Linde utvider 39x-serien:

Lanserer nye motvektstrucker fra 4 til 5 tonn

Linde utvider sin nye serie av motvektstrucker med forbrenningsmotor. De nye modellene i 39X-serien har løftekapasitet på respektive 4.0, 4.5 og 5.0 tonn, og vil egne seg godt for brukere innenfor eksempelvis bryggeri-, papir-, metallvare- og trebearbeidingsindustrien.

Linde har fått mye skryt for 39X-serien som første gang ble vist i 2.0- og 2.5-tonns versjoner på Hannovermessen i 2002. Ifjor ble serien utvidet til å omfatte en 3.5-tonner. Historisk sett har Linde alltid stått sterkest i de tyngre segmentene, og produsenten har dermed også store forventninger til Linde 394 - den siste og foreløpig kraftigste representanten i 39X-serien som består av modeller med løftekapasitet på respektive 4.0, 4.5 og 5.0 tonn ved 500 mm lastsenter.

- Alle modellene kan leveres i både diesel- og propanversjon, og har samme tekniske nyvinninger og ergonomiske fordeler som de tidligere lanserte modellene i 392- og 393-serien, opplyser Tor Christian Sørlie i Hesselberg Truck AS.

Han legger til at de nye modellene vil fase ut 352-serien som i mange år har vært en populær og driftsikker truckserie. Denne stoppet imidlertid på 4.5 tonn, og den økte kapasiteten på den nye modellen vil ifølge Sørlie bidra til forbedret økonomi og produktivitet for de typiske kundegruppene som 394-serien er egnet for, deriblant innenfor bryggerier, papirhåndtering, metallvareindustrien og trebearbeidingsindustrien. Omfattende tester har ifølge Linde vist at modellen både har styrke og stabilitet til å håndtere last på 5.0 tonn uten noen problemer. Denne vektklassen overlapper forøvrig med dagens 353-serie som dekker 5.0 til 8.0 tonn med 900 mm lastsenter.

Avansert konsept

I de nye modellene har Linde beholdt 39X-konseptet med blant annet fokus på ProtectorFramedesignet som integrerer førervern og chassis. Dette hevdes å resultere i en solid kombinasjon som gir godt utsyn og høy sikkerhet. Takket være denne sterke konstruksjonen har det vært mulig å plassere tiltsylindrene på toppen av førervernet/ førerkabin istedenfor den konvensjonelle plasseringen nede ved lastehjulene. Dette bidrar til økt stabilitet i masten og muliggjør dermed smalere masteseksjoner som resulterer i bedre sikt for truckføreren.

Ettersom masten er montert direkte på drivakselen og dermed befinner seg mye nærmere førermiljøet, vil lasten være nærmere truckens tyngdepunkt og muliggjør med det en betydelig lettere motvekt. Trucken blir dermed hundrevis av kilo lettere som girhøyere kjørehastighet og ikke minst redusert drivstofforbruk.

TDI-motor fra Volkswagen

De dieseldrevne modellene er utstyrt med en 1,9-liters Volkswagenmotor med turbo og intercooler. Denne kraftpakken yter 72 hk og et maks dreiemoment på 215 Nm, noe som er mer enn nok for rask fremdrift selv med full last. Drivstofforbruket oppgis å ligge lavt, og sammenlignet med dagens 352-modeller er støynivået redusert med gjennomsnittlig 3 dB(A). Femte generasjon av Lindes hydrostatdriftsystem passer godt med den kraftfulle motoren, med mulighet for rask akselerasjon samtidig som motorhastighet og motorstøy holdes på et minimum. Det benyttes to separate integrerte hjulmotorenheter bestående av aksialsstempelmotor, planetgir, hjullager, aksling og flerplatebremser. Disse enhetene kan enkelt byttes uten å måtte demontere hjulaksling eller mast. Kort fortalt er drivkonseptet i høy grad økonomisk og setter nye standarder for driftsbetjening av gaffeltrucker.

Førermiljøet

byr på god ergonomi ved hjelp av funksjonelle joystickspaker og mulighet for Lindes 2-pedalsystem. Andre valgmuligheter som kan nevnes er air condition, luftfjæret sete og solgardin. Den digitale styringen av arbeidshydraulikken skal i følge produsenten gi høyere nøyaktighet og bedre reaksjonsfølsomhet ved håndtering av lasten. Sammenlignet med mekanisk styring er den fysiske anstrengelsen som fordres hele 85% lavere.

- Enkelheten og presisjonen ved digital styring av alle maste-, gaffel og tilleggsfunksjoner er en viktig faktor i truckens bemerkelsesverdige produktivitetsøkning, fremholder Sørlie.

 www.hesselberg.no/truck

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!