Ny Hysterimportør setter seg ambisiøst mål:

Skal ha 15 prosent om 5 år!

- Vi er godt i gang, selv om vi startet først i sommer og enda ikke har hele salgsappparatet og reservedelsavdelingen klar. Målet vårt er klart og ambisiøst, 15% markedsandel om fem år. Allerede nå har vi forespørsler kun ut fra annonsering, uten at vi har kontaktet kundene, sier daglig leder Bjørn V. Rasmussen i VB Trucks Norge som nå representerer Hyster trucker her i landet.

Christian Ryg

Sammen med salgssjef Bent Isaksen - en gammel kollega fra tiden i H. Astrup & Co - leder Bjørn V. Rasmussen den nye Hystervirksomheten her i landet. VB Trucks Norge er et selvstendig selskap, heleid av VB Trucks ApS som en av de største importørene i Danmark. Ambisjonene er det ingen ting i veien med, og de to regner med et normalmarked neste år, dvs mellom 2.500 og 2.800 enheter totalt. Men det er først i løpet av de neste fem årene man tar sikte på å komme opp blant de større importørene.

- En stor fordel vi har, er at vi kan trekke på VB Trucks store bruktpark på 450 trucker i snitt. Dersom en kunde er interessert, er det faktisk mulig med en overnatten leveranse til våre lokaler litt nord for Skedsmo langs gamle Trondheimsveien, sier Rasmussen.

Etter en intens og langvarig vurdering hos Vectura, vant VB Trucks Norge en ordre på skyvemasttrucker og sittestablere i konkurranse med merker som er konsentrert utelukkende i dette segmentet. Det føler Rasmussen er en fjær i hatten for Hyster og firmaet. Fordi truckene var første valg hos førerne hos Vectura og fordi førerkomfort var et av kriteriene de kom best ut på. En annen viktig egenskap er i følge Rasmussen en uvanlig stiv mastekonstruksjon hos skyvemasttrucken, som gjør håndtering av tunge paller i høyden enklere og sikrere.

Totalleverandør

Hyster har en stor konkurransefordel i følge Rasmussen. Produsenten er en av få som kan kalle seg totalleverandør.

- Hele spekteret fra jekketraller til tunge containertrucker og reachstackere finnes i produktspekteret. Det betyr at kunden forholder seg til en forhandler og ett merke, uansett behov. Dessuten er flere produkter nylig lansert, bl.a. skyvemasttruckene som kom på Hannovermessen i fjor. Det samme gjelder nye motvektstrucker i storsegmentet 2 - 3 tonns kapasitet. Det gamle litt «sidrompede» imaget som Hyster slet med i en del år i konkurransen med både europeiske og japanske produsenter er helt borte.

Hyster produserer i dag i Italia, Holland, Skottland og Irland i Europa. All levering av trucker til Norge går direkte fra fabrikk og til VB Trucks Norge.

- Tanken var opprinnelig at truckene skulle klargjøres i Danmark og sendes opp hit. De lokalene vi flyttet inn i var imidlertid så store at våre danske eiere mente at vi måtte kunne stå for klargjøringen her i landet. Det er vi glade for at vi har fått til. Etter hvert vil vi også få bedre plass til utstillingsrom for nye og brukte maskiner, og et reservedelslager for masterparts. For alle andre deler, sender vi og samarbeidspartnere i Norge bestillingene rett til hovedlageret i Holland. Så sant bestillingene er sendt før arbeidsdagens slutt, vil delen komme til oss, og i mange tilfelle kunden, dagen etter. Som regel kan vi faktisk levere reservedelene like raskt fra Nijmegen som om vi hadde eget lager. Vi sparer penger og areal, og kundene er sikret toppservice.

Bygger organisasjon

I første omgang skal VB Trucks Norge få en reservedelssjef og en selger til i sine lokaler. Dessuten har firmaet samarbeid med et serviceverksted i Elverum, bemannet med tidligere Fortunaansatte, som kjenner truckmerket fra mange år tilbake. I Bergen og Stavanger er man i ferd med å få samarbeidspartnere som skal representere Hyster i disse områdene. Det er litt usikkert hva som skal skje i Østfold foreløpig, men i Buskerud samarbeider man med Truckspesialisten, som kan dekke mesteparten av denne regionen. Dermed er mye gjort på Østlandet og sørlige delen av Vestlandet.

- Vi tar et steg av gangen. I første omgang må vi nå aktivt og sterkt ut til kundene med salgsstaben og konkurrere om ordres. Allerede har vi som sagt klart å vise at vi kan konkurrere med de største på internmarkedet. Vi har dessuten en intensjonsavtale med Norske Skog, der vi er valgt som en av de foretrukne leverandørene. Det betyr mye for oss i markedet for tømmerhåndtering og trelast, sier Rasmussen som opplyser at selskapet også har fått flere forespørsler innen det tunge segmentet fra 12 tonn og oppover. Han har dermed god tro på at Hyster kan konkurrere med de tunge svenskene i dette segmentet, ikke bare på pris, men også på kvalitet.

Allerede den første litt større ordren og det faktum at en storbruker av tyngre trucker som Norske Skog har valgt ut Hyster som et av de foretrukne merkene, viser at truckene har mye å by brukerne, og at organisasjonen overbeviser profesjonelle brukere.

 www.hyster.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!