Truckmarkedet:

Daewoo - og vel så det

Normann Olsen Maskin har etablert selskapet Daewoo Truck Norge AS. I tillegg til kjerneproduktene har selskapet ansvaret for Manitou motvektstrucker og i tilegg fått agenturet på internmaskiner i ordinær og rustfri utførelse fra italienske Samag.

Henning Ivarson Hamar

Til tross for navnet på importselskapet er ikke produsenten inne på eiersiden. Det eies 100 prosent av Normann Olsen Maskin AS, som også ivaretar en del administrative funksjoner fra sitt hovedkontor på Vøyenenga i Bærum. Det medfører at det nye importselskapet for Daewoo kan ha en slank og kostnadseffektiv organisasjon.

Daewoo Truck Norge holder til på Ridabu rett utenfor Hamar, og fortsetter således merkets historiske tilknytning til Hedmark. I 1994 var Scanlift Løten Auto de første i Europa som startet import av Daewootrucker. Til tross for et vanskelig og ukjent navn, ble merket godt mottatt, og Scanlift kunne vise til godt salg fra 1995 til 1998. Scanlift møtte med andre ord ikke den skepsisen som eksempelvis importørene av de japanske merkene opplevde 30 år tidligere.

- Det skyldes nok at markedet fort ble klar over at det i realiteten dreide seg om en rimelig kvalitetsmaskin fra Caterpillar, sier daglig leder Tore Bjølverud i Daewoo Truck Norge, som har fulgt merket gjennom alle år.

Fra 1984 til 1995 produserte Daewoo trucker for Caterpillar, og i den langsiktige avtalen som ble inngått mellom de to selskapene var det bestemt at alt skulle tilfalle Daewoo da denne perioden var over.

- Da dette skjedde, hentet Daewoo inn mange av Caterpillars ingeniører på utviklingssiden. Derfor kan vi trygt hevde at dieseltruckene i vårt volummarked mellom 2 og 3 tonn er USA-utviklet, fortsetter Bjølverud.

Den gode fremgangen for Daewoo fortsatte i ytterligere noen år, men etterhvert begynte det å butte imot. I 1999 solgte Scanlift hele agenturet til Normann Olsen Maskin, som valgte å legge virksomheten i sitt utleieselskap Kramo. For å opprettholde nærheten til det viktige lokalmarkedet og ikke minst legge forholdene tilrette for å få med seg nøkkelmedarbeiderne over i det nye selskapet, ble virksomheten lagt til Ridabu noen kilometer nærmere Hamar.

Da Normann Olsen noe senere solgte Kramo til svenske Cramo, ble Daewoo flyttet over i moderselskapet. Etter å ha vært en liten kasteball, har merket nå fått sitt eget importselskap. Tore Bjølverud - som avanserte fra å være teknisk sjef til å bli daglig leder - er glad for at Normann Olsen Maskin valgte å opprettholde Daewoovirksomheten på Ridabu.

- Vi har beholdt ekspertisen, og rent kostnadsmessig er det billigere å holde til her enn på Vøyenenga. En annen viktig faktor er at det er langt enklere å rekruttere dyktige mekanikere her oppe fremfor i Osloområdet, legger han til.

Bedre betingelser

Om koreanerne ble sjarmert av navnevalget Daewoo Truck Norge vites ikke. Uansett kan Bjølverud fortelle at de nå har fått langt bedre betingelser og støtte fra Euro Daewoo i Belgia enn de hadde før.

- Vi har fått en svært god avtale med produsenten som synes å ha velsignet virksomheten her i landet. Tilgangen av demomaskiner er god, og vi har ordnet et kommisjonslager i tilknytning til fabrikken i Belgia. En god transportavtale med Toten Transport bidrar til at vi kan få opp maskiner på et par dagers varsel, og da har det liten hensikt å sitte med et eget trucklager her i landet.

- Det var raskt. Er leveringsdyktighet et viktig salgsargument for dere?

- Absolutt. Vi ser flere ganger at vi tar salg der rask levering er viktig, sier Bjølverud, som også forklarer de gunstige betingelsene med de svært gode erfaringene Daewoo har hatt med Normann Olsen Maskin på gravemaskinsiden gjennom en årrekke.

Delelogistikk i særklasse

Anlegget på Ridabu ivaretar tradisjonelle importfunksjoner som teknisk kompetanse, samt et mindre lager av maskiner, master og reservedeler. Her finner man også et moderne verksted for klargjøring, modifiseringer og ombygging.

- Vi er innmari gode på deler, slår Bjølverud fast med et stort smil.

- Scanlift var tuftet på nettopp dette, og denne tradisjonen har vi tatt vare på. Vi har en deledekning på nær 100 prosent på de viktigste maskinene, og skulle det være behov for noe ekstraordnært kan disse sendes fra Belgia over natten. Vi er også blitt en betydelig leverandør av deler til andre truckmerker, legger han til.

På salgssiden finner vi Håkon Nesbakk, som for ikke lenge siden ble hentet inn fra Hoppecke. Han har ansvaret for nordre del av Akershus, samt Hedmark og Oppland. En annen veteran i norsk truckbransje, Svein Nilsen, har på sin side fått ansvaret for det store distriktet fra Akershus syd til og med Sørlandet. Resten av landet dekkes av syv forhandlere langs kysten fra Stavanger til Hammerfest. I tillegg er det inngått servicesamarbeid på en rekke steder.

- Er det ikke litt i meste laget å la én mann alene dekke mesteparten av Sør-Norge hvis dere skal få et skikkelig trykk i markedet?

- Det kommer selvfølgelig an på hvor man har de tradisjonelle markedene, men vi ser jo fremover vi også og kommer ikke til å fortsette med denne ordningen i evig tid, sier Bjølverud.

Moderne produktprogram

Som tidligere meldt har Daewoo den siste tiden fornyet mesteparten av sitt produktprogram. I forbindelse med fjorårets Hannovermesse, viste man både en ny elektrisk 3-hjuling i 2-tonns klassen, en ny serie elektriske 4-hjulinger, og modifiserte dieseltrucker fra 2,0 til 3,0 tonn med blant annet joystick.

- Jeg vil si at rangen er bra. Også de elektriske modellene vil nå komme med joystick, og på diesel registrerer vi etterspørsel av stadig større maskiner. Tradisjonelt har vi stått sterkest i 2- til 3-tonns segmentet, men nå kommer det forespørsler helt opp mot 7 til 8 tonn der Daewoo har kommet med en del spennende maskiner.

- Hvilke argumenter er tungtveiende for å kjøpe Daewoo fremfor de mer etablerte merkene?

- En av styrkene til Daewoo har vært oljelamellbremsene som de var tidlig ute med. På disse har vi 7.000 timers garanti, som er langt mer enn mange av konkurrentene. Samtidig er de robuste og kraftige. De er rimeligere og driftssikre, og du får helt enkelt mye truck for pengene, hevder Svein Nilsen.

- Innkjøpsprisen er en ting - livslengdekostnadene noe helt annet. Hvordan står de på bruktmarkedet?

- Jeg vil si at de står veldig bra, sier Bjølverud. - Vi har nå rundt 750 maskiner på markedet, og spør man brukerne om livsløpet tror jeg nok de aller fleste oppfatter Daewoo som svært driftssikker og økonomisk med markedets gunstigste delepriser. Totaløkonomien er derfor veldig god, spesielt i utsatte miljøer som tungindustri og fiskeindustri. Husk at hvis truckene går i et korrosivt miljø og du må ha to bremseoverhalinger på ett år, smeller du fort 50 til 60.000 kroner. Dette representerer en stor del av innkjøpsposten på en 2-tonns maskin.

- Det er nettopp på grunn av lamellbremsene at vi er kommet så godt inn i fiskeindustrien, tilføyer Nilsen, som i samme åndedrag trekker inn et annet viktig moment; standardisering.

- Jeg har en følelse av at næringslivet i stadig større grad ser betydningen av dette. Jo mer som kan monteres ferdig på fabrikk, desto billigere blir det og leveransene skjer raskere. Det gjelder både førerhus, sideshift og annet ekstrautstyr. De originale hyttene er blitt vesentlig bedre med årene, og stadig flere velger disse. Vi kan selvfølgelig også levere mer eksklusive førerhus fra Tepas, men da til en helt annen pris.

På spørsmål om hvem som kjøper Daewoo, trekker Bjølverud frem større leveranser til både Marine Harvest, Bjørge Gruppen, Sub Sea Service, Strand Brænderi, Montér og en nylig inngått rammeavtale med Felleskjøpet Øst Vest.

Den typiske brukeren er imidlertid bedrifter med en truckpark på én til seks maskiner.

Manitou motvekt

I sin nye organisasjon har Normann Olsen Maskin valgt å la Daewoo Truck Norge få ansvaret for Manitou motvektstrucker. De langt mer populære teleskoptruckene til den franske produsenten forblir imidlertid i moderselskapet under ledelse av Ragnar Ovenstad.

- Hvor mange Manitou motvekt vil det være snakk om i året?

- Nei, det er ikke mange, sier Bjølverud. - Men de har et potensiale dersom man kan bearbeide markedet på en ordentlig måte. Behovet for en solid utegående motvektstruck er nok vesentlig større enn salgstallene tilsier nå.

- Hva er tanken bak at dere skal selge Manitou motvekt? Snakker vi ikke da om en annen kundegruppe enn de dere tradisjonelt har med å gjøre?

- Nei, vi gjør faktisk ikke det, og etter min mening er det er nettopp det du spør om som har vært problemet med Manitou så langt. Normann Olsen Maskin har nok i for stor grad konsentrert seg om anleggsbransjen der teleskoptruckene er perfekte. Potensielle brukere av Manitou motvektstrucker kan eksempelvis være Norsk Gjenvinning og Norske Skog - altså store brukere som er villig til å betale det ekstra det koster for å få en motvektstruck med god fremkommelighet på ujevnt underlag, sier Bjølverud, som opplyser at de også finnes i containerutførelser. Manitou kommer blant annet nå med en 3,5-tonner som mange kunder har etterspurt. Hittil har valget stått mellom en 3-tonner som ofte blir for liten, eller en 4-5 tonner som blir for stor. Manitou leverer også motvektstrucker med 4-hjulstrekk og hydrostatdrift opp til 2,5 tonns løftekapasitet.

Rustfrie internmaskiner fra italienske Samag

Bjølverud opplyser at de for ca. et halvt år siden fikk agenturet på internmaskiner fra Samag. Denne italienske produsenten har også et bredt utvalg av rustfrie modeller.

- Bakgrunnen var at vi har fått et relativt godt grep innenfor fiskeindustrien og annen næringsmiddelindustri, og ønsket å tilby disse kundegruppene flere produkter. I tillegg har de et spennende rustfritt program som kan bli svært aktuelt når EU etterhvert vil sette stadig strengere krav til maskiner som skal brukes i næringsmiddelproduksjon, sier han.

Samag ble etablert i 1972, og har en god posisjon innenfor italiensk næringsmiddelindustri samtidig som at eksportandelen har kommet opp i over 55%. Man skal ikke gå lengre enn til Danmark før man finner en Samag-importør som har bygget opp en betydelig virksomhet. Produsenten tilbyr en bred range av internmaskiner som eksempelvis ledetrucker, ståstablere, ledestablere og plukktrucker i både normal og rustfri utførelse.

- På grunn av at rustfritt stål har dårligere holdfasthet enn vanlig stål, har det vært en utfordring å kunne bygge høytløftende maskiner i rustfri utførelse. Samag kan imidlertid tilby slike maskiner hvor tårnet er et laminat med en kjerne av høyfasthetsstål og med et påvalset sjikt av rustfritt utenpå.

- Dette høres dyrt ut?

- Det er en komplisert prosess, men likevel er de relativt prisgunstige.

- Er dere alene om å kunne tilby rustfrie høytløftende modeller?

- Ja, jeg tror det. Det meste som produseres av andre er semirustfritt og galvanisert.

- Blir Samag å finne hos alle forhandlerne dine?

- De er ikke pålagt det, og vi holder det litt åpnet. Det er tross alt ingen som går inn i Norge idag med fullt trykk på nye internmaskiner. Til det er de etablerte merkene altfor sterke. Men vi håper på et tilleggsalg av ståstablere, ledestablere og sniler til Daewookunder som velger å forholde seg til én leverandør.

- Hvordan betrakter en gammel teknisk sjef de italienske maskinene?

- Jeg vil si det såpass sterkt at dette er noe av det beste jeg har sett. Jeg har jobbet med mange andre produkter opp gjennom årene, og Samag virker som en meget velkonstruert maskin. Teknologisk topp moderne, og med mange av de samme tekniske komponentene man finner hos konkurrentene. De er kanskje ingen pryd for øyet, men er tilgjengjeld både billige og tilnærmet lydløse.

- Da har dere med ett utvidet programmet til å omfatte Daewoo, Manitou, Samag og et rikholdig reservedelsprogram. Men Daewoo vil kanskje fortsatt representere 80% av omsetningen deres?

- Ja, det tror jeg nok. Men om et par år ser jeg ikke bort fra at både Manitou og Samag vil stå vesentlig sterkere, avslutter Tore Bjølverud.

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!