert bak forakselen, som i følge Österlund bidrar til en jevnere vektfordeling slik at maskinen fremstår som svært stabil. Spectra kan leveres i en rekke vektklasser, og selv om de koster noe mer enn en tradisjonell motvekt, har de fått mange brukere. Maskintypen er også solgt i Norge.

Logitrans med nye håndstablere

Logitrans viste frem sine nye Logiflex håndstablertype som kan leveres med både manuelt og elektrisk løft. I følge Tore Kay Landbø har de nye stablerne med løftehøyder fra 920 til 3.600 mm både fått ny design og flere tekniske nyheter.

- Den manuelle er blant annet den eneste på markedet med tvangsstyring som sikrer at maskinen umiddelbart styrer den veien du drar trekkhåndtaket i. Dette er gjort mulig ved at sylinder og pumpe er skilt, forklarer Landbø, som legger til at de også er blitt utstyrt med ny beskyttelse på hjulene, og fått nytt håndbrekk. De elektriske modellene har innebygd lader, og i tillegg et eget ladeuttak for mobiltelefon, scanner, arbeidslys m.m. Logitrans har også introdusert en ny type bredbensstabler med et fleksibelt bensystem som også kan monteres på gamle maskiner. Dermed har Logitrans nå bare to typer som inkluderer de 12 breddene man hadde tidligere. Den danske produsenten viste også frem et nytt og patentert gaffelfeste for hurtigskift.

Kardex og Schäfer med nye lagerautomater

CeMAT er lagt mer enn bare trucker, og hallene som rommet utstyr for bl.a. interntransport, lagerinnredninger og lagerautomatisering inneholdt en rekke mindre og større nyheter. Vi konsentrerte oss bokstavelig talt om et par av de største, og så nærmere på de nye heisautomatene til SSI Schäfer og Kardex. De to produsentene har et nært samarbeid, og fylte da også en hel hall alene. Begge merkene er representert i Norge av Lager & Industrisystemer AS (LIS) i Oslo.

Salgssjef Eirik Toft trekker oss umiddelbart bort til Schäfers nye heisautomat som beveger seg både horisontalt og vertikalt og hvor operatøren således betjener flere tårn fra en og samme åpning. Den opererer med en vertikalhastighet på hele 1,5 meter pr. sekund og 1 meter pr. sekund horisontalt.

- Det er en mellomting av en miniload og en automat. Det som er viktig i en automat er plukktiden, og denne vil avgjøre hvor mange tårn én og samme åpning skal betjene. En produksjonsbedrift vil eksempelvis kanskje klare seg med en luke på fire tårn som her. Jeg betrakter den som et supplement til vanlige automater, og som en erstatning for miniload i enkelte sammenhenger, sier Toft.

Blant andre nyheter fra SSI Schäfer trekker daglig leder Hartmut Dammeyer i LIS frem et nytt styringssystem for mobile reoler på fryselagre.

- Nå kan det store el.skapet plasseres i et teknisk rom, og kun ha et lite panel sentralt plassert. Ved hjelp av dette kan hele anlegget styres med nattstillinger, gangåpninger, lys i rommet, og enkelt finne ut hvor forstyrrelser oppstår. Siden alle styringsfunksjonene er svært lett tilgjengelig blir det langt mer brukervennlig, sier Dammeyer.

Kardex innfører nå heisautomater som er drevet med tannrem. I praksis betyr det at blir svært stillegående. Ekstra stillegående blir den ved at åpningen hos operatøren blir stengt under drift av en rullegardin.

Det er også blitt enklere å skreddersy plasseringen av brettene, da Kardexautomatene nå blir utstyrt med faste briketter for hver 50 mm. Siden brettet har to slider, kan de derfor justeres for hver 25 mm. Det er også nå mulig å få brettene ut i alle posisjoner - også nedover hvis man ønsker å ha en større åpning. I følge Toft er dette en kjempefordel da det gir muligheter til å få ut flere brett samtidig. Sikkerhetslistene er også plassert annerledes for å tilfredsstille nye normer. Dette gjør maskinen langt sikrere, og forhindrer klemfare.

LIS tilbyr egen programvare for automatene, og som også benyttes til å styre resten av lageret som et komplett Warehouse Management System med håndterminaler og det hele. Da kommer spørsmålet om enveiskommunikasjon fra ERP-systemet og ned, eller 2-veis. I følge Toft takles begge deler greit, enten via filoverføring eller en database til databasekommunikasjon.

LIS er i kraftig vekst, noe Dammeyer mener først og fremst skyldes at selskapet har blitt langt bedre kjent den siste tiden.

- Vi har gjennomført mange store prosjekter, og fått gode referanser. Vi har blant annet nylig overlevert et mobilt anlegg til fryselager på 3.500 pallplasser, og alt fungerte fra første stund, opplyser han.

Se også egne artikler vedrørende;

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!