Truckmarkedet:

AC-motorer på Mitsubishis 4-hjulinger

Mitsubishi utstyrer nå sine 80 volts 4-hjulstrucker med vekselstrømsmotorer. Ifølge Jæger Truckimport er serien ideell for brukere som krever dieseltruckens kraft og hurtighet, men som ikke aksepterer støyen og utslippene fra en truck med forbrenningsmotor.

FB20-35K PAC har mye til felles med den nåværende serien av 80 volts elektriske 4-hjulinger. Disse ble introdusert for bare et par år siden, og har blitt svært godt mottatt i markedet.

Med de fordelene AC-teknologien gir, kan direktør Arve Olsen hos Jæger Truckimport tilby maskiner som er enda mer behageligere, mer stillegående, mer effektive og fremfor alt kraftigere.

- De er egnet både til innendørs og utendørs bruk og tilgjengelig med løftekapasiteter fra 2,0 til 3,5 tonn, sier Olsen, og mener serien er ideell for brukere som krever dieseltruckens kraft og hurtighet, men som ikke aksepterer støyen og utslippene fra en truck med forbrenningsmotor.

Sammenlignet med likestrømsmotorer (DC), har AC-motorene blant annet færre bevegelige deler. Både kommutator og børster er fjernet, og bidrar til mindre vedlikeholdsbehov. De er også forseglet mot støv og vann, er mer stillegående og er langt mer energieffektive.

- Den nye Mitsubishi PAC-serien gir mye mer kraft enn trucker med DC-motorer. Resultatet er bedre hastighet, akselerasjon, bakkekjøring og løfteegenskaper, sier Olsen og viser til tester som dokumenterer at FB20-35K PAC har opp til 25% hurtigere løft og kjøring. I stigninger er ytelsene vesentlig forbedret. Samtidig er energieffektiviteten forbedret med så mye som 10%, avhengig av hva trucken er innstilt for og forholdene.

En annen fordel med AC-motorer er at de også styrker truckenes strømgjenvinning ved bremsing. Det gir mer effektiv energigjenvinning og utvider skiftlengden som bestemmes av batteriet. Det regenerative bremsesystemet gir ifølge Olsen også en sterkt redusert bruk av de mekaniske bremsene. Det resulterer i redusert slitasje i bremsekomponentene. Servicebehov og sikkerhet er styrket i PAC ved «ombord» serviceanalyse og feilsøkingsminne. Serviceintervallene er forlenget til 500 timer, og siden drivmotoren er innelukket kan trucken uten fare arbeide i mer fiendtlige miljøer.

www.truckimport.no 

www.logistikk-ledelse.no© 2003

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!