Mitsubishi:

Kompakt, billig og stabil 3-hjuling

Mitsubishis nye serie av 3-hjuls elektriske motvektstrucker har en så smal ramme og kompakte dimensjoner forøvrig at de nesten kan konkurrere med innendørsmaskiner hva gjelder plassbehov. Den nye RT-serien skal derfor være ideell for bruk i særlig trange områder som smale kjøreganger, dypstablingsreoler, blokkstabling og lasting/lossing av containere og andre lastbærere.

Målgruppen er i følge direktør Arve Olsen i Jæger Truckimport AS brukere med lett til middels tungt arbeid, og der plassforhold og kostnader er kritiske faktorer. Han hevder de nye maskinene både har høyere ytelse, ergonomi og produktivitet enn hva som er vanlig på trucker i denne størrelsen. De nye 24 volts modellene er bakhjulsdrevne, og har løftekapasitet fra 1 til 1.5 tonn.

- Hensikten med den nye modellserien er å kombinere førsteklasses stabilitet og høy løftekapasitet med god manøvreringsevne og komfortabel kjøring, sier Olsen, som poengterer at de små kompakte modellene har fast akselavstand.

- Mange konkurrenter i dette segmentet bruker fortsatt akselavstand som forlenges. Det kan gjøre at trucken føles ustabil under bremsing og ved masttilt. Den konstruksjonen gjør også at trucken er ved sitt lengste og dermed også minst manøvrerbare under kjøring. I motsetning gir konstruksjon med fast akselavstand bedre stabilitet og sikrer myk kjøring. Truckene har to tiltsylindre, og derved sikres balanserte og nøyaktige mastbevegelser. Fordi de er montert høyt oppe på trucken, er de også bedre beskyttet mot mulig skade, fortsetter truckdirektøren i Bergen.

God førerkomfort

I følge Jæger Truckimport er det blitt lagt ekstra vekt på å gjøre førerplassen best mulig. RT-serien har lavt stigtrinn, og et godt plassert påstigningshåndtak skal gi enkel på- og avstigning. Både rattstamme og setet er fullt justerbart, og de letthåndterlige hydraulikkspakene er plassert like til høyre for føreren slik at det blir minst mulig anstrengelse. Et lettavlest display informerer om timebruk og batterilading, og støynivået på trucken skal være lavt og behagelig.

Programmerbar ytelse

Elektronikken gjør det mulig å programmerbare både kjøre- og løfteytelse, og dermed tilpasse trucken etter arbeidsforholdene på stedet.

- Separat uavhengig motor sammenholder kjørehastighet og akselerasjon til forholdene, og i tillegg benytter Mitsubishi Mosfet transistorstyrte motorer i stedet for tradisjonell elektronikk med retningskontaktorer som klaprer og har lett for feil, hevder Olsen, som legger til at denne teknologi også gir tilleggsfordelen med strømgjenvinnende bremsing. Resultatet er lengre kjøretid mellom hver lading, mer utført arbeid pr. lading og utvidet levetid på bremsekomponentene. Viktig er det også at nøkkelkomponenter er aktivt beskyttet mot misbruk som igjen forlenger truckens levetid. Likeledes diagnosesystemet som er enkelt å bruke, og som øker hurtigheten på service og bidrar til høyere produktivitet.

Den nye RT-serien ble introdusert i Norge på fiskerimessen i Trondheim, og er allerede i ordinært salg.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!