23948sdkhjf

Crown 10 år i Europa: ScanTruck gjør det bra i Norge

ScanTruck gjør det bra i NorgeSiden 1994 har ScanTruck AS solgt Crowns trucker, bortsett fra 1998. Men daglig leder Nils Olaussen hadde erfaring med truckene også tidligere, så vi kan si 10 år med Cro...

ScanTruck gjør det bra i Norge

Siden 1994 har ScanTruck AS solgt Crowns trucker, bortsett fra 1998. Men daglig leder Nils Olaussen hadde erfaring med truckene også tidligere, så vi kan si 10 år med Crown. I alle årene som importør har ScanTruck kunnet vise positive resultater.

Christian Ryg

Ifølge Nils Olaussen er eventuelle rykter om snarlig død fortsatt høyst overdrevne og kan trygt legges til side.

- Vi har flere ganger fått utmerkelser for å ha overskredet de salgsmålene som er satt, og har i tillegg sett en fornyelse av nesten hele programmet til Crown i løpet av de siste årene. Det betyr at vi møter konkurrentene med maskiner som i nøytrale og standardiserte tester har vist seg å komme ut helt på topp, sier han.

Olaussen henviser til kjøresyklustester som viser at bl.a. Crowns skyvemasttruck er best i test med tre konkurrenter fra toppmerker. Han mener det kommer mye av Crowns utviklings- og produksjonsfilosofi. Helt fra starten har produsenten lagt an på heavy duty maskiner, ment for intensiv bruk og gjerne for industri. Der stilles strengere krav og man bruker maskinene hardere enn i mange andre miljøer. Det betyr at alle komponenter må være skikkelig dimensjonert for å tåle et tøft miljø og arbeidspress.

10 år i Europa

Siden 1994 har Crown hatt produksjon av europeiske modeller, tilpasset våre forhold og krav, i Roding i nærheten av München. Her utvikles og produseres det meste av de truckene som skal selges i Europa, selv om enkelte modeller fortsatt importeres fra USA. Men produsenten satser på fullt modellspekter av europeiske modeller og en sterk produktutvikling. Med en utviklingsavdeling i Roding på mer enn 30 medarbeidere står man godt rustet for framtiden, mener Olaussen.

Ved siden av sterk satsing på utvikling av nye trucker, legger man vekt på å utvikle, produsere og bruke egne komponenter i størst mulig grad. Gjennomført bruk av komponenter beregnet for tung drift gjør truckene seiglivede. Som eksempel nevner Olaussen at det går en høytløftende plukktruck fra 1977 i daglig drift hos en av hans kunder! I likhet med Jungheinrich produserer også Crown sine egne motorer for å tilfredsstille sine krav og spesifikasjoner. Men man har i stor grad valgt å holde på DC teknologien, og hevder at likestrømsmotorer på mange måter er bedre egnet og at truckføreren ser fordeler med slike motorer. Det som betyr mest er elektronikken som styrer motoren. Så lenge trucken ikke er for tung eller har meget høy spenning, greier likestrømsmotoren jobben minst like bra som vekselstrøm, hevder Olaussen. Han understreker at mye av grunnen til overgang til vekselstrøm, er at motoren er rimeligere enn likestrømsmotor. Enkelte serier er allikevel utrustet med vekselstrømsmotor.

- Det kjøpes alt for mange trucker beregnet på lettere bruk her i landet, sier han. Det gir kortere levetid, og dersom man regner på livssyklus og kostnader pr time, faller regnestykket uheldig ut, i forhold til om man investerer i en litt «tyngre» maskin.

- Det er lite økonomisk å velge maskineri som ikke er optimalt tilpasset bruksområdet, bare for å spare noe penger, sier Olaussen.

Crown har valgt å satse utelukkende på el-trucker, og har i en årrekke hørt til de fem største truckprodusentene i verden. I likhet med noen få andre produsenter er også Crown et familiefirma, nå i tredje generasjon.

Mye nytt

I løpet av vinteren kommer ytterligere nye maskiner, slik at det nå bare er den amerikanskproduserte høytløftende stableren for tyngre bruk, sittende palletruck og smalgangstrucken som ikke er helt nye i produktsortimentet.

Palletrucken finnes i flere utgaver, både som gående og med plattform for fører. Den leveres også som dobbeltstabler.

Ledestableren finnes med en versjon der støttebeina kan reguleres i bredden. Den nye skyvemasttrucken leveres med eller uten sakseaggregat og finnes dessuten i versjoner for kjøle- og fryselagre. ESR 4500 har vekselstrømsmotor for å øke effektiviteten ytterligere, samtidig som man ønsker å senke vedlikeholdskravene. Den har en rekke finesser som Crown mener setter den helt i toppen blant konkurrentene. Spesielt framhever produsenten den nye masten som gir spesielt god sikt både under kjøring og under arbeid med stabling i større høyder. Trucken er dessuten utstyrt med høydeforvalg. Trucken leveres i kapasiteter fra 1,4 til 2 tonn, og med løftehøyder opp til 11,4 meter.

En av Crowns mer spesielle maskiner er Wave, en liten firehjuls elektrisk arbeidsplattform. Den kan løfte føreren opp til effektiv arbeidshøyde litt over fire meter. Samtidig er arbeidskurven utstyrt med en plattform til å legge fra seg redskap på, eller til sette et trau eller kasse på. Da kan maskinen brukes til å plukke smådeler i lageret. Plattformen kan belastes med 90 kg.

www.scantruck.no

www.crown.com/europe

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062