Den Tekniske Messen:

Både arrangør og utstillere var stort sett fornøyd

Med totalt litt over 13.100 besøkende anser Norges Varemesse seg fornøyd med årets arrangement. Man mener at kvaliteten på de besøkende var gjennomgående høy, og det betyr mer enn storinnrykk.

Christian Ryg

Det var flere nye arrangementer, og særlig informasjonstorget later til å ha fungert godt. Eksperimentet blir sannsynligvis gjentatt på senere messer for å skape liv og oppmerksomhet. Årets industrimønstring startet med å se på industriens betingelser i Norge, og påstanden var at aldri har mulighetene vært større. Kjell Oppedal, Robot Norge, pekte på at man må møte konkurranse med norsk pågangsmot. Dessuten ble det vist til lav kronekurs og rentenivå. Men mest av alt, kvalifisert arbeidskraft.

I det hele tatt virket det som flere industrigreners representanter ser lyst på framtiden. Samtidig vil man ha en mest mulig stabil og forutsigbar framtid. Når det går bra med produksjonsindustrien, går det som regel godt også for leverandører av lager- og håndteringsutstyr. Formannen i Truckleverandørenes Forening, Thorstein Bjerke snakker om rundt 3.000 enheter i år, og det er en god oppgang, selv om det ikke er noen rekord.

Trucksamling i hall D

I alt ni importører fantes på messen, og en del nye modeller fikk de besøkende se. Det meste dreier seg om detaljer og dels utseendemessige endringer, men noe også mer nytt.

En trend også for truckbransjen er felles komponenter - og i noen tilfeller også hele drivlinjen - fra én produsent. I tillegg satser stadig flere på å få produsert modellserier hos en annen produsent, men i egne farger og merking. At en del merker ikke lenger har noen aktiv markedsføring i Norge er også resultat av fusjoner og oppkjøp blant de store produsentene.

Årets truckmarked ser godt ut, med prognoser godt over fjoråret. Men om årets Tekniske messe trakk tilstrekkelig mange besøkende til at bransjen finner det verdt å stille i framtiden er en annen sak.

Mange av nyhetene på messen har allerede vært omtalt i Logistikk & Ledelse i de par siste utgavene, men dette var første gang publikum kunne se dem i virkeligheten. BT stilte blant annet ut sine nye serier Ixion og Refleks.

Jungheinrich med vekt på motvekt

Jungheinrich hadde lagt spesielt stor vekt på nye motvektsmaskiner under årets messe. To modeller fantes og spesielt den nye dieseltrucken med 3 tonns kapasitet ble framhevet som noe særskilt. Trucken skal ha den bredeste kabinen i klassen, slik at føreren får ekstra god plass og et «luftig» arbeidsmiljø. Konstruksjonen er slik at trucken har fått et meget lavt tyngdepunkt nede mellom akslene, og en tilnærmet perfekt vektfordeling med 52% over bakhjulene. Selv med fullt lass er den stabil og trygg i svinger. For å få til denne vektfordelingen er motvekten trukket rundt motoren og ned til chassiset foran bakhjulene. Motoren er som for en rekke andre konkurrenter Mitsubishi.

Bakakselopphenget er også nykonstruert. Denne modellen skal få en større bror med 3,5 tonns kapasitet, spesielt beregnet for fiskeindustrien. Hendler og spaker forsvinner mer og mer. På den nye 3-tonneren er retningsvender betjent med en trykkknapp.

Alle motvektstruckene er utstyrt med lamellbremser i oljebad. Bremsene er 100% beskyttet mot vann, støv og partikler, og er i realiteten vedlikeholdsfrie. Truckene har tre elektroniske bremsesystemer som gjør at først når føreren må nødbremse, begynner lamellbremsene å ta. Dermed blir slitasjen minimal. Samtidig får man regenerering av strøm på el-trucker gjennom motorbremsen. Alle elektriske trucker er nå utstyrt med AC-motor som har lave vedlikeholdskostnader.

På messen presenterte Jungheinrich også en ny generasjon plukktrucker, EKS 110. Serien er beregnet for større løftehøyder.

 www.jungheinrich.no

Tyngre elektrisk Toyota

Toyota viste en ny, tyngre 7 FBMF elektrisk motvektstruck. De leverer nå modeller fra 3 til 5 tonn i tillegg til tidligere utgaver. Det elektriske markedet vokser og spiser seg inn på dieselmodellene år for år, mener Toyota Norge.

Siden 2002 har også Toyota utelukkende levert AC-motorer i sine el-trucker i Norge. Sammen med sikkerhetssystemet SAS gjør det trucken til en alvorlig konkurrent, og som det absolutt ledende truckmerket i Norge gjennom mange år, har man også fordeler, mener salgsdirektør Jan Høgli i Toyota Truck Norge.

Han legger ellers vekt på at grunnen til at el-trucker vinner innpass stadig flere steder er dels støykrav og dels renhet. Dessuten kan el-truckene med AC-motor og moderne styringselektronikk greie lengre skift uten lading. Propantrucken er i ferd med å forsvinne totalt. Høgli mener fordelingen mellom elektrisk- og dieseldrevne trucker nærmer seg 50/50. Selv om el-trucker er dyrere i innkjøp på grunn av store batterier, er livstidskostnadene i mange tilfeller lavere enn for dieseltrucker.

Den nye modellen har i likhet med stadig flere konkurrenter, våte lamellbremser. Det betyr mindre slitasje, bedre innkapsling av bremsene og mindre vedlikehold.

Høgli legger vekt på at selv om det ikke skiller voldsomt mellom truckmodeller og de fleste holder høy kvalitet i dag, så er landsdekkende service og en solid organisasjon et fortrinn. Det kan i alle fall Toyota Norge vise til.

 www.toyotatruck.no

Linde viste kort 4-tonner

Lindes 39X 394, som ble vist første gang i vår, fikk sin store presentasjon her i landet under messen. Den utpreger seg med kort lengde og god vektfordeling, som gir en stabil truck. Med gummioppheng i forakselen og masten får trucken også myk gange og håndtering. Hesselberg Truck AS har stor tro på modellen. Særlig etter at man har lykkes i å få Linde til å senke prisene slik at man er mer på linje med konkurrentene, har de kunnet konkurrere. Selv om man innrømmer at innkjøpsprisen på en Linde fortsatt ligger litt over, kan det godt argumenteres med at hydrostatdriften sparer vedlikeholdsutgifter og slitasje. Høy komfort og presis håndtering har alltid vært tyskernes varemerke, og nå er et tidligere varemerke, høy pris, betydelig redusert.

Hesselberg Truck dokumenterte tapte kontrakter på grunn av høy pris, og utfordringen nå er mer å vinne fram med budskapet overfor markedet om at dette ikke er tilfellet lenger. Importøren er sulten og klar for større andeler, særlig innen industrien.

 www.hesselberg.no/truck

Materialhåndtering med tung 4-veis

Utenfor Hall D fant besøkende Materialhåndtering AS med Combi-Lift 4-veistrucker. Den største modellen fra produsenten var heldigvis leveringsklar for en norsk industrikunde, og ble vist fram, sammen med lillebror. Kapasiteten er 8 tonn, og maskinen selv veier 12,5 tonn. Dermed var den messens tyngste truck. Dette er det andre eksemplaret som er levert i Norge, og går til aluminiumsindustrien på Raufoss. Med 10 meter løftehøyde og stor kapasitet vakte den oppmerksomhet, særlig sett sammen med C 4000. 4-veistrucker for kombinert utendørs og innendørs kjøring, med drift på alle hjul, har meget god framkommelighet også på vinteren, og krever ikke spesielt god plass. De snur rundt seg selv og håndterer godset på langs. Jørund Woll i Materialhåndtering mener det er behov for slike maskiner i en rekke typer industri.

Ikke helt klar, men med bilde - fantes også Aisle Master. Leddstyrte trucker har vært på markedet også tidligere, og er ekstremt plassbesparende på lagre. Nå er det Combi-Lift som tar opp produksjon av en slik maskin, som i følge Woll greier seg med mindre plass i lagerganger enn en reachtruck, og kan håndtere i samme høyder. Maskinen er så ny at det ikke fantes brosjyre på den en gang, men den kommer i løpet av høsten.

 www.materialhandtering.no

Mitsubishi med forbedret 3 tonner

På AL Maskin Jægers stand sto en helt ny 3-tonns diesel fra Mitsubishi. Ser man under skallet er det imidlertid mest kosmetiske endringer. Men betjeningshendler og førermiljø er finpusset for å bli bedre.

Daglig leder Thorstein Bjerke understreker at han og organisasjonen nå konsentrerer seg om de grønne. Rocla produserer sine internmaskiner for Mitsubishi med deres logo på, og AL Maskin Jæger og andre importører i Europa selger sine maskiner i konkurranse med Rocla. Komatsu ligger så godt som stille i Norge. Hva som skjer på sikt vil ikke Bjerke spekulere for mye i.

Hva som skjer med SMV etter at fabrikken ble solgt til Kone Cranes, er det foreløpig ingen som vet, men trolig fortsetter AL Maskin som tidligere med containermateriellet. Og ingen har hørt om flytting av produksjonen fra Markaryd. SMV har også fått ny markedssjef i Bjørn Fritzell, som kjenner Norge godt.

Jæger er nå helt ute av firmaet, etter at Stein Sveaas og Thorstein Bjerke overtok resten av aksjene i Jæger Truckimport fra Per Jæger i sommer. Bjerke understreker at selv om både bransjen generelt og AL Maskin Jæger gjør det godt, så er konkurransen knallhard og marginene små. Det avspeiler seg i det faktum at de store kjøper opp og slår sammen for å bli større.

 www.almaskin.no

Nissan med ny sjef og ny truck

En truckmann med lang erfaring i bransjen har tatt over som direktør for gaffeltruckavdelingen til Nissan Norge AS. Frank Hermann har tidligere arbeidet i Europa med oppbygging av organisasjon for BT Cargo. Han har teknisk utdannelse, og er 37 år. Hermann legger stor vekt på den solide organisasjonen og staben han kommer til.

- Vi har fordeler i en organisasjon som er godt samarbeidet og hvorav mange har lang fartstid i bransjen og med merket. Rekrutteringen er også god, slik at vi etter hvert får inn nye, yngre mennesker som kan trekke veksler på de erfarne og få tid til å «sette seg» i bransjen og med merket. Nissan Norge har også en fordelen at vi kan utføre ombygging og C-merking, samt sertifisere truckene hos oss selv, sier Hermann, og understreker at han ikke vil gjennomføre store endringer i et godt lag. Kunden skal hele tiden være i fokus. Nissan skal ha sine nisjer og arbeide for å levere produkter som særlig føreren må finne seg til rette i. Føreren står for 70% av håndteringsutgiftene, og er helt sentral når det gjelder å holde flyt i håndteringen.

Når det gjelder organisasjon så mener han at formen med forhandlere og samarbeid med selvstendige firmaer rundt om i landet er god, og ikke skal røres.

- Hvem som helst kan kappe og endre organisasjon. Det er noe helt annet å være kreativ og skape nye relasjoner, og det er hva vi skal jobbe med. Fordelen min er at jeg har et team med meg, der alle drar i samme retningen, og kjenner hverandre. Vi har også utelukkende egne modeller opp til vår maksimalgrense, 7,5 tonn, og vi har en markedsleder i D01 - 02 serien.

Under messen kunne Hermann og hans stab vise den nyeste truckmodellen F05. Trucken er største utgave i serien 4- til 5-tonnere. Den leveres enten med Nissans egen hytte, som ble vist på messen, eller med BoBo hytte for de som ønsker det. Nissan og Mitsubishi samarbeider om motorproduksjon, og leverer også motorer til Caterpillars trucker.

 www.nissan.no

Mer om truck og andre utstilte produkter fra Den Tekniske Messen i neste utgave av bladet (red. anm)

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!