Kombitrucken Vector C15:

BT lanserer nytt flaggskip

BT har introdusert flere nye truckmodeller på det norske markedet. Størst prestisje er det kanskje knyttet rundt Vector C15 som kompletterer produsentens serie av kombitrucker. I tillegg til dette flaggskipet har BT også lansert plukktrucken Opus OL20 som erstatter den tidligere OS-serien, taue- og plukketrucken Ergomover med AC-motor og en ny versjon av den klassiske støttebensstableren LS Classic.

Med de tidligere introduserte Vector C10 og C12.5 er nå BTs serie med kombitrucker komplett.

Ifølge Finn R. Bergmann i BT Norge AS har alle tre modellene høy ytelse og er enkle å betjene.

- Det som best karakteriserer denne truckserien er fleksibilitet. Til tross for at de egner seg like godt for pallhåndtering som for ordreplukking, er de ikke større enn en vanlig svinggaffeltruck. De er konstruert for bruk med skinnestyring eller induktiv styring, opplyser Bergmann, og legger til at Vectortruckene selvfølgelig har AC-drift som standard. Dette gir flere fordeler, blant annet høy effektivitet og lave vedlikeholdskostnader. Regenerering av strøm ved kjøring og løfting gir lengre drift pr. batterilading.

Truckene i serien kan leveres med alternative chassisbredder og mastehøyder for tilpassning til forskjellige driftssituasjoner.

- Vector er derfor en perfekt erstatning for kombitrucker av alle typer i eksisterende smalgangsløsninger, men også den perfekte trucken for nye løsninger, mener Bergmann.

C15 er konstruert for intensiv drift som krever maksimal utnyttelse av tilgjengelig plass og høy effektivitet. Den kan løfte 1.500 kg til 10 meter og 1.000 kg til 14.3 meter. Det leddede karosseriet gjør ifølge BT at modellen er stabil, og krever minimal plass ved bytte av kjøreganger, slik at mer av plassen i lageret kan brukes til lagring.

C15 har et integrert kontrollpanel med stor, lettlest fargeskjerm. Truckens funksjoner er integrert i denne enheten, som kan justeres for å tilpasses føreren. En dataterminal kan installeres, slik at man har tilgang til nettverket via et radio-LAN og således kan få tilgang til alle data, inkludert lageradministrasjonssystemet.

C15 tilbyr en rekke teknologiske løsninger for å få mest mulig arbeid unna med minimum bruk av energi.

Hydraulikk- og gasstrykksløfting

BT AL (Avansert løftefunksjon) hevdes å bidra til at energien som er nødvendig for å løfte kabinen og lasten er betydelig redusert. Dette er et integrert system med en kombinasjon av hydraulikk- og gasstrykksløfting. Inert nitrogen blir komprimert i en akkumulator når kabinen senkes. Den lagrede energien blir så brukt ved det neste løftet. Denne energien hjelper til å løfte masten og kabinen, slik at hydraulikkmotoren stort sett kun løfter lasten.

- Kjøre- og senkeregenerering betyr at trucken kan brukes lenger uten å lades opp. For C15 blir for eksempel opptil 30% av energien som er nødvendig for å løfte en last regenerert under senking, hevder Bergmann.

I C15´s gaffelaggregat brukes aluminiumsdeler som reduserer vekten slik at man sparer energi og reduserer løftetiden. Beltedrift gir lavere vekt enn konvensjonelle konstruksjoner, og har fordeler som jevnere drift, rask traversering av gaflene: 0.4 m/s (lastavhengig) og redusert behov for smøring.

Aggregatets hastighet tilpasser seg automatisk lastens vekt og løftehøyde. Dette gir myk og sikker lasthåndtering ved alle løftehøyder.

C15 har doble støttebenshjul som forbedrer stabiliteten, og gir høyere kapasitet i høyden. Bruken av doble støttebenshjul reduserer den effektive gulvbelastningen i forhold til versjoner med enkle hjul.

----------

Opus - ny plukktruck for intensiv bruk i tøffe miljøer

Opus OL 20 er en ny og avansert plukktruck som er konstruert for intensiv bruk i tøffe miljøer. Med en kapasitet på 2.000 kg har den muligheter til å håndtere fire rullecontainere eller to paller.

OL 20 erstatter den tidligere OS-serien, og er ifølge Finn R. Bergmann i BT Norge AS letthåndterlig og effektiv. Dette skal resultere i høyere produktivitet uten at det går ut over sikkerheten.

- Opus har en helt ny styring kalt E-MAN. Trucken har en liten, servoassistert styrearm som kan betjenes med en hånd. Som standard er styrearmen midtstilt, men kan vris til høyre eller venstre side av førerplassen (tilvalg) for å kunne tilpasses enhver fører eller bruksområde. Et eksempel er at hvis føreren går ved siden av trucken, kan styrearmen vris til riktig side, forklarer Bergmann.

Plasseringen av styrearmen gjør også at det blir lettere å rygge. Førerens hånd vil aldri komme på utsiden av chassiset. 60 graders utslag utgjør 100 grader på styrehjulet, og som en sikkerhet vil alltid styrearmen returnere til midtstilling når denne slippes. En annen sikkerhet er at den servoassisterte styrearmen vil absorbere alle støt fra drivhjulet og at man dermed unngår slag i styrearmen.

BT Powerdrive

For å bedre ytelsen er OL 20 utstyrt med BT Powerdrive - et komplett integrert drivsystem som består av en kombinasjon av flere avanserte komponenter. Komponentene man vanligvis benytter i styringssystemet i tradisjonelle palletrucker er erstattet med en «hjerne» som overvåker og kontrollerer truckens ytelse. Komplisert elektrisk kabling kan dermed erstattes med CAN-bus kabling. Trucken er utstyrt med separatmagnetisert drivmotor for mest mulig effektiv kraftutnyttelse.

Maksimum hastighet er 12 km/t og en høy akselerasjon skal gjøre modellen ideell for plukking. Alle ytelsesparametrene er programmerbare gjennom et digitalt display, og ved bruk av PIN-kode i stedet for nøkkel økes sikkerheten for at uvedkommende bruker trucken.

Trucken har et enkelt batteribyttesystem, og som tilleggsutstyr finnes en innebygd terminalserver med direkte kontakt til nettet med et radio-LAN. Enheten er plassert foran føreren som gir lett tilgang uten at sikten hemmes.

----------

Ergomover med AC-drift

BT´s serie av fleksible taue- og plukktrucker kommer nå med AC-drivmotor.

Ergomover er lette maskiner, spesielt konstruert for å jobbe i miljøer som krever lett og høyfrekvent ordreplukking, og hvor manøvrerbarhet og lav maskinvekt er et viktig krav. Serien består av tre plukktrucker med forskjellige chassisbredder (modellene 609, 610 og 612) og en tauetruck (modell 602).

- Ergomover kan bedre effektiviteten på en rekke bruksområder, ikke bare ved konvensjonell plukking, men også ved bruk i produksjonsenheter som leverer komponenter til arbeidsstasjoner. Den er ideell som transportredskap, for eksempel i sykehus, lager og for annen distribusjon.

AC-drift gir bedre ytelse og bedre bremseeffekt, som betyr færre slitedeler og lavere driftskostnader. Regenerering ved bremsing gir strøm tilbake til batteriet.

Ytterligere forbedringer er ifølge Bergmann raskere batteribytte og et nytt førerdetektorsystem.

-----------

Moderne klassiker med nye og smartere funksjoner

Også BT´s vel utprøvde og allsidige støttebensstabler lanseres i en ny utforming. LS Classic er utviklet for intensiv drift med løftekapasitet opp til 2.000 kg og løftehøyde opp til 5.4 meter, samt muligheten for enten gående eller stående fører. Stablerne egner seg godt i produksjonsbedrifter og middels store lagre.

LS er en komplett serie trucker med forskjellige kapasiteter og løftehøyder, og består av modeller med justerbare gafler for håndtering av forskjellige palltyper, trucker med hevbare støtteben for arbeid på ramper, skrånende terreng og ujevne underlag. Utvalget omfatter også modeller for dobbelstabling med lav mastehøyde for håndtering av to paller samtidig; LSF 1250 (625 + 625 kg) og LSF 1600.(800 + 800 kg).

- LST-modellen har justerbar gaffelbredde, mens LSR-modellen er en allsidig stabler spesielt utviklet for håndtering av ulike palltyper. Den fungerer i praksis på samme måte som en skyvemasttruck. Truckens kompakte størrelse og lave vekt gjør at den kan brukes til oppgaver hvor konvensjonelle skyvemasttrucker ikke kan brukes, sier Bergmann, som avslutningsvis legger til at tilvalg på denne trucken er to chassisbredder og sideskifter. Ytterligere funksjoner som kan fåes som tilvalg på LS-modellene er elektrisk løft /senk på styrearm samt servoassistert styrearm.

www.bt-Norge.com

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!