Toyotas nye elektriske 3-hjulinger:

Skreddersydd for kravstore europeere

Toyota introduserer nå en helt ny serie med 3-hjuls elektriske motvektstrucker. 7FBEF-serien kjennetegnes med avansert egenutviklet AC-teknologi, høyt sikkerhetsnivå, løftekapasitet opp til 2 tonn, og en ergonomisk og effektiv førerplass skreddersydd etter strenge europeiske brukerkrav. Legger man til denhøye kvaliteten som kjennetegner Toyotaproduktene, burde alt ligge til rette for like stor suksess som det produsenten har hatt med dagens 3-hjulinger. I Norge har de hatt en historisk jevn markedsandel på rundt 40 prosent de siste 10 årene.

De nye truckene leveres med løftekapasitet på 1.5, 1.6, 1.8 eller 2.0 tonn. Dagens serie stopper på 1.75 tonn, og den økte kapasiteten vil kunne bidra til å gi 3-hjulingene nye bruksområder. De skal produseres på Toyotas fabrikk i franske Ancenis, som nå er blitt utvidet med 5.000 kvm for å få plass til en ny produksjonslinje. Dermed vil 85% av alle Toyotatruckene som selges i Norge bli produsert her. Kun forbrenningsmotortrucker over 3,5 tonn kommer fortsatt fra Japan. Foto: Toyota

Henning Ivarson Chantilly

Det har bare gått trekvart år siden Toyota lanserte en helt ny generasjon med 4-hjuls elektriske motvektstrucker. Med introduksjonen av de nye 3-hjulingene, kan dermed Toyota nå vise til et topp moderne program av elektriske motvektstrucker. Naturlig nok finner man mye av den samme teknologien på de to seriene, hvilket bidrar til en effektiv og rasjonell produksjon på fabrikken i franske Ancenis, samtidig som at ettermarkedslogistikken i Norge blir vesentlig enklere.

Under slagordet «Notre force - votre atout» (vår kraft - din fordel) hadde den nye 3-hjulingen publikumspremiere på den franske logistikkutstillingen Manutention i midten av mars. Kvelden i forveien hadde den europeiske fagpressen fått presentert trucken i fyrstelige omgivelser. Det skjedde i byen Chantilly noen få mil nord for Paris. Når man kjører inn i byen og ser en imponerende avlang bygning på venstre hånd, tror mange at det er byens kjente renessanseslott. Men slottet - som opprinnelig ble bygget for huset Montmorency og senere benyttet av fyrstene av Condé - ligger enda noen hundre meter lengre bort. Det var stallen vi så - en fyrstelig sådan med mahognibåser og en takhvelving som ledet tankene til en middelalderkatedral. Og det var hit vi skulle for å få presentert den nye 3-hjulingen. Et forrykende hesteshow med mye akrobatikk og Einstein gående rundt i manesjen, skulle gi assosiasjoner til både presisjon, styrke, utholdenhet og avansert teknologi.

Stort og viktig segment

Etter showet var det tid for de høye herrer. Først Koichiro Noguchi, Executive Vice President for Toyota Industries Corporation (TICO). Han poengterte først og fremst TICOs gode økonomi, og la frem tall som viste jevnt vekst i både omsetning og overskudd. Fra før vet vi at hele Toyotakonsernet har en samlet omsetning på ca. 1.000 milliarder kroner, og investerer mellom 4 og 5% av omsetningen i forskning og utvikling. Det står med andre ord ikke på ressurser når Toyota utvikler nye modeller.

Deretter gikk Shinya Furukawa på podiet. Den nytilsatte presidenten for Toyota Industrial Equipment Europe, fremhevet Toyotas klare globale lederposisjon innenfor elektriske trucker, og poengterte hvor viktig det europeiske markedet er for produsenten. Mens eksempelvis det nordamerikanske totalmarkedet har hatt en jevn dropp de siste årene ned til et nivå på ca 140.000 maskiner (klasse I til V), ligger det europeiske markedet stabilt på ca 250.000 enheter. Studerer man det europeiske motvektsmarkedet nærmere, ser man at fordelingen mellom trucker med forbrenningsmotor og elektriske trucker tilnærmet lik. Av de elektriske er ca 55 prosent 3-hjulinger, hvilket representerer ca 29.000 maskiner. 3-hjulssegmentet er med andre ord betydelig, og er dessuten voksende sammenlignet med 4-hjulingene.

Utviklet for europeiske brukere

Hele 75 prosent av alle produserte 3-hjulinger selges på de europeiske markedene. Forut for utviklingen av den nye serien, foretok derfor Toyota en grundig kartlegging av hva nettopp europeiske brukere vektla mest. 1.200 store kunder ble intervjuet, og i tillegg trakk man inn ressurspersoner fra flere av Toyotas europeiske distributører. Blant annet har salgsdirektør Jan Høgli hos Toyota Truck Norge AS sammen med representanter fra England, Tyskland og Frankrike blitt trukket inn i utviklingsprosessen. Ønskene fra både brukerne og distributørene gikk i hovedsak på en effektiv førerplass med høy komfort, ingen kompromisser hva gjelder sikkerhet, muligheten for å justere ytelsene etter bruksområde og lengre brukstid.

30 ingeniører har deltatt i produktutviklingen som blant annet har medført 16 nye patenter. Ved utstrakt bruk av Simultaneous Engineering opplyser sjefsingeniør Yasuhisa Yamauchi at utviklingstiden og -kostnadene på den nye truckserien nesten er blitt halvert sammenlignet med tidligere prosjekter. I tillegg til konstruksjon og utvikling gjennom CAE- og CAD-programmer, gir dette konseptet detaljert grunnlag for både produksjonsplanlegging, underleverandører, kvalitetssikring, delekataloger og salgsstøtte.

Økt løftekapasitet kan gi nye bruksområder

Sammenlignet med dagens modell, opplyser sjefsingeniøren at man har oppnådd tildels betydelige forbedringer av kjøre- og løftehastighet, brukstid, tilgjengelighet, førerkomfort og sikkerhet. Toyota hevder at den nye serien kan karakteriseres som en multifunksjonstruck; den er sterk nok til tung godshåndtering utendørs, samtidig som at 3-hjulingens kompakte størrelse og gode kjøreegenskaper gjør den ideell til bruk i trange innendørs lokaler. De nye truckene leveres med løftekapasitet på 1.5, 1.6, 1.8 og 2.0 tonn. Dagens serie stopper på 1.75 tonn, og den økte kapasiteten vil kunne bidra til å gi 3-hjulingene nye bruksområder.

AC2-teknologi

Den nye serien benytter samme videreutviklede AC-teknologi som man finner på 4-hjulstruckene som bli introdusert ifjor. AC2 - som Toyota kaller det - består av kraftige AC-motorer, men den største forbedringen i forhold til tradisjonelle AC-systemer er en svært nøyaktig mikroprosessorstyrt strømforsyning. Den skal sørge for maksimal kraft og bidra til å gi maskinene god akselerasjon, høy løfteytelse og høy toppfart. I tilegg til å øke effektene, bidrar AC2-systemet også til lavere energiforbruk. Ofte reduseres ytelsene på en el.truck parallelt med at batteriet tappes for energi. AC2-systemet skal imidlertid sørge for at denne kurven blir mye flatere og at kapasiteten således holdes på et høyt nivå helt til det er behov for lading. Batteribytte foretas forøvrig på en enkel måte ved å skyve det ut sideveis.

Ytelsene kan programmeres og endres etter bruksformålet, og brukeren kan på en enkel måte velge mellom modusene standard, power eller high power. Sistnevnte øker kjøre- og løftehastigheten mellom 20 og 30 prosent. I tillegg kan opp til 24 kundetilpassede innstillinger programmeres inn.

De nye modellene er også utstyrt med teknologi som skal bidra til å øke påliteligheten og redusere vedlikeholdskostnadene. Som eksempel kan nevnes et innebygget diagnosesystem som skal sikre at eventuelle feil umiddelbart blir identifisert. Dermed sparer man tid på feilanalyser og ståtiden blir redusert.

Høy sikkerhet ved hjelp av SAS

Sikkerhet stod naturligvis sentralt ved utviklingen av den nye generasjonen 3-hjulinger. Toyotas System of Active Stability (SAS) ble først introdusert på forbrenningsmotortruckene i 1999. I fjor kom systemet på de nye elektriske 4-hjulstruckene, og nå introduseres det også på 3-hjulingene. Systemet forhindrer skade av fører og gods samtidig som at det også bidrar til økt effektivitet. Vi har flere ganger tidligere omtalt systemet som blant annet sikrer bedre stabilitet ved hurtig svingkjøring, tiltbegrensning av masten for å forhindre velt, og tilthastighetsbegrensning som forhindrer at gods faller av gaflene som følge av brå spakbevegelser. Systemet består mellom annet også av automatisk justering av gaflene horisontal, og en låsemekanisme som forhindrer senk av masten hvis ikke tenningen er slått på og føreren sitter i setet. En rattsynkronisering sikrer at styrekulen på rattet alltid står «klokken åtte» ved foroverkjøring, og bidrar således både til sikrere og enklere kjøring.

Godt førermiljø

Toyota har lagt stor vekt på at førermiljøet skal tilfredsstille europeiske krav. Førerplassen kjennetegnes med enkel og lav adkomst, god sikt og rikelig med plass til ben og føtter. Produsenten har innført begrepet Operator Total Care (OTC), som skal øke komforten og redusere stress og tretthet, samt bidra til økt produktivitet. I tillegg til rattsynkroniseringen, er truckene utstyrt med et spesielt ergonomisk utformet sete med gode justeringsmuligheter. Videre finner man de samme fingertuppkontrollene integrert i armlenet som på 4-hjulingene, og bremsing skjer automatisk når man løfter gasspedalen.

Historisk høy markedsandel i Norge

Dagens serie med 3-hjulinger fra Toyota ble introdusert i 1992, og har hatt en stabil markedsandel på rundt 40 prosent på det norske markedet. Med en splitter ny modell spekket med moderne teknologi, tar nok ikke adm. direktør Tor Marius Dahl i Toyota Truck Norge munnen for full når han hevder at de nye modellene i hvert fall vil bidra til å trygge denne markedsposisjonen. Om hva de nye 3-hjulingene vil koste, svarer salgsdirektør Jan Høgli diplomatisk at han er «komfortabel» med prisene.

Trucken som var stilt ut i Paris var fra en førserieproduksjon. Ordinær produksjon starter i mai, og de første truckene er ventet til landet i slutten av samme måned. Toyota Truck Norge har allerede solgt et betydelig antall av de nye truckene.

På spørsmål om hvordan det går med salget av Toyotas internprogram, svarer Høgli at de har hatt en jevn og god utvikling, og volummessig har man allerede passert de beste «Atletårene» som han uttaler det.

- Det er relativt lett å selge inn produktene vil våre eksisterende kunder, og det er tydelig at stadig flere ønsker å forholde seg til bare én truckleverandør. Samtidig kan vi også glede oss over nye kunder som ikke har Toyota motvektstrucker fra før, sier Høgli.

Interntruckprogrammet til Toyota er som kjent varianter av BTs produktprogram. Foreløpig har ikke Toyota tilgang til BTs smalgangstrucker.

Ingen vi snakket med i Paris kunne gi noe svar på når Toyota skal kunne tilby et komplett internprogram, men de fleste mente likevel at det kun er et tidsspørsmål.

www.toyotatruck.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!