Truckmarkedet:

Sterk «lettvekter» fra Kalmar

Når Kalmar LMV snakker om lettvektere, mener de trucker fra 5 til 9 tonn. Dette er maskiner som svært ofte brukes i papirindustrien og annen industri med forholdsvis tunge løft. Modellen fører videre samme design som ble benyttet da nye mellomtunge trucker ble introdusert for halvannet år siden.

Christian Ryg Stockholm

Det betyr at sikten bakover er bedre fordi trucken har en skrånende bakpart, og samtidig har Kalmar utviklet en ny hytte, med smalere profiler som gir enda bedre sikt. Trucken finnes både som diesel, propan og elektrisk utgave.

- Hele serien har en rekke nye komponenter og state of the art teknologi. Resultatet er et mer effektivt produkt enn tidligere serier, sa utviklingssjef Stefan Johansson i Kalmar LMV under en pressevisning i Stockholm nylig.

Ergonomi har alltid vært nøye forbundet med de svenske tungtruckene. Bedre sikt i alle retninger er bare en del av en god arbeidsplass. Smalere profiler i hytta, rundet motvekt og en mast der mest mulig er skjult i profilen, bidrar alt sammen til sikt.

Den nye Spirit Delta Space Cab er enda rommeligere enn tidligere versjoner. Det gir plass til roterende sete og betjeningsorganer. Med enkle håndgrep kan føreren snu 180 grader, med trinnløs stopp hele veien. Operasjonen går hurtig og lett. Det betyr en best mulig tilpasset posisjon for enhver håndteringssituasjon.

Denne hytta er toppmodellen. Det finnes tre ulike modeller, der selv basisversjonen har høyt utviklet ergonomi og fremragende sikt i alle retninger. Basismodellen FlexCab/FlexGuard er moduloppbygget, og kan leveres med eller uten glass i vegger og tak. Et alternativ er å ettermontere glass og isolasjonsplater, dersom behovet endrer seg.

Bredt motorvalg

For dieselutgaven er det valg mellom to, turbomatede motorer fra Perkins, en med fire og en med seks sylindre. Det er også valgmulighet mellom girkasse og hydrostatdrift. I Tillegg til diesel leveres en propanmotor fra GM. Fordelen med denne motoren er at den er utviklet som gassmotor, ikke konvertert.

Alle motorene er godt innenfor EU-direktiver for trinn 2. Også lydnivået er uvanlig lavt. Som tilvalg kan man dessuten få ekstra katalysator og partikkelfilter, som senker utslipp ytterligere.

Hydrostatdriften leveres også i to versjoner, hvorav den ene er mer «intelligent» enn den andre. Den er elektronisk regulert, slik at motor hydraulikk og drivlinje er integrert i samme system. Med raske prosessorer og nye hydraulikksystemer har man fått en meget presis og stabil styring. Føreren får en maskin som kan posisjoneres ekstremt nøyaktig.

Den andre mekanisk regulerte hydrostaten er også en maskin med gode kjøre- og manøvreringsegenskaper, til en lavere pris.

Girkassene som leveres er basert på hydrodynamisk overføring. Det finnes også en automatkasse. Takket være ny elektronikk er automatgiret forbedret, og girer mykere.

Hurtig elektronikk og enkel service

Truckserien er utstyrt med Kalmars nye elektronikksystem, KCS. Her benyttes CAN-bus teknologi, som gir økte muligheter for intelligente funksjoner.

Stefan Johansson understreker at dette er et svært pålitelig system, som Kalmar har benyttet for mellomvekterne. Det er bygget opp for betjening med symboler som er enkle å forstå, uten at man er avhengig av språkkunnskaper. Det har også et servicesystem som er lett å bruke, slik at enhver feilfunksjon kan lokaliseres raskt. I tillegg har systemet muligheter for individuell innstilling av en rekke funksjoner.

For å ytterligere forbedre hydraulikksystemet er det montert nye koblinger og tetninger med doble pakninger. Systemet skal være så å si 100% lekkasjesikkert. For enkel tilgang til alle servicepunkter er luker på begge sider gjort større, og som vanlig er hytta tiltbar til ene siden, slik at motoren og drivlinjen er maksimalt tilgjengelig.

Denne gangen var det lettvekterens tur til å få nytt design. De neste som står for tur er tungvekterne. For Kalmar LMV er det en uttalt filosofi at alle serier skal ha familielikhet i design. Neste år kanskje?

---------------

Kalmar LMVs direktør:

- Vi er mer enn maskinleverandør

- Kalmar LMV skal være totalleverandør av tyngre håndteringsutstyr til havner, terminaler og tungindustrien. Men vi skal også være en partner og problemløser for våre kunder. For å utføre den oppgaven har Kalmar skapt et av de beste og største nettverk-ene verden over. Vi har også lagt inn store midler i produkt-utvikling, ikke bare for trucker og håndteringsutstyr, men innen alle aspekter av firmaets rolle.

Christer Granskog, Kalmar LMVs administrerende direktør, er helt klar når det gjelder visjonen for konsernet. Hovedverdiene er profesjonalitet, kvalitet, pålitelighet og partnerskap med kundene.

- Det skjer en dreining i kundemassen og i de krav og forventninger som stilles, sa Granskog. Kundene blir stadig større, med bestemte behov og med profesjonelle innkjøpere. Det er også en fordel for leverandøren, som kan utvikle sin ekspertise på alle nivåer i konsernet.

Størst i verden

Innen sitt produktspekter er Kalmar LMV verdens største nå det gjelder de fleste områder.

På reachstackere har man en markedsandel på 40%. På straddle carriers er andelen enda høyere, 50%. Det samme gjelder terminaltraktorer. Når det gjelder åk og spredere er markedsandelen 30%, mens konsernets originalprodukt, tungtrucker er andelen lavest i dag, 20%. I tillegg har man de siste årene økt produktspekteret med kraner og automatiserte løsninger for containerterminaler. Gjennom oppkjøp og sammenslåinger har man nå også produksjon i Holland og USA. Nå er også en samleproduksjon satt i gang i Shanghai, der terminaltraktorer ruller ut av fabrikken.

Fjoråret var faktisk et rekordår, med en økning i ordres på 18%, og en meget stor ordrereserve. Resultatet ble 719 millioner Euro, som også er det beste noensinne. Fortsatt viser tendensen oppover. De største markedene er Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA som man kaller denne regionen delt etter tidssoner) som tar unna nesten 55% av produksjonen. Deretter følger det amerikanske kontinentet som står for 30%. Foreløpig ligger Asia bare på 10% av Kalmar LMVs produksjon. Men man har store forventninger etter hvert som produksjon i Kina skyter fart.

Kalmar står sterkest i markedet når det gjelder havner og terminaler, som står for en andel på nesten 60% av produksjonen. Men også innen distribusjon og logistikk har man en betydelig andel og tungindustrien er trofaste brukere. Forsvaret har også en mengde maskiner med Kalmarlogo, og tar nesten 10% av Kalmars salg.

Automatisering og intelligens

Nå begynner spesielt store havneterminaler å kreve automatiserte anlegg. Kalmar har levert en delvis automatisert løsning i Rotterdam allerede for lenge siden, men leverte i 2002 den første helautomatiserte løsning i Brisbane. At slike løsninger kommer stadig mer er Granskog overbevist om. Det samme gjelder intelligens i maskiner. Styring av flere funksjoner bygges inn i stadig flere trucker. Bedre ytelser og hurtigere håndtering er gevinsten for kundene.

Tilveksten i produksjon i årene som kommer, vil skje utenfor Europa. At den første samlefabrikken i Fjerne Østen ble lagt til Shanghai var ingen tilfeldighet. Men når det gjelder produkter som service så vokser det markedet først i «modne» industriland i Europa og Amerika. Der tar man over hele truckparker for store terminaler og selger pakkeløsninger som inkluderer alt fra finansiering og overtagelse av eksisterende maskinpark til serviceavtaler med kunden gjennom hele maskinparkens levetid.

Hard konkurranse og stadig mer krevende kunder betyr at alle Kalmars 3.200 ansatte kontinuerlig må utvikle sin kompetanse og ferdigheter.

-Vi må bli enda bedre, selv om vi er ledende i bransjen, sier Granskog.

Årets rekordresultat er ingen sovepute, men en mulighet for å komme videre. Kalmar LMV har satt ut til underleverandører en rekke komponenter som man tidligere produserte in-house. Alt som ikke defineres som kjernevirksomhet kan med fordel utføres av andre, spesialiserte produsenter. Sveising og skjæring av profiler utføres for eksempel av en bedrift som ikke driver med annet. Resultatet er rimeligere produksjon, med like høy kvalitet. Konsernet kan konsentrere seg om utvikling, forretningsvirksomhet og sammensetting av maskiner. Det gjelder å holde leveransetiden nede og få en stadig raskere produksjon.

En ordrereserve kan også bli en belastning dersom den blir for stor.

 www.kalmarind.com

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!