BT:

Komplett Cargoserie med AC-teknologi

Gjennom lanseringen av en ny serie 3- og 4-hjulinger fra 1,2 til 2 tonn, er hele BT Cargorangen av elektriske motvektstrucker trucker utstyrt med AC teknologi.

BT Cargo kom på markedet i 2001 etter at den svenske truckprodusenten avviklet sin lange samarbeidsavtale med Clark og i stedet kjøpte italienske Cesab Carelli Elevatori S.p.A. Modellene fra 2,5 til 5 tonns løftekapasitet har et års tid vært tilgjengelig med AC, og nå følger altså de mindre 1,2 til 2-tonsn modellene etter.

I følge Product Support Finn R Bergmann i BT Norge AS medfører AC-teknologien at truckene får større tilpasningsmuligheter - med bedre akselerasjon, bremsing og retningskontroll.

- Bedre kontroll med dreiemomentet utnyttes med en «krypfunksjon» som letter manøvreringen, noe som er nyttig på ramper og andre hellende flater, sier Bergmann, og legger til at vedlikeholdsbehovet for en AC-maskin er betydelig lavere enn for tilsvarende med DC ettersom det ikke benyttes karbonbørster og kontaktorer blir servicekostnadene for en AC-maskin lavere.

CAN-busteknologien reduserer også antall kabler og forbedrer utvekslingen av data mellom de forskjellige elektriske komponentene. Oljebadbremsene krever minimalt med vedlikehold (noe som reduserer servicekostnadene med opptil 35%) og gir kontrollerbar, gradvis nedbremsing.

Minispaker eller joystick

På AC-modellene kan man velge om truckføreren vil styre hydraulikken via minispaker med fingertuppene, eller via to minijoysticker. Dette gir ifølge BT full kontroll med minimal anstrengelse for føreren. Retningsvalg betjenes også fra armlenet, i tillegg til hornet for maksimal sikkerhet og ergonomi.

CBE T & F AC-modellene kan også programmeres til forskjellige bruksområder. Tre valgbare program med individuelle innstillinger for truckens betjening og funksjoner er tilgjengelig; L (lav), H (høy) og P (programmerbar) velges via kontrollpanelets display. L-programmet begrenser maks hastighet, mens H tillater full hastighet. I P-modus velges en forhåndsdefinert maksimumshastighet som ligger mellom L og H. I tillegg har CBE-modellene en funksjon for kryphastighet som reduserer maksimumshastigheten i alle programmer.

En annen nyttig funksjon er en batteriindikator som overvåker batterikapasiteten, slik at når batteriet kommer ned i 20% kapasitet, blir løftefunksjonen redusert for å beskytte batteriet mot dyputladning.

www.bt-norge.com 

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!