Jungheinrich investerer i nedgangstider:

Ny reachtruck, større elektriske motvektstrucker og ny smalgangskombi

Til tross for en generell nedgang i tysk industri, fortsetter Jungheinrich sin produktutvikling med uforminsket styrke og lanserer nye modeller nærmest på løpende bånd. Sist ut er en helt ny generasjon av 1.400 og 1.600 kilos skyvemasttrucker, etterlengtede elektriske motvektstrucker fra 4 til 5 tonn og en 1.000 kilos smalgangskombitruck.

Jungheinrichs nye skyvemasttrucker har et moderne og dynamisk design, en god førerplass med enkel og ergonomisk betjening, stive master, høye ytelser og lave servicebehov.

Henning Ivarson Hamburg

Jungheinrich er tradisjonelt kjent for å investere mye i forskning og utvikling, og i motsetning til enkelte andre truckprodusenter reduserer ikke konsernet innsatsen i nedgangstider. Tvert imot faktisk. Selv om tysk industri er nede i en bølgedal, ser man i regnskapene til Jungheinrich at posten for FoU stadig blir høyere for hvert år som går. Konjunkturnedgangen i Tyskland har resultert i en tildels dramatisk nedgang i salget av blant annet nye trucker. Også Jungheinrich har merket dette, men takket være økt omsetning på service- og ettermarkedstjenester og mer bruktsalg har selskapet maktet å holde totalomsetningen oppe på samme nivå som de foregående årene. Jungheinrich har også en eksportandel på godt over 70 prosent, og er således ikke like sårbare på hjemmemarkedet som enkelte andre produsenter er.

Det er svært sjelden Jungheinrich inviterer til internasjonale pressekonferanser. Når de først gjør det, sender derfor hovedkontoret i Hamburg ut et sterkt signal om viktigheten av budskapet som skal formidles. Som eksempelvis lanseringen av en helt ny generasjon skyvemasttrucker - Jungheinrichs viktigste enkeltprodukt helt siden den godeste Friedrich Jungheinrich konstruerte den første trucken av denne typen tilbake i 1956. I Norge domineres skyvemastsegmentet fullstendig av Jungheinrich og BT - som tilsammen har rundt 70 prosent og vel så det av markedet, og som nærmest fra måned til måned veksler mellom om å være nummer 1 og 2. Bak de to markedsdominantene sloss en rekke merker om resten, og med spesielt Atlet som en aggressiv utfordrer den siste tiden.

Smalere

Bortsett fra løftekapasiteter på henholdsvis 1.400 og 1.600 kilo, er det lite dagens skyvemastmodeller har til felles med de nye. I stikkords form kan nevnes et mer moderne og dynamisk design, vesentlig bedre førerplass med enklere og mer ergonomisk betjening, stivere master, økte ytelser og lavere servicebehov. Truckene kommer i to modeller; volummodellen ETV med en bredde på 1.270 mm og den 150 mm smalere ETM. Sistnevnte har ikke plass til en pall mellom støttebenene, men er aktuell for mange brukere til eksempelvis dypstabling. Litt avhengig av batteristørrelse, er gangbredden på begge blitt redusert med ca. 100 mm.

Moderne design og enklere adkomst

Det utvendige designet kjennetegnes av at sidepanelene skråner ned mot fronten, generelt rundere former, et langt gripehåndtak på venstre side (vesentlig bedre enn dagens korte) og et nytt førervern. Sistnevnte godt polstret bak hodet til truckfører, og utstyrt med en spalte på motsatt side for bedre sikt.

På førerplassen har det skjedd flere forbedringer. Gulvet har blitt senket for å gi enklere adkomst, og den justerbare førerstolen absorberer mer enn 50 prosent av vibrasjonene. Rattet er både blitt mindre og plassert lengre ut til venstre slik at det ikke kommer i siktlinjen til displayet som på sin side er montert i noe vi nå med rette kan kalle et dashbord. Rattet er selvfølgelig også justerbart - både horisontalt og vertikalt - slik at føreren kan plassere det akkurat der man ønsker. På den måten sikrer man at kun armmusklene brukes og at skulderen holdes i ro. Dette har mye å si når det gjelder slitasjeskader.

Valgfri 180 eller 360 graders styring

En viktig nyhet er at fører kan velge mellom 180 eller 360 graders styring. Ifølge salgs-/markedssjef Arne Husborn i Jungheinrich Norge AS er det en fordel med 180 graders styring ved kjøring i smale ganger og på trange steder, mens 360 graders styringen - der man forandrer kjøreretningen uten å stoppe - er mer tidseffektiv ved arbeidsspill mellom reol og et torg. Valg mellom de to styrealternativene skjer ved hjelp av en knapp, og displayet informerer hele tiden om både valgt funksjon og styrehjulets plassering, i tillegg til alle andre viktige parametre for truckfører.

Velger man å utstyre trucken med en computer, får man samtidig et stort fargedisplay og mulighet for PIN-kodesikring av førerinnstillinger. Valg mellom ytelsesprogrammer foregår enkelt ved hjelp av trykknapper. Det samme displayet vil også fungere som monitor dersom trucken utstyres med kamera på gaflene.

Alle hydraulikkfunksjoner via Multi-Pilot

Også Jungheinrichs Multi-Pilot er blitt forbedret. Den kan nå også styre gaffelspreder (tidligere via egen spak), og i praksis kan dermed samtlige hydraul-

ikkfunksjoner kontrolleres av fra denne joystick´en som også har fått en bedre ergonomisk plassering. Multi-Pilot´en danner nå en helt naturlig forlengelse av armlenet, og begge enheter kan enkelt reguleres både fremover og bakover.

Høyere ytelser og stivere master

Teknisk sett er nye ETV og ETM utstyrt med den mest avanserte elektronikk, alt forbundet med CAN-bus som både reduserer behovet for kabling samtidig som at datautvekslingen mellom de elektroniske komponentene skjer lynraskt og parallelt. Skyvemasttruckene har 48 volts anlegg, og både driv-, løfte og styremotorer baserer seg på 3-fase AC-teknologi. Effektene er ifølge Jungheinrich økt betydelig, og den maksimale kjørehastighet på hele 14 km/t både med og uten last er desidert raskest på markedet. Den nye motorstyringselektronikken bidrar dessuten til et meget høyt startmoment. Det er ikke lenger slik at fører må gi mer «gass» når motoren merker motstand. Trykket på gasspedalen gir signal om hvilken hastighet man ønsker, og elektronikken styrer hvor mye effekt motoren må gi for å oppnå denne. Omtrent som å stille cruise control´en på en bil med andre ord.

På grunn av den høye hastigheten har Jungheinrich valgt å utstyre skyvemastmodellene med samme «CurveControl»-system som finnes på deres motvektstrucker. Det reduserer automatisk hastigheten ved svingkjøring og bidrar således til å forhindre velt.

Både frisiktsmastene og de langt mer vanlige 3-delte mastene er kaldvalset, og er nå blitt enda stivere uten å miste elastisitet. Mastene er også nå blitt utstyrt med to tiltsylindrere, mot en på dagens modeller. Tiltbar mast er standard, men det er også mange som velger stiv mast og tiltbare gafler. Dette er spesielt aktuelt ved løftehøyder på over ca 8 meter. Som opsjon kan de også utstyres med automatisk høydeforvalg, og nøytralposisjonering av tilt og sideshift. Disse funksjonene bidrar til både økt effektivitet og forhindrer skade. Dersom man eksempelvis har glemt at pallen er kjørt ut til en av sidene, kan denne velte hvis den treffer et av støttebenene ved senking.

Fryseromsutgave klar samtidig

Arne Husborn opplyste under pressearrangementet i Hamburg at fryseromsutgavene av de nye skyvemasttruckene allerede er ferdig utviklet, og vil kunne leveres samtidig med de ordinære modellene. Den spesielle fører-

kabinen produseres av et dansk firma som sender disse til Jungheinrichs fabrikk i Lüneburg. Her foretas all skreddersøm og kundetilpasninger av standardmaskinene som produseres på hovedfabrikken i Norderstedt nord for Hamburg.

De nye skyvemasttruckene har som nevnt løftekapasiteter på 1.400 og 1.600 kilo. Jungheinrich vil parallelt tilby dagens serie av 1.000 og 1.200 kilos modeller, men produsentens historiske sterke fokus på standardisering og modularisering burde tilsi at det ikke går alt for lenge før også de mindre skyvemasttruckene kommer i ny modell.

Utålmodige skyvemastkunder

Ryktene om nye modeller sprer seg fort blant brukerne, og interessen rundt den nye generasjonen skyvemasttrucker til Jungheinrich har vært påtagelig stor. Faktisk måtte Jungheinrich Norge for en tid tilbake se seg nødt til å hente inn en førseriemodell som kunne vises frem til et knippe utålmodige storkunder. Resultatet var forhåpentligvis at Jungheinrich på den måten klarte å forhindre at disse gikk til konkurrerende merker og fortsatt kan sitte på gjerdet å vente til de nye truckene kommer til landet ved årsskiftet.

Viktig utvidelse av elektrisk motvektsprogram

Jungheinrich Norge har i mange år registrert en stadig økende interesse for «one stop shopping»-konseptet, og at stadig flere kunder ønsker å forholde seg til bare én truckleverandør. Tidligere betraktet Jungheinrich at markedet for elektriske motvektstrucker over 3 tonn var for lite til at det var lønnsomt å satse. Nå har tydeligvis også produsenten begynt å tenke mer markedsrettet og innsett nødvendigheten av en større bredde.

Introduksjonen av en nye serie elektriske motvekter med løftekapasitet på 4.0, 4.5 og 5.0 tonn vil derfor ha stor strategisk betydning - eksempelvis for leveranser til bryggerier og papirindustrien.

De nye modellene har samme moderne og elegante linjer som de elektriske 4-hjulingene opp til 2 tonn som ble introdusert for et par år siden, men er naturlig nok både større og kraftigere. Blant annet har de 80 volts anlegg, og 3-fase AC-drivmotoren yter 18 kW. Det gir en kjørehastighet med last på 15 km/t, og mellom 16 og 17 uten last. Som nevnt ovenfor er motvektstruckene utstyrt med CurveControl som automatisk reduserer farten avhengig av styrehjulenes utslag og således forhindrer velt ved svingkjøring. Løftemotoren yter 23,5 kW som - avhengig av modell - gir en løftehastighet mellom 0,31 og 0,35 m/sek.

Automatisk parkeringsbrems

Truckene har en stor, rommelig og komfortabel førerplass. Den er også godt ergonomisk utformet. Displayet rett i front gir all nødvendig informasjon og på betjeningssiden kan man velge mellom Multi-Pilot eller minispaker.

Alle Jungheinrichs 80-volts maskiner er utstyrt med en parkeringsbrems som automatisk trer i kraft når man fjerner foten fra gasspedalen. Produsenten er alene om dette systemet som funger like godt på en rampe eller annen motbakke som på et flatt gulv. Ved kjøring bremses trucken forøvrig ved å redusere gasspedaltrykket, og det er kun ved nødbremsing det er behov for å bruke bremsepedalen. Energigjenvinningen er blitt vesentlig bedre, og bidrar til lengre driftstid mellom lading.

Jungheinrichs egen førerkabin er nå blitt så god at de aller fleste kundene velger denne. Arne Husborn opplyser at blant annet innspill fra Norge har medført at dørene nå er blitt henslet i forkant som gjør det enklere å gå inn og ut av kabinen. De har også blitt noe mindre, slik at kraftig vind ikke lenger skal få så godt tak når de står åpne. Åpning og lukking skjer mykt og kontrollert ved hjelp av en gassdemper. Det er selvfølgelig fortsatt mulig å utstyre truckene med andre kabiner dersom de skal arbeide under mer ekstreme forhold.

De innkapslede AC-motorene og våte bremsene gjør trucken godt motstandsdyktig. Vedlikeholdsbehovet er minimalt og bidrar til lave driftskostnader. Serviceintervallet er oppgitt til 1.000 timer eller av sikkerhetsmessige grunner hvert halvår.

Motvektstruckene produseres forøvrig på den tidligere Steinbockfabrikken i Moosburg i Bayern. For å rasjonalisere produksjonen har Jungheinrich valgt å samle all motvektsproduksjon her, og vil til neste år avvikle den engelske fabrikken i Leighton Buzzard.

Ny 1.000 kilos smalgangskombi

Også på smalgangssegmentet driver Jungheinrich en kontinuerlig produktutvikling. Tidligere i år lanserte produsenten nye smalgangstrucker med fører nede som er beregnet for intensiv helpallhåndtering. På en smalgangskombitruck står føreren på en plattform som følger med opp i høyden, og denne maskintypen er således gunstig dersom helpallhåndtering skal kunne kombineres med plukk.

Produsenten har i mange år hatt suksess med sine store smalgangskombier med løftekapasitet på 1.300 og 1.500 kilo og løftehøyde opp i 14 meter. Flere brukere har imidlertid mindre lagre der disse maskinene blir er overdimensjonerte og unødvendig kostbare. Introduksjonen av EKX 410 med løftekapasitet på 1.000 kilo og løftehøyde på 8 meter er derfor nok et eksempel på økt markedstilpasning fra produsentens side.

I likhet med både de nye skyvemast- og motvektstruckene er også EKX utstyrt med det mest moderne innen elektronikk og motorer. Tredje generasjons motorstyring av AC-motorene gir maskinen både høy driftssikkerhet og høye ytelser. Motorene har et høyt moment selv ved lave hastigheter, og også her er energigjenvinningen ved brems og senk kraftig forbedret.

CAN-busteknologien bidrar til enkel individuell justering av alle parametre. Elektronikken har også en viktig sikkerhetsfunksjon ved at den «godkjenner» alle kommandoer som kommer fra truckførerens kontrollhendler før de utføres.

Plattformen er utstyrt med førervern, 2-hånds tommelopererte hydraulikkkontroller, regulerbart sete og et stor display.

Smalgangskombitrucken kan betjenes både stående og sittende. Smalgangsmarkedet er som nevnt preget av skreddersøm, og utvalget av master og ekstrautstyr er derfor stort.

www.jungheinrich.no 

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!