23948sdkhjf

Mye nytt fra Jungheinrich: Stor interesse for ny flerveis reachtruck

Mye nytt fra Jungheinrich:Stor interesse for ny flerveis reachtruckPå tampen av fjoråret strømmet de nye modellene inn hos Jungheinrich Norge AS. Enkelte modeller var allerede bestilt før de hadde ank...

Mye nytt fra Jungheinrich:

Stor interesse for ny flerveis reachtruck

På tampen av fjoråret strømmet de nye modellene inn hos Jungheinrich Norge AS. Enkelte modeller var allerede bestilt før de hadde ankommet landet. Ekstra stor forhåndsinteresse var knyttet rundt den nye reachtrucken Retrak ETV Q 20/25 som kan kjøre i alle retninger, og blant annet kjøres på skrå i gangene med langgods.

Christian Ryg

Samtidig med at Jungheinrich nå konsentrerer all aktivitet om nye modellserier, forsvinner også navnene Lancer Boss og Boss fra markedet - ikke bare i Norge, men over hele verden. Nå er alt Jungheinrich. Hovedsetet i Hamburg skal produsere standard elektriske modeller. Moosburg der tidligere Steinbock holdt til, skal stå for elektriske motvektstrucker og smalgangstrucker, mens Leighton Buzzard fabrikken som var Lancer Boss hjemsted, fortsetter å produsere diesel og propan motvektstrucker. Her har imidlertid Jungheinrich valgt å konsentrere seg om modeller opp til 10 tonn, og har kuttet ut tyngre trucker.

Totalt regner konsernet med en produksjon på over 70.000 enheter i løpet av 2003, med en omsetning på 1,8 mrd euro. Det betyr at konsernet fortsatt rangerer blant de aller største i verden.

Flerveis reach

Retrak ETV Q 20/25 er en ny reachtruck som kan kjøre i alle retninger. Det betyr at den er smidigere og lettere å komme fram med. Samtidig er den utstyrt med vekselstrømmotor, med alle de fordelene det innebærer. Jungheinrich har selv utviklet og produserer sine motorer. Fabrikanten mener at man dermed har lang erfaring og har kunnet plukke alle barnesykdommer ut av motorene. Jungheinrich har dessuten i en årrekke hatt egenutviklet elektronikk. Til sammen sørger dette for lavt strømforbruk i forhold til ytelse.

Alle tre hjulene er individuelt styrte, slik at maskinen tar mindre plass ved sving. Trucken kan kjøres med langt gods på skrå i gangene, en finesse den er alene om, i følge Carl Heinz Breuer i Jungheinrich Norge, som betrakter den nye trucken som den reneste hightech bomben. Den har også demping av masten for skånsom lasthåndtering, og et patentert strømgjenvinningssystem ved sentring av last.

Alle kjøreprogrammer programmeres med touchbrytere på et display foran føreren, og hydraulikkfunksjonene betjenes med Jungheinrichs énhånds Multipilot.

Kort ledetruck

For bruk på lasteplan og ramper, har Jungheinrich tatt fram en ekstremt kort ledetruck som kun har 48 cm «motorkasse». Det finnes kun ett annet merke med tilsvarende mål. Også denne ledetrucken er utstyrt med vekselstrøm motor og har dessuten autobrems. ELE 16 - 18 - 20 er betegnelsen på serien.

Kompakt 3-hjuling

En ny og kompakt trehjuls motvektstruck er også kommet til Norge. EFG DH 10 - 15 har kapasitet mellom ett og halvannet tonn, bakhjulsdrift og er under en meter bred (smalest i klassen). Den har fått 40% lengre driftstid i forhold til tidligere modell.

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109