Atlet lanserer ny Ergo sittestabler:

Forener høy førerkomfort og god lagerøkonomi

Atlet tilbyr nå markedet enda en ergonomisk sittestabler for bekvem og frekvent transport av materialer og pallegods. Det er en helt ny og sterkere truck med programmerbar yteevne som forbedrer lasteeffektivitet, komfort og sikkerhet.

Atlets sittestabler baserer seg på sin forgjenger ståstableren - som den svenske produsenten introduserte i 1961. Den gang var det tanken om en truck som kunne forene lagerøkonomi og håndteringseffektivitet som stod sentralt i utviklingsarbeidet. Ståstableren ble konstruert for at lageret skulle kunne slankes med håndteringsganger ned til 2 meter og en maksimal reolhøyde på 6 meter.

Ergo sittestabler finnes i ulike modeller, hvor samtlige har kompakte mål og som derfor har smalere arbeidsbredde skyvemasttrucken. Gangbreddebehovet er ikke mer enn 2,4 meter. Løftehøyden er 6,3 meter for 1.600 kilos maskiner og 5,4 meter for 2.000 kg. Løftehastigheten er 0,3 meter/sek, som ifølge produsenten er meget raskt.

Atlet anbefaler en sittestabler når transportstrekningen er opp til ca 100 meter og kjøretiden er opp mot 5 timer pr dag. I andre tilfeller bør man overveie en skyvemasttruck. En slik truck koster allikevel mer i innkjøp og håndteringsutfallet er ofte det samme.

Raskere og mer effektiv håndtering

Atlet hevder at den nye sittestablerens økte ytelse forenkler kjøring og lasting, og som dermed forbedrer lagerøkonomien med raskere og mer effektiv håndtering. Samtidig gjør den ergonomiske utviklingen at føreren slipper å innta feil stilling, med mindre slitasje og skader.

Atlets sittestabler inneholder også forbedringer for føreren med justerbar stol, miniratt med flytende armstøtte for avlastning, justerbar armstøtte for avlastning av venstrearmen og korte elektriske spaker for manøvrering som standard.

Overvåkende sikkerhetssystem

Førersikkerheten er godt utviklet som i alle Atlets trucker med valgmuligheter ut i fra førerens erfaring med personlig PIN-kode, innebygd varslingssystem i displayet og S3-systemet som reduserer farten ved høye løft og ved risikofylt manøvrering. Systemet har progressiv styring, noe som innebærer at styringen blir mindre følsom ved høyere hastigheter.

Teknikken skal være tilpasset både én- og toskiftskjøring. Trucken har AC-drift med kraftige motorer med lang levetid og lave vedlikeholdskostnader. En automatisk kontroller sjekker truckens status, og skal gjøre det lettere å gjennomføre service til rett tid.

 --------

Nytt simuleringsprogram

Med Atlets nye simuleringsprogram ALA 2000 Advanced har man ifølge den svenske truckprodusenten kommet så nær virkelig drift som mulig. Hele flyten simuleres samtidig - i sanntid, og med samtlige trucker, transportbånd og andre mekaniske hjelpemidler i drift.

Atlet har lang erfaring i logistikksimulering, og har suksessivt utviklet sitt eget simuleringsprogram Atlet Logistikk Analyse. Den simulerte flyten presenteres på skjermen i 3D og farger, der man kan zoome seg inn på ulike håndteringsområder og ordreavsnitt.

ALA 2000 Advanced hevdes å gi en helt ny dimensjon til simulert drift og analyse. Trafikkintensiteten vises grafisk i flerfargede avsnitt avhengig av belastningen. Det betyr at man lett og effektivt kan bearbeide «flaskehalser».

Ved at logistikkprogrammet har en samlende ordregenerator - en administrativ fil, skjer simuleringen i hele driftområdet samtidig.

ALA 2000 Advanced utstyrt med en Benchmarkfil. Her bygger man suksessivt fram forutsetningene for den optimale driften. Ordre- og flytspesifikasjon, lagerdimensjonering, layout, truck- og personalressurs, håndteringsmetoder, arbeidssykler etc.

Som mål for sammenligning av benchmarks bruker man egne logistikkostnader, dvs kroner og ører for lager- og håndteringen.

Det finnes mange program for flytsimulering på markedet, men ALA 2000 Advanced er i følge Atlet det eneste som først og fremst er beregnet på materialflyt og dimensjonering av lager- og produksjonsanlegg. Det skal gjøre programmet enkelt og raskt å arbeide med. Både for den som kjører programmet og for prosjektgrupper som vil se raske og adekvate analyser. En mengde simuleringer kan gjøres på kort tid, med statistikk og grafiske bilder.

ALA 2000 Advanced koster 8000 kroner, mens den noe enklere og oppgraderte programvarianten ALA 2000 Basic koster halvparten.

 www.atlet.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!