Truckmarkedet:

Nye smalgangstrucker fra Jungheinrich

I forrige utgave av bladet presenterte vi flere produktnyheter fra Jungheinrich. Merket har alltid hatt en sterk posisjon innen smalgangsmarkedet. Forventingene til to nye smalgangstrucker hvor fører blir sittende er derfor høye.

De to nye modellene har ifølge Jungheinrich Norge helt unike driftsprinsipper som er rettet mot hver til sin spesielle nisje.

ETX-125 ac og ETX-150 ac skal være den mest effektive høyytelsesmaskinen som noen gang har vært presentert i produsentens mangeårige historie. I vektklassen 1.250 kg hhv. 1.500 kg presenteres disse maskinene i moderne design og nytenkning hva ergonomi angår. At maskinene er utstyrt med børsteløse vekselstrømsmotorer må betraktes som en selvfølgelighet. Maskinene kan oppnå en løftehøyde opp til 13 meter, og leveres standard med høydeforvalg, såvel som inn- og utstablingsautomatikk og overvåkingskamera. Viktige momenter i tillegg til hurtigheten er sikkerheten under inn- og utstabling i store høyder.

Førerplassmodulen er preget av nytenkning og fokusering på truckførers utfordring i å kunne følge truckens høye effektivitet. Hele modulenheten er automatisk svingbar i begge retninger for å unngå vridninger i ryggen når alle operasjoner må utføres i ekstremt smale ganger. Under snuoperasjonen følger setet, dashbordet, armstøtte og fotpedaler synkront med. Setet har bilkomfort og kan individuelt innstilles i forhold til kroppsstørrelse og avstandsreguleres til betjeningsorganene. Et stort display er kjernen for all informasjon for truckfører og servicediagnose. Sistnevnte kan også sendes via modem til sentrale enheter i serviceorganisasjonen.

Tross de kompakte byggemålene er trucken utstyrt med en stor energipakke som består av stort batteri og et

patentert energitilbakevinningssystem ved senk av lasten. I tillegg har trucken den tidligere kjente generatoriske nedbremsingen.

Maskinen vil være godt egnet til bruk på store lagerenheter med helpallhåndtering og muligens rask turnover. Jungheinrich mener ETX vil være et alternativ til kranlagre takket være sin fleksibilitet og egenskapen til å kunne kjøre uhindret på hele lagerarealet. Sistnevnte binder heller ikke maskinen til faste overleveringsstasjoner og rullebaner. Maskinen leveres også for bruk uten styreskinner, det vil si med induktiv styring i gulvet.

Lillebror med løftehøyde på 7 meter

Jungheinrichs andre nye smalgangstruck EFX-100 og EFX-125 (bildet) kan anses som lillebroren til ETX. Denne maskinen er utformet etter et helt annet prinsipp, hvor motvektstruckens fordeler med sittestilling i kjøreretningen og fri sikt fremover tas i bruk. Grunnideen er ikke bare å skyve aggregatet fra venstre til høyre side, men la masten følge med. Dette gir svært gode siktforhold uhindret av mastprofiler, sylindre, slanger og selve skyveaggregatet.

Som modellbenevnelsen tilsier, har EFX løftekapasitet på henholdsvis 1.000 og 1.250 kilo, med en løftehøyde på 7 meter. Også her finner man ac-motorer, energitilbakevinning ved senk av masten, generatorisk bremsing og en førerplassmodul som har mange elementer felles med ETX.

- De gode siktforholdene vil kunne utnyttes på mindre lagerområder hvor også en del horisontaltransport inngår i arbeidsoppgavene. Historien viser også at maskinen blir brukt på lagre som tidligere ble betjent av motvekts- eller skyvemasttrucker, og hvor plassmangel krever en fortetning. Med en gangbredde på kun 1.740 mm kan dette gi stort inntjeningspotensiale. Ved planlegging av nye lagre kan et innsparingspotensiale på 30% hhv. 50% i forhold til skyvemast- hhv. motvektstrucksdrift bli meget attraktivt, også med henblikk på gunstige investeringssummer, mener Carl H. Breuer i Jungheinrich Norge.

Dersom helpallhåndtering skal kombineres med plukking, vil en driftsanalyse avgjøre om separate plukktrucker skal brukes, eller om en av produsentens mange smalgangskombitrucker skal tas i bruk. Som kjent opereres kombitrucker mens føreren følger med lasten opp i høyden.

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!