23948sdkhjf

Linde: AC-motorer på 2,5- og 3-tonnere

Linde:AC-motorer på 2,5- og 3-tonnereLinde kan nå tilby 3-fase AC-motorer på sine elektriske 4-hjuls motvektstrucker i 336-serien. AC-motorene bidrar til økt akselerasjon og topphastighet. I tillegg e...

Linde:

AC-motorer på 2,5- og 3-tonnere

Linde kan nå tilby 3-fase AC-motorer på sine elektriske 4-hjuls motvektstrucker i 336-serien. AC-motorene bidrar til økt akselerasjon og topphastighet. I tillegg er de innkapslede motorene både vann- og støvtette, noe som gjør trucken godt egnet for drift i krevende miljøer.

De forbedrede utgavene av Lindemodellene E25, E25/600, E30 og E30/600 med løftekapasitet på 2,5 og 3 tonn, har fått tilleggsbetegnelsen «S-version». Løfte- og kjørehastighetene er økt med respektive 30 og 20% i forhold til standardversjonen. Dette besørges av doble drivmotorer, hver med en effekt på 8kW. Topphastighet på 20 km/t og en løftehastighet på 42 cm/sek er oppnåelig med last.

Drivmotorene er innkapslet med en tetthet i henhold til IP 54. De sitter i en lukket aksling som er sprutsikker, og har dermed ingen begrensninger med hensyn på drift i påkjennende miljøer med mye svevepartikler eller damp og vann.

- Et spesielt kompakt planetgir sørger for at S-versjonene med AC-motorer er like kompakte som standardmodellen med DC-motorer. Dette er et meget effektivt gir som ikke trenger mye plass, samtidig som det faktisk har senket støynivået betraktelig, opplyser Tor Christian Sørlie i Hesselberg Truck AS.

Presis kontroll og styring

Han trekker frem at motvektstruckene med AC-motor har en ekstrem finkontroll av fremdriften.

- Sammen med Lindes anerkjente og presise digitale styring av alle mastefunksjoner (Linde Load Control) er resultatet topp presisjon på styringen av både truck og last, hevder Sørli og forklarer presisjonen med Linde Digital Control (LDC) og smarte AC strømmoduler. LDC integrerer kontrollene for både løft og fremdrift i en forseglet og sprutsikker enhet for maksimal beskyttelse og driftssikkerhet. Separate strømmoduler sikrer moderne vektorkontroll av hver AC-motor. For effektiv utnyttelse av den elektriske energien har truckene blitt utstyrt med et CAN-bus system som gir optimal kommunikasjon mellom kontrollenheten og strømmodulene.

Effektiv kjøling

Utviklingen av et effektivt kjølesystem var nødvendig for å få best mulig utnyttelse av de kraftige motorene.

- Varme som genereres fra de innkapslede motorene avledes via kjølefinner på utsiden av enheten, mens varme fra den innkapslede sprutsikre strømmodulene avledes via motvekten ved hjelp av vifter som gir ekstra luftkjøling, forklarer Sørli, og legger til at både motorer og strømmoduler kontinuerlig blir overvåket av temperatursensorer.

Ekstra spesialbeskyttelse for fiskeriindustrien

S-versjonen av 336 er ifølge Hesselberg Truck godt egnet til bruk i fiskerinæringen som er kjent for å ha et meget korrosjonsfremmende og tærende driftsmiljø.

- Det er utviklet en egen spesialmodifisering for å besørge maksimal beskyttelse og levetid ved drift i fiskerimiljø. Den innebærer blant annet omfattede tetting mot vanninntrengning på vitale områder samt utskifting av komponenter til syrefast og rustfri kvalitet. Dette er utført på mange 336-modeller med DC-motorer som er levert til fiskerinæringen. Nå som AC-motorer er tilgjengelige vil dette i kombinasjon med spesialmodifiseringen være et godt valg for fiskerinæringen, hevder Sørli, som avslutningsvis ikke kan gi noe svar på når Lindes øvrige elektriske motvektstrucker kan leveres med samme teknologi. Både 4-hjulinger med mindre løftekapasitet enn 2,5 tonn og samtlige 3-hjulinger kan inntil videre kun leveres med DC-motorer.

www.hesselberg.no

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094